Interviu HotNews.ro cu Adrian Ionescu, director in Minsterul Transporturilor

AUDIO Detaliile contractului pentru constructia Autostrazii Comarnic-Brasov: Cat va costa autostrada, ce taxe vor fi aplicate si ce asigurari si-a luat Guvernul Boc ca noua autostrada nu este Bechtel II

de Attila Biro     HotNews.ro
Luni, 25 ianuarie 2010, 21:31 Actualitate | Esenţial


Autostrada
Foto: Agerpres

Adrian Ionescu, director general in cadrul Ministerul Transporturilor (MT), implicat in procesul de concesionare a proiectului pentru viitoarea autostrada Comarnic Brasov, explica, intr-un interviu pentru HotNews.ro, de ce vom plati pentru viitoarea autostrada 4,8 miliarde de euro. Potrivit specialistului MT, costul pe kilometru construit este intre 22 si 26 de milioane de euro, iar costul final al constructiei celor 55 de kilometri de autostrada este de 1,7 miliarde de euro. Taxa pe autostrada va fi in primul an intre 1 euro si 1,75 euro.

  • Reprezentantul MT a explicat si ca prin contract consortiul Vinci-Aktor este obligat sa plateasca penalitati daca nu construieste autostrada la timp, daca face greseli de proiectare sau daca nu remediaza orice defectiune care apare in cei 30 de ani de concesiune.

  • Autostrada este proiectata sa reziste unui cutremur de 8,5-9 grade Richter

  • Societatea Academica a realizat o analiza asupra contractului de concesiune pentru autostrada Comarnic-Brasov prin care subliniaza cateva puncte slabe si posibile probleme legate de contract. Analiza poate fi citita aici.

Interviul audio integral aici




Consortiul Vinci-Aktor a semnat in urma cu doua saptamani contractul de concesiune pentru autostrada Comarnic-Brasov. Concesiunea are valoare de 4,8 miliarde euro si se intinde pe o perioada de 30 de ani. Adrian Ionescu, director general al Directiei Infrastructura Rutiera si Concesiuni in cadrul ministerului a explicat de ce costul final este de 4,8 miliarde de euro si cat costa kilometrul de autostrada construit.

Costurile autostrazii: 22-26 milioane de euro pe kilometru, un pret sub media europeana.

Rep: Ministerul Transporturilor a avansat cifra de 1,2 milioane de euro drept cost al constructiei autostrazii. PeliFilip, companie care a asistat la negocieri, spune tot intr-un document public ca de fapt costul constructiei este de 1,7 milioane de euro. Ministrul Berceanu a declarat ca pretul este ferm si nu poate fi modificat. Cat este pana la urma costul de constructie al autostrazii?

Adrian Ionescu: Costul lucrarilor fizice este de 1,2 miliarde de euro. Costul lucrarilor plus echipamente, plus asigurari, plus TVA, plus taxe de management, plus organizarea proiectului, plus proiectarea si preproiectare, ajunge la 1,7 miliarde de euro. In Romania, se calculeaza constructia plus montajul. Apar si costuri suplimentare fata de o autostrada construita clasic. Cand un constructor realizeaza o autostrada la care da o garantie de 18 luni sau in cel mai bun caz doi ani nu cheltuie foarte mult, pentru ca garantia lui este mica, pe cand consortiul Vinci-Aktor trebuie sa administreze autostrada 26 de ani. Astfel ca, de la inceput, va avea costuri suplimentare, pentru ca se gandeste sa plateasca oameni profesionisti, utilaje mai scumpe si materiale mai bune si mai scumpe. Numai sa ne gandim la faptul ca fiecare tunel va avea 30-40 de echipamente. Ideea de a compara mere cu pere numai pentru ca exista acelasi cuvant autostrada este un pic cam gresita. Cineva imi spunea ca "uite, cei de la Bechtel au facut 42 de km intr-un an si voi 55 de km ii faceti in 4 ani"; repet, aceasta autostrada trece prin munte la 1000 de metri altitudine. Constructorul are interesul sa faca autostrada cat mai repede; el incaseaza bani in momentul in care finalizeaza lucrarea. Daca incalca termenele de predare, plateste penalizari.

Rep.:4,8 miliarde de euro este suma estimata pe care o va plati statul roman, adica noi toti, in urmatorii 30 de ani pentru viitoarea atostrada. Ce inseamna acesta cifra si unde se regaseste?

A.I.: In primul rand se regaseste in costul constructiei, adica 1,7 miliarde de euro, apoi in

 
Exista un raport al companiei Atkins care detine in Anglia 60% din piata de concesiuni, care in 2007 ne-a spus intr-un studiu ca acesta autostrada nu se poate face decat prin concesiune.
 
 
A.Ionescu

intretinere dar numai o parte. Alte costuri sunt cele financiare, cele cu imprumutul. Este o intreaga dezbatere legata de intrebarea de ce sa platim noi aceste costuri financiare. Exista un raport al companiei Atkins care detine in Anglia 60% din piata de concesiuni, care in 2007 ne-a spus intr-un studiu ca acesta autostrada nu se poate face decat prin concesiune. Este mai avantajos decat sistemul clasic si mai avantajos decat ca Romania sa se imprumute de pe pietele internationale. Se vede din avion ca alta sansa nu aveam decat sa asteptam bani de la bugetul statului.

Rep: De ce nu era nici o alta solutie?

A.I.: Pentru ca, spre exemplu, in 2010 avem o alocare de la bugetul statului pentru autostrazi de 400 si ceva de milioane de euro.

 
Ca sa facem aceasta autostrada aveam nevoie de 400 de milioane de euro; adica, anul acesta aveam bani numai pentru aceasta autostrada si nimic altceva. Era exclus; poate peste 15 ani o faceam cu lingurita.
 
 
A.Ionescu

O alta varianta era sa te duci sa iei de pe piata imprumuturi cu garantii de stat si sa faci autostrada. Este foarte adevarat ca, poate, fiind garantii de stat, era ceva mai ieftin decat ar fi obtinut ei, dar cu costurile ulterioare cu operarea si reparatiile acest castig se pierdea. Aceasta garantie de stat aparea la gradul de indatorare si nu mai puteam finanta alte proiecte, pentru ca deja aveam o mare greutate atarnata de gat.

Ceea ce nu se intampla la acest proiect, pentru ca toti acesti bani nu intra in deficitul bugetar. Austria, Franta, Grecia, Portugalia au construit autostrazi prin concesiune si s-au bucurat de succes. UE incurajeaza astfel de proiecte. In lume nu cred ca exista trei autostrazi care sa se intretina si sa isi recupereze costul din trafic. Asa ceva e o poveste. Altfel, pui niste taxe foarte mari, lumea se muta pe drumuri nationale si autostrada ramane goala. Asa s-a intamplat in Ungaria, unde statul a fost nevoit sa rascumpere autostrada pentru ca taxa pusa de concesionar era foarte mare.

Rep:. Ce garantii sunt in contract ca la finalul celor 30 de ani nu vom plati de cinci sau sase ori mai mult pentru autostrada Brasov-Comarnic?

A.I.: Contractul prevede un pret ferm. Riscul proiectarii si executiei este in dreptul concesionarului. Numai daca vine cineva si se apuca sa faca din acest contract un contract ca Bechtel-ul. Garantiile sunt in contract.

Rep.:Acest pret de 4,8 miliarde inseamna ca pretul final este 4,8 miliarde sau exista o marja...

A.I. : Nu exista nici un ‘sau’; 4,8 miliarde punct. Am vazut ca exista un apetit pentru a imparti acesta suma la 55 de kilometri. Nicaieri in lume nu se vorbeste de costurile cumulate ca pret al kilometrului de autostrada.

Rep.: Au aparut analize in presa ca pretul kilometrului de autostrada construit este cel mai mare din Europa.

A.I.: Am auzit afirmatia ca e cea mai scumpa autostrada din lume. Ca si comparatie, iata cateva exemple. In Slovacia, autostrada D1 pe un sector de munte de 40 kilometri, media este de 27 si 34 milioane de euro pe kilometrul construit, in Slovacia un sector de 12 kilometri s-a construit cu un pret de 56 si 73 de milioane de euro pe km/construit si in alta zona pretul este 28 si 35 milioane de euro pe km/construit. In Anglia autostrada M6 are o medie de 34 milioane de euro pe kilometru, sursa fiind guvernul U.K. In Franta avem la autostrada A41 un pret de 46,3 milioane euro pe kilometru. In Italia avem by-pass Milano cu 52,8 milioane euro in zona de deal.

Rep: Cat costa kilometrul de autostrada pentru Brasov-Comarnic?

A.I.: Daca luam drept reper constructia si montajul pretul este undeva la 22 milioane euro pe kilometru. Daca punem toate costurile cu proiectarea, preproiectare, management de proiect ajungem undeva sub 26 de milioane de euro. Adica undeva sub media europeana. Este un pret corect.

Asemanari si deosebiri fata de contractul Bechtel: "pentru Comarnic-Brasov avem termene ferme, preturi ferme pe cand la Bechtel avem termene tinta, preturi tinta pe zi ce trece aparand surprize din contractul respectiv"

Rep: Autostrada Brasov-Comarnic reprezinta cel de al doilea contract ca valoare dupa contractul cu Bechtel. Care sunt ratiunile pentru care a fost ales acest tronson. Un cititor Hotnews.ro va intreaba de ce nu s-a realizat acest parteneriat public-privat pentru o bucata mai mare, gen Bucuresti- Brasov sau si mai bine, pentru Giurgiu - Brasov?

A.I.: In ceea ce priveste costul autostrazii, din punct de vedere pretului constructiei, este clar sub contractul cu Bechtel care nici in ziua de astazi nu stim cat costa. Contractul Bechtel a fost semnat pentru un pret tinta de 2,2 miliarde de euro numai partea de executie. Astazi avem o estimare mai mare de 5 miliarde de euro. Pe cand acest contract prevede ca valoare a executiei 1,5 miliarde de euro.

 
Nu are rost sa comparam cele doua contracte. Nu au absolut nimic in comun. In contractul pentru Comarnic-Brasov avem termene ferme, preturi ferme, pe cand la Bechtel avem termene tinta, preturi tinta pe zi ce trece aparand surprize din contractul respectiv.
 
 
A.ionescu

Inclusiv astazi platim foarte multe penalitati companiei Bechetel.

Le-am spus: "inteleg ca exista un contract prin care trebuia sa luati avans, am negociat si nu ati luat avans". Noi aveam lei, ii schimbam in euro si plateam la Londra. Ei, de la Londra, tineau banii si ii trimiteau inapoi in Romania si plateau ce aveau de platit aici. Adica era un fel de casa de schimb. Va dati seama ce se castiga la aceste comisioane. Le-am spus ca trebuie sa se gandeasca serios daca mai vor sa ramana in Romania. Au acceptat in final sa fie platiti in lei jumatate din suma. Din acest punct de vedere, nu putem compara cele doua contracte. Licitatia a durat doi ani de zile unde au participat 40 de firme, 12 consortii mari internationale care au dat acest pret. Va spun fara doar si poate ca au fost cele mai mari firme din lume. Vinci este cel mai mare concesionar de autostrazi din lume. Cand vine cel mai mare constructor din lume noi avem tendinta sa il tratam asa, putin... Vine dupa o licitatie de doi ani de zile nu dupa un contract atribuit direct.

Vad ca se face acum si o mandrie, apar la televizor tot felul de politicieni care se lauda ca au dat numai contractul cu Bechtel prin incredintare directa. L-au dat numai pe asta pentru ca pe Bucuresti-Brasov nu i-a lasat ministerul de finante (PSD) si ministerul de justitie (tot PSD). Cristian Diaconescu si Mihai Tanasescu au spus "oameni buni, noi asa ceva nu avizam". Daca ar fi fost avizat acel contract, s-ar fi incheiat. La vremea respectiva pretul pe autostrada dat de Bechtel era de 2,2 miliarde; azi e 5 miliarde. Daca cineva vine si spune ca e mai scump cu 20% sau 30 % pot sa ii spun ca Bechtel-ul o sa fie poate si triplu fata de ce s-a semnat. Pe un traseu de 415 kilometri, Bechtel a facut studii geo pe sase kilometri, le-au extrapolat la intreaga lungime si ne-am trezit ca au proiectat o autostrada de campie cand de fapt era vorba de o autostrada de podis si deal. Nu se potrivea nimic, iar pretul era total ireal.

Rep: Revin, un cititor Hotnews.ro va intreaba de ce contractul cu consortiul Vinci-Aktor nu s-a incheiat pentru un tronson mai mare?

 
Consortiul de la bun inceput ne-au spus "noi venim mai pe varfuri pentru ca vrem sa vedem ce se intampla in aceasta parte a Europei".
 
 
A.Ionescu

A.I. Intentia noastra a fost inca din 2006 si am spus-o si atunci ca singura sansa ca Romania sa aiba autostrazi este concesiunea. Strategia din 2006 prevedea ca mai multe tronsoane precum Sibiu-Pitesti, ringul Bucuresti, Ploiesti-Buzau-Focsani etc. sa fie realizate prin concesiune. Din pacate, in Sud-Estul Europei nu au existat proiecte realizate, incheiate prin concesiune. Piata a fost foarte reticenta. Consortiul de la bun inceput ne-au spus "noi venim mai pe varfuri pentru ca vrem sa vedem ce se intampla in aceasta parte a Europei". Mai ales dupa experienta din 2004, cand asa-zisele contracte de parteneriat public-privat (PPP) au fost anulate, mai bine zis nici nu au fost incheiate.

Au existat niste negocieri pentru Bucuresti-Brasov pentru un PPP. pentru ca legislatia de la acea vreme era foarte ambigua. Cei de la Ministerul Finantelor au spus ca nu este avantajos ce s-a negociat, iar cei de la Justitie au spus ca nu este conform cu legislatia, iar Comisia Europeana nu era nici ea de acord cu ce dorea statul roman sa faca. In final nu s-au mai incheiat acele PPP, care erau de fapt un fel de incredintari directe. Aceasta experienta a contat. Acest tronson este foarte dificil de realizat si. in general, in Europa astfel de tronsoane sunt mai mici pentru ca sunt greu de realizat si implica niste costuri mari. Daca luam o autostrada la campie, acolo poti usor sa concesionezi 150, 200 poate si 300 de kilometri.

Daca vorbim de un traseu Sibiu-Pitesti, acolo este mai greu de concesionat pentru ca este vorba de o suma foarte mare de bani pe care trebuie sa o puna la dispozitie bancile. Analizand sumele estimate, am decis ca, pe acest tronson, Comarnic-Brasov, este distanta mai usor de realizat si de finantat. Ne intereseaza acest tronson si este prioritar pentru ca exista un proiect aflat deja in constructie pe Bucuresti- Ploiesti care intr-un an ar trebuie sa fie gata macar din centura Bucuresti in centura Ploiesti. De la Ploiesti avem deja patru benzi pe DN1 si, daca mai punem si un parapet pe mijloc, sporim gradul de confort. Asa se va putea ajunge oarecum decent pana la Comarnic si atunci mai ramane problema tronsonului Comarnic-Brasov. La nivel de prioritate nu exista nici un alt tronson de care sa avem mai mare nevoie. De asta am ales acest tronson si aceasta distanta. In schimb, Sibiu-Pitesti, care are o lungime de 116 km, va fi un tronson mai mare; ringul Bucuresti cu 110 kilometri, iarasi un singur tronson; Pitesti-Buzau-Focsani e mai facil de realizat, tot asa un singur tronson; Targu-Mures-Iasi din nou un tronson dificil.

Rep: Ce alte tronsoane de autostrada vor fi realizate in concesiune?

A.I. Sibiu-Pitesti este urmatoarea prioritate. Este singurul tronson din coridorul 4 care nu are finantare de la Uniunea Europeana, chiar daca este pe coridorul 4. Este un tronson foarte scump care trece prin munti. Terenul este si foarte prost pentru ca roca este foarte moale. La finalul acestui an vom avea contractat tot coridorul 4, mai putin Pitesti-Sibiu care astfel este prioritar.

A.Ionescu: Cred ca BEI si BERD vor finanta in proportie de 40-50% din proiect.

Rep.: Cum se va realiza finantarea acestei autostrazi?

A.I. : Este o constructie in trei: statul roman, constructorul si bancile care finanteaza.

 
Pe noi ne-ar interesa ca BEI si BERD sa finanteze cat mai mult. Cred ca BEI si BERD vor finanta in proportie de 40-50% din proiect.
 
 
A.Ionescu

Partea aceasta de concesionare implica si ca cel care construieste sa aduca niste bani. Astfel ca, si ei (Vinci-Aktor), vor aduce cateva sute de milioane de euro bune. Si ei pun banii lor; se vor duce la banci. Un mare plus este ca BEI si BERD si-au anuntat intentia de a finanta acest proiect. Acum, BEI si BERD analizeaza acest aspect, dar cand vor lua decizia finala va garantez ca si alte banci nu vor avea o problema in a finanta aceasta autostrada. Pe noi ne-ar interesa ca BEI si BERD sa finanteze cat mai mult. Cred ca BEI si BERD vor finanta in proportie de 40-50% din proiect.

Rep.: Presupunem ca avem finantarea, constructorul construieste autostrada, cum plateste statul roman si cui plateste?

A.I.: Din primul an de folosinta al autostrazii se vor efectua plati. Este un grafic de plati pe ani, pentru ca sunt ani unde apar interventii si costurile cresc. Media este de 180 de milioane de auro care sunt platiti de stat catre concesionar. Din asta, concesionarul Vinci-Aktor plateste costurile imprumutului, intretinerea autostrazii, taxele aferente si exista si un indice al inflatiei prevazut.

Rep.:Astazi, cand vorbim de acest proiect, avem contractul semnat cu statul roman dar nu avem finantarea.

A.I.: Da asa este, consortiul cauta acum bani. Asa se face in cadrul concesiunilor. Se semneaza ‘agreementul’ si apoi se cauta finantarea. Vorbind de o suma mare; bancile analizeaz si apoi decid.

Rep.: Care este cea mai optimista data pentru finalizarea autostrazii?

A.I.: Patru ani de astazi. Ei pot recupera jumatate de an ca si constructori. Cred ca nu este motivatie mai buna decat castigul financiar, pentru ca ei incaseaza banii cand termina.

Taxa pe autostrada Comarnic-Brasov: In primul an taxa este fixa adica intre un euro si 1,75 de euro

Rep.: Unul din aspectele extrem de dezbatute pe Hotnews.ro a fost si taxa pe care ministrul Radu Berceanu a anuntat-o pentru viitoarea autostrada. Un alt cititor Hotnews.ro va pune urmatoarea problema: Adica, noi (contribuabilii) platim construirea autostrazii, noi (contribuabilii) platim rovinieta, noi (contribuabilii) platim benzina cu accize pentru intretinerea drumurilor...si daca folosim autostrada noi (contribuabilii) platim si taxa de autostrada???

 
Ca si nivel de taxare pentru autoturisme va fi de 1 euro si 1,8 euro. In documentatia de atribuire se spune ca suma nu va fi mai mica de un euro si nu mai mare de 1,75 euro per suta de kilometri per osie.
 
 
A.Ionescu

A.I.: Accize in benzina nu mai sunt din 2003; nu mai exista nici un fel de accize care sa mearga la intretinerea drumurilor. Cand vorbim de taxa pot sa spun ca, intr-un fel sau altul, se va plati taxa pe acest tronson. In contract este prevazut ca o parte din banii din taxe vor merge la intretinerea acestei autostrazi. Si, peste tot in lume se face asa, pentru ca altfel nu se poate intretine, se deterioreaza si lumea nu mai circula astfel incat nu mai aduce bani. Ei au prevazut niste sume necesare; daca incaseaza mai putin, este riscul lor. Daca se incaseaza mai mult intr-un anumit procent banii se impart intre concesionar si stat si, daca depaseste un anumit prag, banii merg toti la statul roman.

Ca si nivel de taxare pentru autoturisme va fi de 1 euro si 1,8 euro. In documentatia de atribuire se spune ca suma nu va fi mai mica de un euro si nu mai mare de 1,75 euro per suta de kilometri per osie. Daca inmultim o sa ajungem la un euro minima si 1,8 euro maxima, dar asta se va intampla abia peste patru ani si jumatate. Nu stim insa ce vor prevedea normele europene atunci in privinta taxelor pe autostrazi. Este clar ca va trebui sa avem tronsonul Bucuresti-Brasov finalizat intr-un fel, si atunci va fi taxata toata autostrada. Foarte posibil este si ca pe acel tronson sa nu mai existe obligativitatea rovignetei. Personal as prefera un alt sistem, cel al accizei in carburant, pentru ca taxarea era la consum, cat se invartea roata atata plateai. Nu e normal ca unul care merge 100 de km pe saptamana sa plateasca la fel ca unul care merge poate 1000. De aceea am introdus si rovinieta electronica si dorim sa diferentiem modul de taxare intre camioane si autoturisme. Camioanele distrug foarte mult, de aceea taxarea sa fie la fiecare kilometru pe care il parcurg.

Rep:. Cine va verifica daca taxele incasate sunt raportate corect de catre consortiul care va administra autostrada?

A.I. : Va fi un sistem de duble-cheching, va exista un sistem informatic, vom avea oameni acolo. Noi vom avea senzori in asfalt, vom stii cate autovehicule trec si ce categorii. Nu e un supermarket la care ne gandim sa iesim fara sa sune alarma.

Rep.:Ce garantii exista in contractul cu consortiul Vinci-Aktor nu va majora taxa pe autostrada?

A.I.: Ei pot sa ceara, au voie sa ceara majorarea taxei, dar nu pot sa o mareasca fara

 
Este scris negru pe alb ca nu se majoreaza taxa fara acordul ministerului.
 
 
A.Ionescu

aprobarea Ministerului Transporturilor. Este scris negru pe alb ca nu se majoreaza taxa fara acordul ministerului. Dupa primul an, vor exista studii de trafic, vom stii ce se intampla pe DN1 si pe aceasta autostrada. Interesul nu este sa iei cat mai multi bani oricum pentru ca omul o sa se gandeasca ca poate e prea scump si va alege DN1. In Franta exista situatii in care unii oameni, in special tineri, aleg sa economiseasca 3-4 euro si aleg sa mearga pe drumuri nationale si nu pe autostrada. Astfel ca, daca se observa ca traficul pe autostrada este mic putem sa scadem taxa sau, daca avem trafic mare, sa o si marim. In primul an taxa este fixa adica intre un euro si 1,75 euro. Inainte cu un an de finalizare vom face un studiu de trafic ca sa avem un studiu de trafic si in functie de acesta stabilim taxa.

Penalizari pentru constructor

Rep.: Ce penalizari sunt prevazut in contract daca dupa un an se constata ca au existat greseli poate de proiectare sau de executie?

A.I.: Contractul prevede ca ei trebuie sa remedieze toate defectiunile. Trebuie sa dea autostrada la termen; ei platesc. Daca nu sunt de acord la modul in care aplicam penalitatile pot apela si la justitie. Nu platesc, ne judecam si platesc. Avem un inginer independent care are un rol important. El spune ce trebuie sa respecte ambele parti ca sa iasa bine proiectul.

Rep: Spre exemplu, ce se intampla daca gasiti o problema la autostrada? Cum procedati?

A.I.: In primul rand, este notificat concesionarul si ii spunem: “Ai aici o problema si trebuie sa o rezolvi pentru ca altfel esti amendat.” Asta daca el nu a remediat singur problema. Penalitatile sunt mari; sunt procente din incasari.

Rep.: Ce se intampla in cazul in care consortiul da faliment inainte de a fi finalizat autostrada?

A.I. Sunt niste garantii in contract si bancile care iau parte isi asuma niste garantii ca aceast autostrada se va construi. Nu trebuie sa ne gandim la asta. Dar subliniez ca cel mai important pas este acum gasirea finantarii mai ales in perioada asta. Singura incertitudine este legata de finantare.

Rep.: Ce este prevazut in contract in cazul in care autostrada este distrusa de vreo calamitate naturala precum ar fi un cutremur? Cine plateste reparatiile, statul sau constructorul?

 
Este prevazut in contract ca autostrada sa reziste la un cutremur de 8,5-9 grade pe scara Richter.
 
 
A.Ionescu

A.I: Este prevazut in contract ca autostrada sa reziste la un cutremur de 8,5-9 grade pe scara Richter. Au obligatia sa o proiecteze si sa o contruiasca astfel.

In timpul negocierilor constructorul a incercat sa vanda statului roman proiectul tehnic

Rep.: La finalul anului trecut au aparut mai multe informatii legate de negocierea contractului si anume: potrivit presei consortiul Vinci-Aktor a taraganat semnarea constractului deoarece situatia politica era instabila si se temeau ca urmatorul guvern sa nu desfiinteze contractul. Chiar si ministrul Berceanu a deplans targanarile reprezentantilor consortiului. Ce explicau ei cand ministrul le solicita sa semneze contractul?

A.I.: Nu ne-au spus asta direct. Au spus ca mai au nevoie de aprobari. Dupa alegeri insa au venit si au semnat.

Rep.:Tot la finalul anului trecut, presa a dezvaluit ca pe unltima suta de metri consortiul dorea modificare modalitatii de plata din cauza crizei financiare. Despre ce modificari a fost vorba si au fost ele aprobate de minister?

A.I.: Nu se poate din punct de vedere legal. Au prezentat un grafic de plati, exclus asa ceva.

Rep: Chiar ministrul Berceanu a explicat ca, desi in luna iunie au mai ramas doua sau trei puncte de negociat dintr-un total de aproximativ 50, in decembrie inca nu s-a putut ajunge la un acord „Acele doua-trei puncte de negociat le avem in continuare. Din luna mai, iunie si pana acum tot negociem. Eu nu sunt dispus sa accept nimic de genul Bechtel, prefer sa nu se incheie contractul”. Care au fost acele doua-trei puncte care tranformau cotractul intr-un nou Bechetel?

A.I.: Am avut sentimentul ca nu tot ceea ce spuneau si faceau. Apoi a existat o contestatia a unui ofertant care ne-a tinut pe loc sase luni. Mai devreme de luna noiembrie nu se putea semna contractul.

Rep.: Totusi care sunt acele doua-trei puncte despre care ministrul Berceanu spunea ca transforma contractul intr-un nou Bechtel?

A.I.: La un punct din contract se prevede ca ei sunt penalizati daca inchid un fir de

 
La un punct din contract se prevede ca ei sunt penalizati daca inchid un fir de circulatie si daca este afectata siguranta circulatiei noi ii penalizam dublu
 
 
A.Ionescu

circulatie si daca este afectata siguranta circulatiei noi ii penalizam dublu. Ei voiau sa fie penalizati doar cu amenda cea mai mare, nu dublu. Au fost chestiuni de fine-tunning. Ei au cerut tot felul de lucruri, dar cam fara succes.

Rep.:De asemenea s-a vorbit si de faptul ca Vinci-Aktor a cerut ca statul roman sa cumpere proiectul tehnic al autostrazii desi acest aspect nu era prevazut in oferta cu care a castigat licitatia.

A.I.: Stiti, le este frica de criza financiara. Proiectul dureaza un an de zile iar finantarea poate dura sase luni, deci in trei, patru luni consortiul stie ce se intampla, afla daca are finantarea macar din punct de vedere verbal. Practic, consortiul a incercat sa isi scada costurile financiare printr-o astfel de promisiune.

Rep.: A acceptat statul roman sa cumpere?

A.I.: Nu. Noi putem in cazul in care consortiul pleaca sa folosim unele materiale pe care ei le-au produs. Este insa o chestiune total ipotetica.

Cinci noduri de acces de pe DN1 pe autostrada Comarnic-Brasov

Rep.: Cum va arata viitoarea autostrada Brasov-Comarnic. Ce lungime, cate benzi, ce latime, cate poduri, cate tuneluri si cate cai de acces de la autostrada si de unde?

A.I.: Din punct de vedere al latimii, vorbim de o autostrada la nivel european cu o latime de 12,5 metri pe cale, adica doua bezi de circulatie pe sens plus o banda de urgenta, lucru asigurat atat pe poduri cat si in tuneluri. Solutia aleasa pentru tuneluri este o galerie dubla, adica avem cate o galerie de tunel pentru fiecare sens, nu sunt incluse in aceeasi galerie ambele sensuri de circulatie care insumeaza 15 kilometri de galerie dubla sau 30 de kilometri de galerie simpla.

La poduri avem deschideri si de 175 de metri, ceea ce inseamna o realizare destul de dificila din punct de vedere ethnic; pentru asta constructorul o sa aduca utilaje speciale. Avem inaltimi de 25-30 de metri. Aceasta autostrada va fi construita la inaltimi si de peste 1000 de metri. Este o autostrada care trece prin munte, nu este o autostrada care trece pe o vale, pe un traseu facil. Constructorul a ales o solutie diferita fata de studiul de fezabilitate pus la dispozitie de Ministerul Transporturilor in faza de procedura de achizitie. Un lucru pe care ni l-a aratat procedura de parteneriat public privat este ca cel care construieste cauta solutiile optime: costuri scazute, sa fie usor de intretinut sau sa aibe solutii mai facile de a interveni pe timp de iarna.

Rep. : Cum se integreaza viitoarea autostrada in reteaua rutiera, cu ce alte sosele se leaga aceasta autostrada? Din cate inteleg traseul va fi oarecum paralel cu DN1, va exista posibilitatea ca de pe DN1 sa ajungem cu masina pe autostrada?

A.I. Absolut: se va putea ajunge de pe DN1 pe autostrada. O particularitate a acestei autostrazi este faptul ca, desi in Europa media nodurilor rutiere pe autostrada este de un nod la 40 de kilometri, aici avem cea mai dezvoltata zona turistica astfel ca vom cinci noduri rutiere adica un nod la 11 kilometri. Avem legaturi de la Predeal, Comarnic, Busteni, Sinaia si Rasnov daca nu ma insel. Va fi foarte facil sa ajungi de pe autostrada in aceste localitati si pe DN1 si invers.

Autostrada se integreaza in proiectul autostrazii Bucuresti-Brasov si mai sus Brasov-Bors, in celebrul contract Bechtel, si mai departe de la Bucuresti pe coridorul 4 spre Constanta. Va fi practic o parte a autostrazii Bucuresti-Brasov-Bors.

Rep: In proiectul acestei autostrazi sunt prevazut si benzinarii? Aveti cereri de la companiile de profil pentru amplasamente de benzinarii?

A.I. Sunt proiectate doua benzinarii, patru spatii pentru servicii, parcari. Pana astazi nu exista in Romania o alta autostrada care sa aiba asemenea dotari precum va avea aceasta autostrada. Vor fi multe echipamente asa cum sunt in occident. In tuneluri vor fi instalatii de aerisire, anti-incendiu, pasaje care vor lega sensurile de mers, atat pasaje pentru pietoni cat si pentru masini.

 
Orice fisura apare acolo este obligat sa plateasca. Exista un program strict de intretinere si orice lucrare in plus se va face pe banii concesionarului. In proiectul tehnic se mentioneaza ca o lucrare majora de intretinere se face la opt ani, daca el in executie face o lucrare proasta si este nevoie de reparatii la sase ani atunci el plateste.
 
 
A.Ionescu

Vor exista camere de filmat si panouri electronice de avertizare. Cand ne uitam la costul pe kilometru trebuie sa calculam si lucrurile acestea. Spre exemplu, in momentul in care este inchisa o banda de circulatie sa zicem pe trei ore, statul roman ii va penaliza, adica exista niste matrici de calcul care arata ce penalizari vom aplica. Din acest punct de vedere constructorul va incerca sa se asigure ca nu va inchide autostrada din cauza zapezii, ca nu va ajunge sa aibe vreo groapa in asfalt pentru ca in acel moment pierde bani; si asta e un avantaj al concesiunii.

Orice fisura apare acolo este obligat sa plateasca. Exista un program strict de intretinere si orice lucrare in plus se va face pe banii concesionarului. In proiectul tehnic se mentioneaza ca o lucrare majora de intretinere se face la opt ani, daca el in executie face o lucrare proasta si este nevoie de reparatii la sase ani atunci el plateste. Pe cand spre exemplu la A2 vedem ca e o problema adica se strica nu intervenim pentru ca nu avem bani. Suntem siguri ca vom avea o autostrada intretinuta 26 de ani la cele mai inalte standarde. Un alt mare avantaj este ca in anul 29 ei fac o interventie majora si la finalul concesiunii in anul 30 ne predau autostrada practic noua. Si avem optiunea sa o concesionam din nou.

Rep: Ce solutii tehnice inovatoare a propus constructorul, ce probleme de constructie speciale au fost identificate, sau iarasi ne vom trezi cu intarzieri datorita unor studii de fezabilitate prost facute?

A.I. Scrie in contract foarte clar ca orice gresala de proiectare sau executie va fi platita de companie. Asta se vede si in faptul ca toate costurile cu proiectarea si studiile geo sunt peste medie fata de ce s-a intamplat in Romania. Pana acum, faceam o licitatie si ceream pretul cel mai scazut. Venea o firma, facea un studiu, ni-l punea in brate si CNDAR prelua responsabilitatea daca exista vreo problema cu acel studiu. In momentul in care isi face aceste studii si solutii are tot interesul sa investeasca mai mult pentru ca altfel trebuie sa plateasca orice eroare. Asta scrie in contract. Nu exista nici un punct in care nu stim ce se intampla, totul e prevazut in contract. Asta insa se vede si in costuri. Noi am avut proiecte ieftine si proaste si mereu constructorul dadea vina pe proiectant, proiectantul pe constructor si asa sunt drumurile proaste. Patru ani nu dam un leu, un euro si asteptam sa primim autostrada.

Ministerul Transporturilor a realizat un documentar tip intrbari frecvente si raspunsuri care poate fi accesat aici.

NOTA: Interviul a fost inregistrat joi 21 ianuarie 2010







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















8158 vizualizari

  • +13 (13 voturi)    
    autoband,comarnic-brasov (Luni, 25 ianuarie 2010, 23:06)

    mircean [anonim]

    interesant.in sfirsit,ceva bun.mai multe astfel de concesionari ca se creiaza locuri de munca,nu o sa vina aia cu muncitori de afara.dar si industria paralela se dezvolta in acelasi timp cu constructia.
  • -12 (16 voturi)    
    Voi ati inteles de ce costa 4,8 miliarde? (Luni, 25 ianuarie 2010, 23:33)

    atitudini.wordpress.com [anonim]

    Eu nu!

    Para'ndarat ca para'ndarat... dar din para'ndaratul asta mai faci 2 autostrazi!

    Chiar asa de gros e obrazul astora?

    Eu cred ca e tot mana flacarii violet... ( http://atitudini.wordpress.com/2010/01/21/flacara-violet-sare-de-unde-te-astepti-mai-putin/ )
    • +5 (7 voturi)    
      Din cauza concesionarii (Marţi, 26 ianuarie 2010, 7:52)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui atitudini.wordpress.com

      Termenul de concesionare este foarte lung, 30 de ani. Se calculeaza cu o formula foarte simpla similar cu dobanda de la banci, adica
      depui azi 100 de lei in banca , atunci:
      - dupa un an ai 107 lei
      - dupa doi ani ai 114,49 lei
      - dupa trei ai 122,50 lei.....

      ai priceput ideea (sper).
      Doar ca la banca castigi bani (castigi doanda) iar aici e pe viceversa, se plateste in plus.

      Cauta NPV pe net
    • +3 (5 voturi)    
      n-ai avut vreodata credit la banca? (Marţi, 26 ianuarie 2010, 13:09)

      Io [anonim] i-a raspuns lui atitudini.wordpress.com

      1) Credit la banca pe 30 ani, dai mai mult de dublu.
      2) Daca te uiti atent, Vinci a refacut proiectul a.i. sa fie un pic mai scurt si asta automat inseamna ca se va putea merge mai repede. Implicatiile ar fi cel putin:
      - utilaje mai smechere, dar probabil ei le au deja
      - autostrada nu va mai trece 'pe unde trebuie' asa ca unii baieti destepti vor ramane cu buza umflata.

      Comparat cu Bechtel, aia nu se face nici la dublu pret, iar daca va fi vreodata gata, va fi mai tarziu si mai scump de triplu. Daca asta va fi gata la dublu pret (cum zici tu) si fara mari intarzieri, eu cred ca noi oamenii de pe strada am iesit cu cea mai tare afacere.
  • -11 (15 voturi)    
    coruptia si jafu omoara Romania (Luni, 25 ianuarie 2010, 23:34)

    canada [anonim]

    4,8 miliarde de euro ?

    pai daca ala este pretul aproape 4 miliarde intra in contul coruptilor ,hotilor !

    in Canada km. nu este mai mult de 1.milion dollari Canada,iar daca se adauga si poduri max 1.5 millin dollari la km.

    vai de capul vostru cine va conduce si cum.
    nui de mirare de ce sunteti ceea mai corupta ,handicapata tara din europa !

    chemati nemtii care are utilaje ce la 1 miliard euroi trec direct prin munti !
    • +7 (7 voturi)    
      Esti rautacios facand o comparatie (Marţi, 26 ianuarie 2010, 8:28)

      gabifm [utilizator] i-a raspuns lui canada

      ce nu s-ar face. Gandeste-te ca nu se construieste in campie ci are viaducte, tuneluri adica este la munte deci costuri foarte mari atat pentru proiectant cat si pentru constructor, investitia se deruleaza pe banii altora (gandeste-te ca tie iti da cineva un apartament de 100 mii azi facandu-te proprietar fara sa iti ia bani logic ca peste un numar de ani iti ia 400 mii).
      Mie mi se pare un lucru foarte bun. Abia acum am senzatia ca incep lucrurile sa se miste. Intotdeauna am sustinut ca Berceanu este cel mai bun ministru ce l-a avut vreodata un guvern Este un adevarat manager.
  • -8 (10 voturi)    
    E posibil? (Luni, 25 ianuarie 2010, 23:35)

    daniel racu [anonim]

    Cu rabdare am citit tot articolul?
    Oare e posibil sa fie un contract bulet-proof acesta sau
    respectivul domn este un artist in minciuni?
    Nu prea imi vine a crede ca in 4 ani fac aia autostrada si daca o fac o sa platim 10euro/km
  • +18 (18 voturi)    
    Viitorul suna bine..sa vedem cum o sa arate (Luni, 25 ianuarie 2010, 23:37)

    bigbrother [utilizator]

    Dupa ce am citit acest articol si informatiile publicate de Societatea Academica, m-am mai lamurit putin. Evident, nu de tot pentru ca nu ma pricep si evident, nu m-au linistit toate aceste calcule si informatii pentru ca orice inseamna contract pe bani publici ma face sa ma gandesc la ce e mai rau. Hmm..oare de ce?

    Ca multi alti romani, imi doresc sa existe o transparenta mult mai mare asupra cheltuielor publice, poate n-ar fi rau daca informatiile despre banii bagati in aceasta autostrada ar fi publicate (si explicate concret la nivelul publicului) in decursul constructiei. Asta cred ca ar mai atenua "frica" pe care cred ca o avem toti. E si normal, la cate tzepe am luat mai avem putin si dam acatise la biserica.

    Hai sa fie intr-un ceas bun!
  • -7 (7 voturi)    
    gramatica e grea (Luni, 25 ianuarie 2010, 23:52)

    Marian Grunca [anonim]

    55 de kilometri, cu un singur "i". *(editat hotnews.ro)
    Multumesc pentru observatie
    • +3 (3 voturi)    
      Kilometru (Marţi, 26 ianuarie 2010, 1:11)

      Ion Vianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marian Grunca

      chiar asa se scrie
      mai invatati, nu va descurajati
      • +3 (3 voturi)    
        Fiti sigur (Marţi, 26 ianuarie 2010, 9:13)

        Pantera Roz [utilizator] i-a raspuns lui Ion Vianu

        ca distinsul domn se va apuca cu entuziasm de buchisit gramatica...Zi si noapte.O sa-l avetzi pe constiintza.
  • 0 (0 voturi)    
    Audio (Marţi, 26 ianuarie 2010, 0:31)

    L&L [utilizator]

    (null)
  • -2 (4 voturi)    
    cine se scuza se acuza (Marţi, 26 ianuarie 2010, 1:00)

    adrian [anonim]

    Nu am citit tot articolul ca ma lua somnul...Un singur lucru am de spus care mi-a sarit in ochi. De ce creste pretul de CONSTRUCTIE al autostrazii pentru ca trebuie INTRETINUTA de constructor timp de 30 de ani? Este problema constructorului daca investeste in autostrada sa tina 30 de ani (exagerez) sau daca face o lucrare normala si face lucrari de intretinere mai dese.


    P.S.: Milioane sau miliarde? Odata milioane, alta data miliarde...Verificati!
  • -4 (6 voturi)    
    Costuri (Marţi, 26 ianuarie 2010, 4:26)

    Airborn [utilizator]

    ... Si totusi zau ca nu am inteles cum se ajunge de la 1 miliard si ceva la 4.8 miliarde (in 30 de ani ce-i drept) taxe pe autostrada...
    • +5 (5 voturi)    
      intreaba (Marţi, 26 ianuarie 2010, 9:19)

      naiv [anonim] i-a raspuns lui Airborn

      la orice banca: la 5% dobanda in 14 ani suma se dubleaza. La 30 de ani creste de PATRU ORI. Functioneaza la orice casa cumparata cu ipoteca. Daca vrei numai 1,2 mld, scoate banii acum pe loc!! Ii ai ? Sau tai de la educatie, sanatate, pensii etc.. ???
    • +3 (3 voturi)    
      Cauta pe net "NPV" (Marţi, 26 ianuarie 2010, 9:24)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui Airborn

      E similar cu dobanda data de o banca timp de 30 de ani... dar pe viceversa :)
  • -5 (5 voturi)    
    banii (Marţi, 26 ianuarie 2010, 7:51)

    ion [anonim]

    jaf la drumul mare ,chiar atit de prosti ne cred mai bine fac un aeroport in Brasov ,nu merita investitia ,ar face bine guvernanti sa mai dezvolte si alte zone in tara nu numai Brasovul ca ne-am cam saturat de el ,da Deva ce are sau ne este rusine sa le aratam Sarmisegetuza.Evident ca baietii destepti au calculat si au constatat ca este mai greu de facut autostrada catre Sibiu ,ei ce mai castiga atunci ,nu? Ia sa mai studiem o data contractul ca nu prea merita 4,8 miliarde pentru o partie de schi la care ajungi cu avionul mai repede ,nu ?
    • +3 (3 voturi)    
      Brasov vs Deva (Marţi, 26 ianuarie 2010, 10:14)

      Bogdan [anonim] i-a raspuns lui ion

      Din pacate te contrazic cifrele. Mai exact numarul de turisti care se duc in Brasov (+ Valea Prahovei) vs cei ce se duc in Deva (cum ai dat tu exemplu). Daca tu te-ai saturat de el asta nu inseamna ca toti s-au saturat. Dupa cum stii majoritatea conteaza. Sau poate ai dori o autostrada doar pentru tine, pentru a ajunge al Deva (exagerez acum, dar presupun ca ai prins ideea)
  • -3 (3 voturi)    
    Poate .... (Marţi, 26 ianuarie 2010, 7:58)

    CIOMBE [anonim]

    Acest domn sa ne transmita eaxct ce taxe si accize intra in pretul carburantilor! Daca e asa de prostalau sa sustina ca nu exista taxa de drum in pretul carburantilor, il invit sa reveda programul anticriza propus de guvernul Boc la investitura: scoaterea TAXELOR DE DRUM DIN PRETUL COMBUSTIBILILOR DESTINATI NAVELOR MARITIME FI FLUVIALE, TRANSPORTULUI CF SI AERO!!!!!
    Iar, la banii astia poate realizeaza si iluminatul autostrazii, ca de 3 benzi pe sens, nu ne duce capu'!
    Cine mai construieste astazi autostrazi cu 2 benzi pe sens, trabuie internat pentru un consult la capatana!
  • -1 (3 voturi)    
    costul (Marţi, 26 ianuarie 2010, 8:01)

    tsunami [utilizator]

    un pret sub MEDIA EUROPEANA????
    dar de ce fratilor nu spuneti cat e media europeana?
    eu cred ca sub media europeana de constructie al tunelurilor sub munti de granit.
    daca faceti un calcul simplu mie imi iese €26,000 PE METRU liniar de autostrada. adica daca luam 4 dacii care costa cam cat un metru liniar si le punem transversal pe autostrada, observam ca asfaltul si fundatia costa mai mult decat un vehicul, caci dacia are mai mult de 1m latime.
    ma rog suntem un popor care ne place sa fim mintiti.
    cum a fost aleasa firma asta? pe ce criterii? a fost o licitatie? cand a fost?
    articolul arata ca un raport in care guvernul ne baga pe gat un contract deja efectuat
  • 0 (2 voturi)    
    aktor (Marţi, 26 ianuarie 2010, 8:49)

    gelu [anonim]

    Firma Aktor a modernizat o parte din DN care leaga Suceava de Vatra Dornei -Bistrita-etc. Au intarziat ani buni realizarea lucrarii, au fost criticati in toate ziarele !
    Ma intreb, autostrada asta pe care au concesionat-o va fi construita in 4 ani sau in ....30 de ani, dat fiind modul in care au lucrat in Suceava?
    Nu au gasit o firma mai serioasa pentru aceasta suma?
    • +2 (2 voturi)    
      DN Bistrita-Suceava (Marţi, 26 ianuarie 2010, 11:30)

      Surfer [utilizator] i-a raspuns lui gelu

      ... e bine realizat. nu stim exact care e motivul intarzierilor insa lucrarea e f buna. ai circulat pe drumul asta ?
  • +5 (5 voturi)    
    E si un risc in toata treaba (Marţi, 26 ianuarie 2010, 9:37)

    Rhadoo [utilizator]

    Eu vad asa, ca avantaje: 4,7 miliarde in 30 de ani este mai putin decat pare, mai ales ca in zona respectiva clar nu va rezista asfaltul atat de multa vreme, iar compania va trebui sa-l refaca de 3,4 ori in 30 de ani. Sa nu uitam ca ne paste si un cutremur in curand, si desi cica va fi rezistenta la 8,9 grade Richter, se vor mai distruge portiuni cu siguranta. De asemenea se ocupa si cu dezapezirea si alte servicii pe care statul nu mai este obligat sa le faca. Clar firma va iesi in profit, dar nu va fi de 4,7 - 1,7 (cat costa constructia) = 3 miliarde, va fi probabil de vreun miliard, si asta in 30 de ani.
    Dezavantaje: nimeni nu poate garanta ca, oricat de serioasa e firma respectiva, nu va falimenta in mai putin de 30 de ani. De asemenea, n-avem de unde sa stim ca firma se va odihni trei ani, si dup-aia va da rasol in ultimul an in care e obligata sa contruiasca, si noi vom ramane inca multa vreme fara autostrada intr-o zona vitala si pentru economie, turism etc.
    Astept un contract de concesiune si la calea ferata, deoarece dupa 20 de ani avem un sistem invechit si penibil.
  • 0 (2 voturi)    
    AUTOSTRAZI (Marţi, 26 ianuarie 2010, 9:46)

    Un roman [anonim]

    Domnule ministru, Italia are un relief stancos deci autostrazile trec prin munti deci prin multe tunele...Un lucru noi romanii nu intelegem si nici strainii nu inteleg cum se face ca la noi in romanica autostrazile sunt cele mai scumpe si se construiesc foarte greu si prost...am vazut cu ochii mei in Italia in regiunea Calabriei cum s-au construit cativa kilometrii in doar in cinci luni si vorba aceea s-a facut si un tunel de 300m...cum va explicati? Poate pe viitor ar fi bine sa va ganditi la o companie de constructii italiana pentru ca au foarte multa experienta si acest lucru se vede!
    • +1 (1 vot)    
      Ma certo.. (Marţi, 26 ianuarie 2010, 11:32)

      Surfer [utilizator] i-a raspuns lui Un roman

      .. ne-am convins de faimoasele firme italiene de constructii. Tzepe cat cuprinde. Broscarii is specialisti la asa ceva. Mai bine de o suta de ori o firma austriaca, germana sau suedeza.
    • 0 (0 voturi)    
      Si tu ai avut curiozitatea... (Marţi, 26 ianuarie 2010, 13:01)

      Costica [anonim] i-a raspuns lui Un roman

      ...sa vezi cine sunt cei ce construiesc? Franta nu are autostrazi ? Stii ca astia sunt cei ce au construit in Franta viaductul acela la sute de metri inaltime de care vorbeste toata lumea, tot prin concesionare de la stat ?
      http://en.wikipedia.org/wiki/Millau_Viaduct
      Asta ca sa nu mai vorbiti doar ca sa va aflati in treaba...
  • 0 (2 voturi)    
    Autostrada (Marţi, 26 ianuarie 2010, 10:27)

    gigel [anonim]

    Partea proasta e ca o sa se inmulteasca numarul de cocalari care merg pe Valea Prahovei dupa ce o sa aiba autostrada de la Bucuresti. Cand aud "Valea Prahovei" primul cuvant care imi vine in minte este "cocalar" sau "manea", pentru ca in general in weekenduri nu prea mai ai loc de cocalari si manelisti prin zona aia. Pacat, ca e o zona frumoasa dar am renuntat sa mai merg acolo pentru ca nu e mare diferenta fata de Bucurest:. zona aia e un "Bucuresti cu munte". In rest, acceasi aglomeratie, aceeasi mizerie, aceeasi cocalari, acelasi turism tipic romanesc.
  • 0 (2 voturi)    
    mda (Marţi, 26 ianuarie 2010, 10:31)

    ady [anonim]

    interesant este ca numai in zonele astea este nevoie de autostrazi, cand se face si autostrada Timisoara pana la Constanta? sau noi nu facem parte din Romania asta? ca eu zic ca este absurd sa faci 6-7 ore Timisoara-Severin
  • -1 (1 vot)    
    lol (Marţi, 26 ianuarie 2010, 10:34)

    liviu_ [utilizator]

    pana acum faceam kilometru cu 100-150 de km (si nici nu erau terminati) si acu vrem sa sarim sum media UE?!?!?!
    looooooool
    daca chiar o sa coste 20 mil /km cred ca in 10 minute de utilizare se face praf autostrada ...
    • +1 (1 vot)    
      Nu in 10 minute ci in (Marţi, 26 ianuarie 2010, 15:37)

      gabifm [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      30 de ani autostrada este intretinuta de firma ce o construieste,din fondurile ei! Daca citeai atent ai fi observat ca 30 de ani nu platim nimic la intretinerea ei prin urmare poate sa se strice (!) sau interesul firmei va fi sa o faca foarte buna, sa nu bage bani in intretinere, sa fie deschisa tot timpul pentru a trece cat mai multe masini incasandu-se astfel taxa.
  • +6 (8 voturi)    
    Pt carcotasi (Marţi, 26 ianuarie 2010, 10:39)

    John Doe [anonim]

    Stimati carcotasi, dobitoci, care sunteti, care este ca sa intelegeti...
    Daca citeati cu atentie, ati fi observat ca acesti bani se dau in aproape 30 de ani. Nu dam nimic 4 ani, pana nu-i gata, etc, etc... Platim doar cand se va da in functiune... aprox 150-180 mil euro / AN, de unde rezulta ca fiecare roman plateste 0,6 eur/luna, timp de 30 de ani, dupa care le ramane copiilor, nepotilor, etc...
    Este de departe unul dintre cele mai bune contracte pe care le-a avut Romania.
    Adevarat daca aveam banii ashtia, era mai ieftin, DAR NU-I AVEM si nici n-o sa-i avem, pt ca suntem f saraci.
    Domnu' din Canada, te-ai gasit tu sa ne dai lectii, noua celor care am ramas in Romanica, buna rea asa cum e ea ? Nu mai zic ca numai prostii a scris, pretul spus de tine, probabil e pt drumuri de tara... asa ca CIOCU' MIC SI JOC DE GLEZNA !!!
    • 0 (0 voturi)    
      :).. (Luni, 1 februarie 2010, 8:58)

      vlad [anonim] i-a raspuns lui John Doe

      0.6 euro pe luna + 1.7 euro pentru a te putea deplasa pe ea.... de ce costa mai mult sa o intretii (in cazul in care garantia este de 26 de ani ) decat sa o construiesti..?
  • +1 (1 vot)    
    "autostrada" (Marţi, 26 ianuarie 2010, 10:42)

    eu08 [anonim]

    ......cred ca nu mai apucam sa o vedem terminata.Este a 8-a "minune"a lumii.
  • -1 (3 voturi)    
    Firma Italiana (Marţi, 26 ianuarie 2010, 10:50)

    StUrMoViK [utilizator]

    Legat de companiile italiene , sunt foarte bune luati exemplu Valea Oltului un drum reparat de o firma italiana , foarte circulat de tiruri care doar acuma dupa 10 ani a suferit mici interventii de reparare.

    Nu am citit tot articolul , dar banii care se vor pentru a circula pe autostrada in ce buzunar vor intra in cel al firmei sau al statului, nu mi se pare o afacere buna sa platesti si dobanda si profitul investitiei sa il ia tot creditorul.
  • -2 (2 voturi)    
    autostrada bomba (Marţi, 26 ianuarie 2010, 10:52)

    cristiano [anonim]

    Noi in loc sa ne legam de vest facem autostrada spre munte doar ca agrement nu de interes national sa aducem straini de afara la noi ,facem autostrada tip carusel cu circuit inchis Bucureste-Brasov si retur si Bucuresti -Constanta iar straini care vin din vest de la Timisoara trebuie sa schimbe 2 masini la ce gropi sunt pe asa zisele drumuri europene si nationale pana sa ajunga la autostrada ,in Ungaria nimeni nu ocoleste autostrada chiar daca esta cu taxa insa pe celelalte categori de drumuri taxa este 0 nu ca la noi taxa pe gropi.
    • +2 (2 voturi)    
      ... (Marţi, 26 ianuarie 2010, 11:15)

      StefanAlin [utilizator] i-a raspuns lui cristiano

      Tronsonul Comanic - Brasov fce parte din autostrada A3
      A3 este impartita în două proiecte independente : autostrada Bucureşti - Braşov şi Autostrada Braşov - Cluj - Borş (autostrada Transilvania)
      • 0 (0 voturi)    
        esti sigur?? (Marţi, 26 ianuarie 2010, 17:34)

        anonim [anonim] i-a raspuns lui StefanAlin

        Esti pe dinafara complet; tasteaza CNADNR- saitul companiei, vezi realitatea, si dupa aia poate primesti permisiunea sa scrii ceva; pana atunci nota doi. Stai jos si nu mai scrie prostii.
  • -1 (3 voturi)    
    e ceva....de groaza !! (Marţi, 26 ianuarie 2010, 11:07)

    escu [anonim]

    Astia pana nu mint ei oleaca...pana nu manipuleaza ceva..nu pot trai !
    Pai contractul acesta cu Vinci a fost negociat de guvernul Nastase din 2004 dar intr-o formula mai buna respectiv Bucuresti -Brasov. Dupa alegerile din 2004 Basescu a stopat contractul si l-a fragmentat dand tronsonul Bucuresti - Ploiesti unei firme de familie(Euroconstruct..practic cei de la Golden Blitz) pentru a ciupi ceva! Pai cu ce facem campaniile electorale !
    Daca ramanea contractul initzial al guv.Nastase cu Vinci acum aveam autostrada gata de la Buc la Brasov
  • -1 (1 vot)    
    N-avem nevoie de autostrada - avem Cale ferata (Marţi, 26 ianuarie 2010, 12:21)

    bedexe [utilizator]

    Intre Bucuresti si Brasov avem cale ferata.

    Si acopera foarte bine Valea Prahovei.

    De ce nu s-a perfectionat asta astfel incat marfurile si calatorii sa fie transportate ok ?

    Daca s-ar suplimenta trenuri vineri seara, sambata dimineata si duminica seara astfel incat sa nu mai fie supra-aglomerate si sa mearga decent (2-3 ore), probabil ca s-ar rezolva orice problema.
  • +2 (2 voturi)    
    Tot nu va inteleg... (Marţi, 26 ianuarie 2010, 12:56)

    Costica [anonim]

    ... Daca nu fece ..."nu face nimic" ! daca face ..."de ce a facut ?!!"
    Mai tovarasi carcotasi, nu va obliga nimeni sa mergeti pe autostrada si sa platiti celui ce a facut-o. DN1 ramane si n-aveti decat sa va duceti pe el ca sa nu platiti ! Autostrada este o afacere ca oricare alta : vrei pe ea , platesti ! Daca eu vreau sa ma dau cu masina pe un circuit inchis , de curse , nu platesc investitorului care l-a facut ?
    Sunteti de toata jalea cum va plangeti . Eu pot paria ca voi , individual, nu ati realizat nimic . Statul roman nu a pus la dispozitie decat posibilitatea de a face constructia si cadrul legal. Banii sunt ai lor , ii vor inapoi cu castig si chiar va inchipuiti ca face cineva ceva degeaba ? Voi, carcotasilor, cate le-ati facut degeaba altora , vecinilor vostri ? Bat pariu ca nimic. Dar vreti moaca...
    Pai daca nu intelegeti cum 1,7 miliarde imprumutati pe 30 de ani fac sa platesti 4-5 miliarde inapoi , inseamna ca habar nu aveti pe ce lume traiti, nu stiti sa calculati o dobanda si nici nu aveti sau avut vreun credit. Asta mai inseamna ceva : ori sunteti calicii pamantului ori niste mucosi care si-au gasit despre ce sa-si dea cu parerea...!
  • 0 (0 voturi)    
    Sunt curios... (Marţi, 26 ianuarie 2010, 14:12)

    Bobilu [utilizator]

    Bugetul pentru autostrazi este de 400mil. pe 2010.
    Sa zicem ca e acelasi peste urmatorii 4 ani...
    Deci ajungem la 1600mil.

    Costul acestei autostrazi este de 1700mil.

    Sa inteleg ca e greu sa mai scoti 100 mil din buzunar in 4 ani de zile?
    Avand in vedere ca alte autostrazi nu se mai fac (ar fi Bechtel, dar stim cu totii ca de acolo nu se misca nimic...deci pot fi pusi in asteptare)... chiar mi se pare ciudat!
    • 0 (0 voturi)    
      xxxxx (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 13:05)

      sdad [anonim] i-a raspuns lui Bobilu

      Si intretinerea nu o mai pui...sau brusc o sa faem o autostrada care nu se strica........e cel mai bun lucru facut vreodata......aaaaa....si de celelalte autostrazi nu ne mai apucam...le lasam asa......hai sa fim serios..
  • 0 (0 voturi)    
    ceva despre tuneluri (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 18:25)

    LIVIU [anonim]

    15 km de tunel pe fir !!!! in caz de accident in tunel ( accident, carambol, foc, explozii, raniti, etc. ) cum se va interveni, in cat timp ajung salvatorii la accident ( SMURD, SALVARE, POMPIERI, ETC. ); se va organiza serviciu de salvare si pompieri doar pentru tunel !!! La o viteza medie de 80 km/h ( care sunt de regula standard pentru tuneluri ) te plimbi cam 12 minute; e o idee buna dar cu riscuri; mai mult de-atat 5 iesiri si intrari intr-o autostrada pe o distanta de cca. 50 de km este foarte mult, cate una la 10 km, la viteza de 120 km/h din 5 in 5 minute trebuie sa fii cu ochii in patru ca intra sau iese unul de pe autostrada ( chiar si cu benzile de decelerare.. ).


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by