Corespondenta de la Haga

Ziua a treia la CIJ: Romania incearca si joi sa demonstreze ca Insula Serpilor nu trebuie sa fie relevanta in delimitarea platoului continental

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Joi, 4 septembrie 2008, 11:00 Actualitate | Esenţial


Profesorul Allain Pellet a deschis pledoariile zilei a treia la CIJ
Foto: Hotnews
Pledoariile celei de-a treia zi la CIJ au inceput la ora 11:00 si sunt dedicate tot Insulei Serpilor, iar ceea ce a fost anuntat la inceput doar ca o "circumstanta geografica" pare sa aibe un rol consistent in argumentatia Romaniei. Reprezentantii romani au 5 linii de argumentatie, dupa cum a zis agentul Romaniei, Bogdan Aurescu, tocmai pentru a arata ca nu are si nu trebuie sa aiba un rol in delimitarea platoului continental.

Dupa pledoariile de miercuri ale profesorului James Crawford si ale agentului Bogdan Aurescu, urmeaza alte trei linii de argumentatie: profesorul Allain Pellet va vorbi despre Insula Serpilor ca o circumstanta relevanta pentru delimitare si contracareaza teza ucraineana conform careia Insula Serpilor reprezinta tarm relevant pentru delimitare. El face o analiza a practicii statelor si a jurisprudentei CIJ si a tribunalelor arbitrale in materie de delimitare care releva ca formatiunile maritime (inclusiv insule de mari dimensiuni si avand o populatie numeroasa) primesc in mod uzual doar efect limitat in ceea ce priveste delimitarea spatiilor maritime.

Ii va urma Vaughan Lowe - un specialist in dreptul marii - care va vorbi despre  statutul juridic al Insulei Serpilor in conformitate cu Conventia de la Montego Bay privind Dreptul Marii. Lowe demonstreaza ca Insula Serpilor, avand in vedere caracteristice sale naturale, se incadreaza in categoria „stancilor” prevazuta de Conventia de la Montego Bay privind Dreptul Marii si conform acestei Conventii nu este indreptatita la platou continental si zona economica exclusiva proprii.

In final, agentul Romaniei Bogdan Aurescu va aborda incercarile Ucrainei de a modifica statutul juridic al Insulei Serpilor. El demonstreaza ca masurile recente luate de autoritatile ucrainene pentru „dezvoltarea” Insulei Serpilor sunt in mod evident intreprinse cu scopul de a sustine pozitia Ucrainei in contextul procedurilor privind delimitarea spatiilor maritime si, prin urmare, nu au valoare juridica.

Toate aceste argumentatii, cinci puncte de abordare diferite, au drept scop a demonstra faptul ca Insula Serpilor este o stanca, nu are drept la platoul continental si nu trebuie sa influenteze delimitarea platoului continental intre Romania si Ucraina.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1732 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Speram... (Joi, 4 septembrie 2008, 11:23)

    Lazare [anonim]

    Bravo Anne-Marie pentru corespondentele de la Haga ! Articole documentate si la obiect, putine pareri personale, tine-o tot asa. M-am saturat de ziaristi care tin neaparat sa-ti spuna parerea lor despre nu stiu ce eveniment in loc sa descrie si sa prezinte cit mai corect evenimentul in sine lasind cititorul sa-si formeze propria opinie.
    Sper ca argumentatia Romaniei sa fie suficient de puternica pentru a cistiga acest proces. Vom vedea sapt viitoare ce spun si ukrainienii. Si ei au argumentelele lor, specialisti straini angajati deci sint destul de puternici.
    Banuiesc ca in final curtea va trasa o linie intre cea propusa de noi si cea ukraineana... sper sa fie mai catre a noastra.
  • -1 (1 vot)    
    NU cred ca Haga va schimba ceva (Joi, 4 septembrie 2008, 11:41)

    Bermuda [anonim]

    Hai sa presupunem ca Haga ne va da dreptate.
    Cine ii va opri pe ukrainieni sa intre cu nave ( sonde) in apele noastre teritoriale daca ei vor?
    Pai pe dunare nu intra cu nave de patrulare cind si cum au chef?
    Cum ar crede cineva ca un stat de teapa Ukrainei si cu mentalitatea de rus, ar ceda un spatiu bogat in resurse fara o disputa ( inclusiv una militara daca e cazul?)
    Iar noi, cumpatati, si privind in viitor ne inarmam cu F16, de 30 de ani in serviciu si zicem ca e mai bun ca mig-ul de care trebuia casat de 20 de ani.
    • 0 (0 voturi)    
      raspuns (Joi, 4 septembrie 2008, 12:01)

      lex [anonim] i-a raspuns lui Bermuda

      Pai daca UKR nu respecta decizia, s-a lins pe bot de sustinere europeana...va iesi in suturi din OSCE, va fi declarata tara de risc si se va rupe in cel putin 10 parti pe care le va aduna cu bucurie Putin.
      In privinta "sondelor" lucrurile stau mult mai simplu....
      Chiar daca va incerca sa foreze dirijat (adica pune platforma in Crimeea si sapa de foraj ajunge la Constanta) va fi acuzata de piraterie si nu are decit sa se mute in Madagascar sau Nigeria. Nici o tara nu-si permite lucrul asta)
      Problema este alta: cine va exploata resursele??? Daca ramine Tariceanu, mai mult ca sigur Patriciu se va bucura enorm....
      • 0 (0 voturi)    
        ce-aveti dom'le cu Patriciu? (Joi, 4 septembrie 2008, 13:23)

        me [anonim] i-a raspuns lui lex

        De acord cu tine pana la partea de final:
        aidca si daca nu ramane Tariceanu le exploateaza cine, tu ? Macar sa avem noi resursele si mai vedem dupa aia. Macar sa le exploateze Patriciu sau Romgaz eventual, decat rusii si sa ni le vanda noua dupa aia, la pret dublu.

        PS: Asta daca nu revine Nastase din nou sa le dea iar la OMV pe termopane :-)
    • 0 (0 voturi)    
      ai uitat ceva (Joi, 4 septembrie 2008, 12:13)

      ela [anonim] i-a raspuns lui Bermuda

      faptul ca rusia tocmai a menintat ucraina ca-l face bucati ...pentru ca mai mult de 60% din teritoriile au fost alipite fara sa fi fost vreodata teritoriu ukrainiean - au fost doar teritorii ocupate de rusi de la : romani, polonezi, unguri ..etc ...
      Asa ca Ucraina ar face bine sa stea pitit daca nu vrea ra fie sfaramat in state independente ...ar ajunge un stat pro UE si vreo 3 pro Rusia. ..si atunci nu cred ca va mai avea vreo importanta ceea ce obtine acum.
    • +1 (1 vot)    
      paza de coasta (Joi, 4 septembrie 2008, 12:30)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Bermuda

      si nu ar fi prima oara.
      Cand am avut "distractia" cu canalul Bastroe, navele ucrainene intrau pe senalul navigabil romanesc al Dunarii fara nici un fel de greturi.
      Iliescu nu a facut absolut nimic. Pardon, a interzis navelor noastre fluviale sa ia vreo masura pentru ca sa nu provoace Ucraina si se baza pe ipoteticul sprijin NATO (era summit-ul) sa faca nu stiu ce.
      Bineinteles, ca pe secretarul general NATO l-a durut fix undeva si a replicat ca este o problema a Romaniei si asa si era ca ucrainenii nu trageau cu arma ci doar violau niste legi :). A doua zi erau navele fluviale romanesti de paza in zona si au blocat complet activitatea navelor ucrainene deoarece nu mai puteau naviga fara sa intre pe teritoriul romanesc.
      Deci se poate! Culmea! Nu a pornit nici un razboi, nu a incetat nici o relatie diplomatica si nici nu a trebuit sa traga nimeni.
      Nu stiu cand se va intelege ca integritatea teritoriala nu este subiect de discutie si trebuie facut tot pentru pastrarea sa. Asta insemnand inclusiv sa ai curaj sa-i tragi ursului una peste ceafa ca sa-l mai aduci pe sol. Este partea a doua daca vei fi confundat sau nu cu un snack.
    • 0 (0 voturi)    
      gandeste intai, dupa aceea sa scrii (Joi, 4 septembrie 2008, 12:45)

      alex [anonim] i-a raspuns lui Bermuda

      Nu cred ca Ucraina ar ataca armat un stat membru NATO!
      Nerespectarea deciziei tribunalului international ar atrage nemultumirea multor tari, printre care si tarile UE si tarile membe NATO.
      Sa ii mai vedem pe ucrainieni cum cer sa intre in NATO.

      Pana una-alta, pe Dunare nu au intrat cu portavioane inarmate, deci nu au afisat o atitudine ostila de razboi.
    • 0 (0 voturi)    
      ASA E! (Joi, 4 septembrie 2008, 13:26)

      TREZESTE-TE [anonim] i-a raspuns lui Bermuda

      primul argument nu a fost mentionat:
      vechea impartire a apelor teritoriale cu fosta URSS, care trebuie mentinuta si cu Ucraina (insula era considerata o stanca)
      DAR, in alta ordine de idei, credeti ca daca avem castig de cauza, petrolul si gazele extrase vor duce la iefinire pentru populatie? Eu nu cred, decat ca ii vor imbogati iar pe baietii cei jmecheri ( detinatori de rafinarii, etc)si sunt sigur ca procesul si avocatii vor costa statul roman zeci de milioane de euro.
      De ce sa ne miram - ca le-am platit si vilele cumparate cu " buna credinta" de la IAL si apoi despagubite tot de noi dupa procese la Strasbourg.
  • 0 (0 voturi)    
    agentul romaniei (Joi, 4 septembrie 2008, 11:42)

    comentator [anonim]

    stie cineva sa ne spuna ce inseamna chestia asta cu agentul romaniei? ce statut are domnul aurescu, ce atributii are, de ce i se spune agent si nu avocat sau reprezentant?
    multumesc anticipat.
    • +1 (1 vot)    
      raspuns (Joi, 4 septembrie 2008, 12:57)

      Anne-Marie Blajan [anonim] i-a raspuns lui comentator

      Unul dintre membrii echipei Romaniei aflati la Haga da un raspuns intrebarilor dvs:

      "Denumirea de agent este prevazuta de statututl CIJ, potrivit caruia reprezentantii statelor parti la un diferend se numesc agenti. de altfel, este denumirea uzuala pentru reprezentantii statelor in fata instantelor internationale (CEDO, CJCE).

      Calitatea de avocat in fata CIJ o au acei consilieri juridici internationali care fie fac parte din baroul avocatilor intr-un anumit stat, fie sunt profesori sau experti cunoscuti in Dreptul International Public si care asista agentul in fata CIJ.

      In privinta atributiilor agentului, el reprezinta statul in relatia cu CIJ, de la el emana intreaga corespondenta catre Curte. El elaboreaza, cu sprijinul unui oficiu pe care il coordoneaza, toate documentele scrise, avizeaza documentele referitaore la CIJ cu incidenta asupra cazului".
      • 0 (0 voturi)    
        intrebare (Joi, 4 septembrie 2008, 13:37)

        A [anonim] i-a raspuns lui Anne-Marie Blajan

        Am si eu o intrebare, poate s-a discutat si la proces legat de precedente/jurisprudenta: am vazut ca in Dubai se construieste (de fapt e gata deja) un imens arhipelag artificial de insule, din mare goala. Intrega arhipelagul reproduce la scara mica globul pamantesc. Scopul e sa le inchirieze/vanda, si investitorii isi pot cumpara "Anglia", "America" etc. Evident totul costa enorm...
        Acum ma intreb, legat de procesul Romaniei, presupunand ca CIJ ar da Ucrainei platou continental pe baza activitatilor de "populare fortata" a unei stanci, nu s-ar creea un precedent periculos?
        Adica, orice stat cu bani ar putea sa-si traga niste insule artificiale la marginea platoului continental, da in judecata vecinii la CIJ ca mai vrea niste platou continental, si uite asa se extind la infinit, impingand platoul, si papa toate resursele altora...
        Nu sunt avocat, dar cred ca nu ar fi prea intelept sa se decida in favoarea Ucrainei in aceste conditii ...
      • 0 (0 voturi)    
        agentul romaniei (Joi, 4 septembrie 2008, 14:25)

        comentator [anonim] i-a raspuns lui Anne-Marie Blajan

        va multumesc foarte mult pentru clarificari.
  • 0 (0 voturi)    
    Harta (Joi, 4 septembrie 2008, 12:49)

    Mihai [anonim]

    n-am vazut niciunde o harta unde sa fie marcate cele 2 variante, asa simplu: cu verde linia dorita de Romania, cu rosu linia dorita de Ukraina.
    si pentru ca ne batem pentru o zona unde se afla multe resurse, sa fie frumos hasurata ( cu orice culoare :-) ) zona cu pricina.
    exista asa ceva ?
    • 0 (0 voturi)    
      sigur ca exista (Joi, 4 septembrie 2008, 13:15)

      Anne-Marie Blajan [anonim] i-a raspuns lui Mihai

      si o vom mai folosi si in alte articole. iata linkul care va duce la ea:
      http://www.hotnews.ro/stiri-esential-4204457-doua-pledoariilor-romaniei-inceput-subiectul-zilei-este-insula-serpilor.htm
    • 0 (0 voturi)    
      O versiune din 1985 este aici (Joi, 4 septembrie 2008, 13:19)

      Ritzi Pitzi [anonim] i-a raspuns lui Mihai

      http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/819316/Dilema-lui-Ceausescu-cum-a-ajuns-insula-la-sovietici/
    • 0 (0 voturi)    
      Exista (Joi, 4 septembrie 2008, 13:58)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui Mihai

      O imagine ca ceea pe care o cauti tu a fost prezentata intr-unul din articolele de luni 01.09.2008.
  • 0 (0 voturi)    
    Micronatiuni (Joi, 4 septembrie 2008, 13:35)

    Anonim [anonim]

    Argumentul ca Insula Serpilor e doar o stanca si nu e locuita, poate avea relevanta juridica, dar este cu totul relativ. In ziua de azi exista epave esuate si locuite, exista platforme marine permanente locuite, exista chiar si micronatiuni, unele cu pretinse forme de suveranitate. Vezi http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_micronations vezi precum si platforma marina dezafectata SEALAND http://en.wikipedia.org/wiki/Principality_of_Sealand Sunt si acestea locuite!

    Tot astfel viata economica a unei insule este un argument relativ. Regiuni continentale extreme apartin bine-mersi statelor, desi nu pot sustine viata economica. Prezenta militara, prezenta unui far necesar navigatiei comerciale spre gurile Dunarii, a unui radar, sau proximitatea fata de o baza de exploatare a hidrocarburilor atrage si consacra inevitabil si viata economica. Insula IWO JIMA din Paciifc ar fi fost doar o stanca nelocuita, si totusi fie si numai importanta ei strategica din WWII i-a conferit un statut aparte.

    Este destul de penibil sa lupti pentru platoul continental al Romaniei in raport de o insula "nelocuita", dar sa nu ai pretentii la apartenenta insulei in sine. Daca Insula Serpilor ar fi fost romaneasca, oare am fi cedat cu usurinta platoul continental in favoarea Ucrainei, care ar fi pretins ea acea linie mediana de demarcatie, considarand insula ca simpla stanca? TOTUL ESTE RELATIV!
    • 0 (0 voturi)    
      Platformele maritime nu au platou continentala (Joi, 4 septembrie 2008, 16:10)

      abeba [anonim] i-a raspuns lui Anonim

      E drept ca in lume sunt mii de platforme maritime locuite, dar nu au platou continental! Asta este marea diferenta.
      Si da sunt de acord cu tine ca ar trebui sa ne luptam sa ne luam insula inpoi si sa terminam cu magariile Ucrainei.
  • 0 (0 voturi)    
    Harta cu pretentiile Romaniei si ale Ucrainei (Joi, 4 septembrie 2008, 13:57)

    Vlad [anonim]

    Mihai, daca citeai si stirile de ieri cu atentie ai fi descoperit ca a fost o asemenea harta.
    Articolul respectiv are link-ul:
    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-4204457-doua-pledoariilor-romaniei-inceput-subiectul-zilei-este-insula-serpilor.htm

    Harta are link-ul:
    http://www.hotnews.ro/zoom.html?desc=Foto: Hotnews&imgUrl=http://media.hotnews.ro/media_server1/image-2008-09-3-4205080-41-pretentiile-romaniei-ucrainei.jpg

    Lectura placuta!


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by