Refuzul unui loc de munca, a participarii la cursuri de formare, recalificare sau alte masuri active poate conduce la diminuarea cuantumului beneficiului social sau la incetarea acestuia si la interdictia de acordare pe o anumita perioada, conform proiectului Legii asistentei sociale, citat de Mediafax.

Beneficiarii de ajutoare sociale care se incadreaza in munca, se intorc la activitatea profesionala sau incep o activitate pe cont propriu pot primi, in conditiile prevazute de legile speciale majorari ale beneficiului social acordat, stimulente pentru suplinirea unor servicii sociale sau pot obtine prelungirea perioadei de acordare a beneficiului social cu maximum trei luni din luna incadrarii in munca.

Refuzul unui loc de munca, a participarii la cursuri de formare, de calificare, de recalificare sau alte masuri active prevazute de lege poate conduce la diminuarea cuantumului beneficiului social sau la incetarea acestuia si interdictia de acordare a unui nou beneficiu social pe o perioada stabilita de lege.

"Angajatorii care incadreaza in munca persoane carora li se acorda beneficii sociale, pot beneficia, in conditiile legii, de facilitati fiscale sau de alta natura", se mai arata in proiectul de Lege privind asistenta sociala, supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.

Beneficiile sociale, in functie de conditiile de eligibilitate, pot fi selective, bazate pe testarea mijloacelor de trai ale persoanei singure sau familiei, sau universaliste, acordate pentru anumite categorii de beneficiari, cu sau fara conditia de testare a mijloacelor de trai ale acestora.

Testarea mijloacelor de trai are in vedere evaluarea veniturilor monetare reprezentate de toate veniturile realizate (inclusiv cele care provin din drepturi de asigurari sociale de stat, asigurari de somaj, obligatii legale de intretinere, indemnizatii, alocatii si ajutoare cu caracter permanent si alte creante legale) sau evaluarea bunurilor si a veniturilor potentiale obtinute prin valorificarea bunurilor mobile si imobile aflate in proprietate ori folosinta.

Beneficiile sociale se pot acorda pentru prevenirea si combaterea saraciei si riscului de excluziune sociala, pentru sustinerea copilului si familiei, pentru sprijinirea persoanelor cu nevoi speciale sau pentru situatii deosebite.

Cuantumurile beneficiilor sociale se stabilesc in raport de indicatorul social de referinta prin aplicarea unui coeficient de echivalenta iar nivelul beneficiilor sociale cumulate de o persoana singura sau, dupa caz, de o familie nu poate depasi un coeficient raportat la valoarea indicatorului social de referinta.

"Coeficientul se stabileste in functie de tipul familiei si al beneficiilor sociale la care aceasta sau membrii acesteia, respectiv persoana singura au dreptul, prin legea bugetara anuala", se mai arata in proiectul de act normativ.

Documentul mai prevede ca in termen de trei ani de la data intrarii in vigoare a legii, sistemul informatic integrat va asigura verificarea datelor inscrise in cerere, precum si a altor informatii referitoare la solicitant si situatia socio-economica a acestuia.

De asemenea, dupa sase luni de la inceperea functionarii sistemului informatic integrat, cererea se va depune fara a fi necesare documente doveditoare, acestea urmand sa se prezinte doar la solicitarea expresa a autoritatilor pentru stabilirea anumitor beneficii sociale prevazute de lege.

Proiectul de lege va fi in dezbatere publica, pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, pana in 24 martie.