Un cititor al blogului Politeia a realizat o sinteza a celor mai importante noutati introduse de Legea educatiei, asupra careia Guvernul a decis, saptamana trecuta, sa isi asume raspunderea in fata Parlamentului. Asumarea raspunderii Executivului a dus, deja, la depunerea unei noi motiuni de cenzura a opozitiei la adresa Cabinetului Boc, la 2 zile dupa ce precedenta motiune de cenzura fusese respinsa. "Daca legea trece, va garantez ca dinozaurii din sistemul universitar sunt prajiti, din mai multe motive: se introduce clasificarea universitatilor. Numai cele cu cel mai inalt grad pot organiza doctorate. Clasificarea e facuta de un organism international; se introduce reevaluarea la 5 ani a conducatorilor de doctorat si posibilitatea pierderii acestei calitati", scrie Cetatean, cititorul blogului Politeia.

O sinteza a noii Legi a Educatiei, realizata de Cetatean:

Daca legea trece, va garantez ca dinozaurii din sistemul universitar sunt prajiti, din mai multe motive:

  • se introduce clasificarea universitatilor. Numai cele cu cel mai inalt grad pot organiza doctorate. Clasificarea e facuta de un organism international.
  • se introduce reevaluarea la 5 ani a conducatorilor de doctorat si posibilitatea pierderii acestei calitati.
  • se introduce abilitarea: posibilitatea lectorilor de a conduce doctorate. Comisia de abilitare va avea componenta mixta, romana SI straina.
  • Senatul universitar este ales prin vot direct al cadrelor didactice din universitati.
  • decanii sunt selectati prin concurs public la care se poate inscrie si cineva din afara universitatii.
  • rectorul e desemnat PRIN CONCURS public de catre o comisie formata din 50% oameni desemnati de senat si 50% specialisti EXTERNI universitatii, din tara si strainatate. Poate participa si cineva din afara universitatii la concursul de functia de rector. Rectorul incheie cu Senatul un contract de management cu criterii de performanta. Ministrul poate revoca rectorul daca nu respecta legislatia si contractul.

La liceu:

  • se introduce “School after school”
  • se ierarhizeaza scolile (5 niveluri)
  • liceele pot introduce examen de admitere cu nota care conteaza in proportie de 30%
  • testarea nationala la finalul clasei a IX-a e un fel de mini-BAC, cu mai multe probe. Testarea e similara testelor internationale.
  • si la finalul clasei a VI-a exista o mini-testare transversala la limba si comunicare, matematica si stiinte
  • la Bac se introduce proba C, cu DOUA limbi straine obligatorii ;-) Se introduce si proba transdisciplinara
  • se schimba modalitatea de conducere a scolilor si liceelor, intra parinti (50%) si reprezentanti ai Consiliilor locale si primarului (50%)(mica problema: vor fi si numiri politice, mai ales reprezentantul primarului). Toate deciziile importante se iau cu majoritate de 2/3, deci nu exista pericolul de trecut hotarari in forta
  • scolile si liceele mai bune (la universitati e la fel) primesc finantare suplimentara in functie de performante.