Reportaj HotNews.ro

Moartea inocentei: educati prin telefon de parintii plecati in Spania si Italia

de Ruxandra Hurezean    
Miercuri, 9 aprilie 2008, 13:24 Actualitate | Esenţial


Copii din Petru Rares, obisnuiti cu educatia prin telefon
Foto: Hotnews
Denisa are mama in Spania. Lucreaza „la un mos cu rotile”. „Miguel il cheama”. Vorbesc amindoua, mai ales seara, pe messenger, dar si la telefon. Despre cum le-a fost ziua, ce a facut Denisa la dictare si cum se mai descurca la matematica. Un soi de educatie de la distanta care a luat proporitii de fenomen si a devenit obiect de studiu pentru inspectoratele scolare si psihologi.

●    Inspectorii scolari din Bistrita sustin ca educatia copiiilor ai caror parinti sunt plecati la munca in strainatate se face prin telefon si ca fenomenul ia amploare

●    UBB Cluj sustine ca a sesizat Autoritatea Nationala de Protectia a copilului inca de acum doi ani, semnaland ca fenomenul ia amploare si ca sunt 200 de mii de copii cu risc

●    Director de scoala din Bistrita: „In comuna sint 63 de elevi ai caror parinti sint plecati, iar 54 dintre ei au ambii parinti plecati. Eu constat ca avem de-a face cu un fenomen foarte grav, de alienare a acestor copii. ei vor fi cetatenii problema pentru societatea de maine”.

●     Psihologul Mircea Miclea: „Daca pina acum, cea mai mare incidenta a  ratei depresiilor era in jurul virstei de 27 de ani, acum a coborit la 14-16 ani. E foarte grav, iar problemele au devenit clinice.”

Din clasa domnisoarei Lenuta, invatatoare in Petru Rares,  zece din douazeci de copii au parintii plecati. Domnisoara spune ca fetele se apropie in recreatii de miinile ei, cerind o mingiiere. „Sint singure si cred ca ma inlocuiesc in mintea lor cu mamele care sint plecate.

Eu ma straduiesc sa le fac educatie, sa-i invat carte si sa inteleg mai bine cum pot sa-i ajut. Pentru asta m-am si inscris la facultate. Acum facem si cursuri speciale, de psihologie, pentru copiii cu parintii plecati. Este un fenomen cu care ne confruntam  si pentru care nu eram pregatiti. E o mare problema cu ei.”

Fetele adorm plangand

Domnisoara invata acum la facultate, ia cursuri de la domnul Catalano despre cum sa tina si loc de mama, dar si de psiholog. Problemele copiiilor s-au agravat. Fetitele sint mai sensibile si adeseori adorm plingind. Daca nu sint atente la ore sau au tulburari de comportament, este clar ca e „din dor de parinti”. Baietii isi fac gasti, grupuri cu care isi pierd timpul. Inspectorii scolari din Bistrita au inceput studiul acestui fenomen.

Au conceput chestionare pe care le-au impartit pe la scoli, ca sa intocmeasca o banca de date cu privire la elevii ai caror parinti sint plecati. S-a constatat ca educatia la distanta se face in primul rind prin telefon. „Cind am ceva de vorbit cu mama, o sun”, spune Lorena. „Daca ma cert cu prietena mea si o intreb pe mama ce trebuie sa fac, imi spune sa ne impacam, ca asa e mai bine. Cred ca imi duce grija. Ma ajuta si la lectii, daca nu pot singura. Vorbim la telefon aproape in fiecare zi.”

„Avem nevoie de ajutor”

Directorul educativ de la scoala „Ion Pop Reteganu” , Ovidiu Bocsa, este ingrijorat de problemele de comportament si de educatie ale elevilor de la scoala sa. „In comuna sint 63 de elevi ai caror parinti sint plecati, iar 54 dintre ei au ambii parinti plecati. Eu constat ca avem de-a face cu un fenomen foarte grav, de alienare a acestor copii. Nu mai au un comportament normal, si-mi pare rau ca suna cinic, dar acesta este adevarul: ei vor fi cetatenii problema pentru societatea de maine. Am facut apel la Inspectorat, la colegii din alte scoli, am facut un site al scolii, unde vreau sa lansez problema in dezbartere.

Ne trebuie psihologi scolari, oameni specializati care sa vina o data pe saptamina, sau cind pot, dar nu e normal sa ne lase singuri cu aceasta situatie. Noi trebuie sa-i supraveghem, sa-i educam, e prea mult sa le fim si consilieri psihologici. I-am studiat cu atentie, am facut o lucrare despre ei, trebuie sa ne auda si pe noi cineva, avem nevoie de ajutor. Acum, pina nu e prea tirziu!”

Catalano face statistici

Inspectorul Catalano de la ISJ Bistrita face statistici. Pina in 18 aprilie va centraliza toate chestionarele cu 15 intrebari fiecare, privind situatia copiilor cu parintii plecati. Horatiu Catalano vrea sa organizeze „scoala dupa scoala”, sa faca ceva. „Ar trebui sa ne adunam la un loc, profesori, educatori, psihologi, parinti. Sa vedem ce putem face pentru ca educatia acestor copii sa nu fie afectata de aceasta situatie, dar mai ales, sa vedem cum le putem oferi asistenta psihologica. Prin telefon poti sa-i spui unui copil, eventual,  cum se rezolva o problema la matematica. Dar nu poti sa-i fii alaturi in problemele emotionale cu care un copil sau adolescent se confrunta”, explica directorul educativ, Ovidiu Bocsa.

Miclea: „Problema este tot mai mare si mai grava”

Catedra de psihologie de la UBB Cluj a sesizat problema inca de acum doi ani.
„Impreuna cu colegii mei de la catedra de psihologie am facut acum doi ani un memoriu catre Autoritatea Nationala de Protectie a Copilului in care semnalam faptul ca fenomenul ia amploare si se intensifica. Existau atunci aproximativ 200 de mii de copii cu risc. Am sugerat un program national de preventie, le-am identificat si sursele, exista posibilitatea finantarii prin Banca Mondiala, dar nu s-a facut nimic. Acolo s-a oprit totul. Intre timp problemele se agraveaza, simptomatologia se intensifica.

 Daca pina acum, cea mai mare incidenta a  ratei depresiilor era in jurul virstei de 27 de ani, acum a coborit la 14-16 ani. E foarte grav, iar problemele au devenit clinice. Eu fac ce pot, lucram acum la un soft de preventie a anxietatii, care ii va putea ajuta cel putin  pe copiii care pot accesa internetul, dar acest lucru nu rezolva problema. Trebuie sa se conceapa programe de asistenta psihologica la nivel national pentru ca solutia care se cere trebuie sa fie la scara problemei. Iar problema este tot mai mare si mai grava”a  precizat psihologul Mircea Miclea pentru Hotnews.

„Si tatal meu a murit. De mama imi e grija”

Adrianei i-a murit tatal, anul trecut, in Spania. Un accident de tren. Mama ei a ramas acolo, are grija de doi batrini. Trimite bani acasa si spera sa poata lua si fetele cu ea, in Spania. Adriana e matura si foarte serioasa. O intreb cum comunica cu mama ei. „Prin telefon. Ne sunam pe telefonul fix, de obicei. O intreb ce mai face, cum se simte, daca e bine. Nu prea vorbim despre mine. Rar. Eu vorbesc mai mult cu prietena mea. De mama imi e grija. Am vazut la televizor ce se intimpla cu românii plecati. Si tatal meu a murit. A murit un om in Polonia. De mama imi e grija.”  
 
Adriana are ochii plini de lacrimi. Ea are 13 ani si simte ca la capatul celalalt al firului care le leaga, pe mama si fiica,  este o femeie singura, care are nevoie de ajutor. Mama. Intre cele doua lumi, nici nu mai stii cine pe cine invata ceva.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5378 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    trist... (Miercuri, 9 aprilie 2008, 16:31)

    moony [anonim]

    foarte trist ceea ce se intampla cu acesti copii...cred ca ai nevoie de mult curaj sa pleci si sa-ti lasi copilul acasa si la telefon sa-l auzi mereu plangand de dorul tau..oare chiar se merita asta???copii raman intr-un fel traumatizati de aceasta lipsa a parintilor in copilaria lor, cand ar aveea cea mai mare nevoie de ei...banii sunt chiar totul?
    • 0 (0 voturi)    
      nu sunt, dar... (Miercuri, 9 aprilie 2008, 16:55)

      flynt [anonim] i-a raspuns lui moony

      banii nu sunt totul, dar atunci cand nu iti poti plati facturile si intretine familia cu castigurile de acasa, singura solutie este sa pleci. asa e viata, trebuie sa faci compromisuri si sa iti lasi copii acasa, fara mangaierea parinteasca pentru a le asigura un trai mai bun. e greu sa ii condamni pe acesti oameni. aici poate interveni doar societatea prin diverse metode de spirjin a acestor copii. cunosc foarte bine aceste drame, si consider ca o dezbatere pe aceasta tema este ffffoarte necesara, pentru ca in cativa ani vom avea mari probleme.........
    • 0 (0 voturi)    
      du-te baaaaaa (Miercuri, 9 aprilie 2008, 16:57)

      mihai [anonim] i-a raspuns lui moony

      cand salariile celor doi parinti (in caz bun) se duce pe facturi, rate si mancare.....si copilul iti spune ca a vazut aia, aia...si ar vrea si el...cum te simti ca parinte? nu prea ai dat de greutati in viata? in anii 90 nu de putine ori au fost zile in care am mancat doar paine cu ulei bai prafule! am lasat demult in urma tara in care eram un nimic....
    • 0 (0 voturi)    
      alegerea cel mai putin nefericita? (Miercuri, 9 aprilie 2008, 17:06)

      ispy [anonim] i-a raspuns lui moony

      e usor sa dai o parere cand nu esti parinte... dar: oamenii astia au de ales intre:
      a) copil sarac, cu muci si fara caiete, dar plin de dragoste parinteasca
      b) copil cu burta (satul, ghiftuit), cu abtibilduri barbie pe caiete lucioase, lipsit de dragostea parinteasca

      ambele suna trist, orice alegi, mai tarziu regreti, probabil
      • 0 (0 voturi)    
        Variantele sunt altele (Joi, 10 aprilie 2008, 10:26)

        razvo.blogspot.com [anonim] i-a raspuns lui ispy

        In romanica nu mai e asa de rau cum era prin anii 97,98,99,00.

        Iar daca esti dispus sa te spetesti, traiesti si-ti cresti copilul si in ro. Nimic nu justifica fenomenul mai ales ca variantele sunt astea:

        a) te chinui dar iti cresti copilul
        b)te duci de nebun sa speli babe si-i lasi sa devina ce vor ei inca de la varsta de 11-12 ani (si tot nu te imbogatesti, asa ca mai bine ramai acasa)

        In ceea ce priveste varianta a), situatia e mai grava daca traiesti la tara (din cate am citit in articol si din cate am vazut, sunt marea majoritate); iar in cazul variantei b), cand iti dai in sfarsit seama - parinte cretin si iresponsabil - de ce ai facut e prea tarziu. Degeaba le mai trimiti bani sa-si ia caiete lucioase cand baietelu lu tata ii da pe bautura, iar fetita lu mama isi cumpara cizme si da din fese prin discoteci.

        Cand te intorci dupa 2-3 ani (e o vizita 2 saptamani) parca nici nu-i mai recunosti, dar te faci ca-i recunosti. Si ei se fac ca te recunosc drept parinte sau drept model, drept autoritate. Ceva ii mananca cat timp stai in tara. Se intreaba pe ei insisi de ce nu mai e cum era inainte si de ce parca ar vrea ca tu sa pleci cat mai repede inapoi.
      • 0 (0 voturi)    
        .... (Joi, 10 aprilie 2008, 16:57)

        moony [anonim] i-a raspuns lui ispy

        da, nu sunt parinte, dar am fost un copil care nu pot spune ca s-a incadrat deloc in categoria b)...dar ma bucur ca am avut dragostea parinteasca in locul "abtibildurilor barbie pe caiete', am auzit de multe ori ca nu sunt bani sa plec in excursie, nu sunt bani sa mancam in oras o prajitura, la varsta aceea poate as fi vrut mai multe, dar acum la maturitate imi dau seama ca lucrurile sunt total altfel...si cu ajutorul parintilor care au fost alaturi de mine am reusit sa fac o facultate intrand la locurile fara taxa, pe care probabil daca nu ar fi fost ei langa mine nu as fi facut-o(pe multi copii nu ii mai intereseaza acest aspect cand au parintii plecati si le trimit bani, nu mai au motivatia de a ajunge undeva), iar acum sa am un loc de munca unde castig suficient cat sa-i ajut si pe ei la randul meu...ma bucur ca atunci cand i s-a oferit tatalui meu sansa sa plece in strainatate nu a facut-o...oricum mie mi se rupe sufletul cand vad copilasi plangand de dorul parintilor
  • 0 (0 voturi)    
    trist si revoltator (Miercuri, 9 aprilie 2008, 17:05)

    Basi-ceanu [anonim]

    oare ce i-a impins pe acesti oameni sa plece, nu tot conditiile deosebite de trai create de oligarhia politica (fie ea de stinga sa u dreapta)?

    Mizerie, tristete, lacrimi, familii separate, copilarie pierduta... viitor neclar... asta a-ti creat "politicienilor si guvernantilor"!

    Sa traiti cu totii bine... in cinismul si detasarea voastra
    • 0 (0 voturi)    
      sa traiti bine (Joi, 10 aprilie 2008, 10:01)

      aurelia [anonim] i-a raspuns lui Basi-ceanu

      SA TRAITI BINE, DE AZI PE MAINE, CU APA SI CU PAINE... Nu e vina parintilor ca au plecat, nu sprijin [sihologic pentru copii ne trebuie, ci locuri d emunca decente intr-o tara care se goleste pe zi ce trece si careia nu ii pasa...
  • 0 (0 voturi)    
    Iarasi tratam efectul si ignoram cauza (Miercuri, 9 aprilie 2008, 17:10)

    gicad [anonim]

    Ar trebui pornita o campanie in RO nu de denigrare a parintilor plecati si de "plansu' de mila" pentru copiii ramasi ci de semnalare a problemelor administrative, a carentelor economice si a tuturor tampeniilor facute de Statul Roman prin care-i impinge pe acesti oameni sa plece. Agricultura e la pamant, industria scartaie, tunuri se trag la greu si plaiesul plateste tot. Sistemul romanesc si clasa politica din Ro nu fac impreuna decat sa accelereze aceasta plecare (infdiferent de studii)

    In rest numai de bine - circ si paine se "gaseste" la TV zilnic

    G
  • 0 (0 voturi)    
    Calin Popescu Tariceanu, Mirce Geoana, Ion Iliescu (Miercuri, 9 aprilie 2008, 17:13)

    Ovidiu [anonim]

    Adrian Nastase, Marean Vanghelie.....SAMD...

    Cum puteti dormi noaptea ???
    • 0 (0 voturi)    
      rude (Miercuri, 9 aprilie 2008, 18:12)

      horia [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu

      pentru ca nu au parinti in strainatate. doar o matusa mica, acolo..... care si-a rezolvar problema spatiului locativ la cimitir.
  • 0 (0 voturi)    
    rezultatul guvernarii (Miercuri, 9 aprilie 2008, 19:41)

    cititoare [anonim]

    Rezultatul guvernarii de dupa 89 este atragerea de investitori ce platesc cu salariul MINIM pe economie angajatii si daca ai 2 parinti platiti pe salariul minim se pune problema salariului care se duce pe facturi si alte obligatii.. ce sa mai vb de medicamente, carti, caiete sau un suc in weekend... tragic...Guvernul prin masurile menite sa le aduca beneficii grupurilor de interese trebuie sa isi asume responsabilitatea...TOTALA... nu pleaca oameni dintro tara unde nivelul de trai e decent...
    • 0 (0 voturi)    
      Asa sunt toti investitorii (Vineri, 16 mai 2008, 11:01)

      gogu [anonim] i-a raspuns lui cititoare

      E normal ca orice investitor strain sa gandeasca asa, draga cititoare.
      Unicul motiv pentru care ei vin aici este nivelul mic de salarizare. De aceea Nokia pleaca din Germania si si vine aici, de aceea toata manufactura s-a mutat la nivel mondial in asia de sud-est.
      Este economie libera de piata, mondiala, cu regulile ei aspre.
      Daca vine recesiunea economica in UE, spaniolii si italienii vor incepe singuri sa culeaga capsuni si sa stearga babe la fund.
  • 0 (0 voturi)    
    Romanii isi merita soarta (Miercuri, 9 aprilie 2008, 20:20)

    Golescu [anonim]

    Daca in 90, Romania intelegea ce se intampla in Piata Universitatii acum eram la nivelul Cehiei.

    Romania nu a inteles ca un comunism mai soft e tot comunism, si acum plateste pretul.

    Era mult mai usor de taiat buba jos inainte de a se infecta si a se intinde in tot organismul...

    Cine sunt vinovatii? Cei ce au votat cu Iliescu, cu PSD-ul chiar la inceputul capitalismului...
  • 0 (0 voturi)    
    Noua generatie de internauti (Miercuri, 9 aprilie 2008, 21:20)

    Emil.O [hotnews.ro]

    Bunica prietenei mele are 74 de ani. Nu poarta ochelari si e un om foarte activ. Sta impreuna cu familia unui fiu de-al ei si mereu face treaba.
    Seara insa, acolo intr-un sat din Moldova, familia se strange ca sa vorbeasca pe Messenger cu copiii plecati in Italia si Spania.
    "Unde ai pus maica webcamera aia, aseara?" "Uite bunico, e in spatele monitorului" "Hai repede ca acum ne da buz Anduta si eu nu stiu sa aprind toate astea"

    Anduta da buzz si toata familia e aplecata deasupra monitorului. Imaginea sacadata o arata pe Anduta cea blonda in apartamentul ei spaniol zambind. Vocea i se aude clar, sonorul e dat la volum maxim. Ca in fiecare seara, bunica izbucneste in lacrimi pe care incearca cu indemanare sa si le ascunda, ca sa nu le vada nepoata din Italia. Anduta promite ca o sa vina la vara in Romania. "Sa vii maica, sa vii sa te vedem" zice bunica, foarte aproape de microfon.

    Matusa prietenei mele, mama Andei, are peste 50 de ani. Vrea sa se pensioneze. Citeste in fiecare dupa-amiaza, dupa ce vine de la fabrica, ziarele. Liberatea, Click sunt primele la rand. Nu stie sa le caute pe Google, scrie din memorie URL-ul. Apoi se ocupa de emailuri. Scrie surorii ei din Alba Iulia si baiatului ei, chelner la un restaurant in Italia. Ataseaza si o o imagine facuta cu camera digitala trimisa de Anda. Imaginea i-a descarcat-o in calculator sotul ei, electrician de meserie, acum pensionat.

    Copiii le-au plecat in strainataturi, dar au avut grija sa-i invete exact cum sa faca sa umble cu calculatorul. Le-au scris toate instructiunile pe o hartie, ca sa nu uite ceva. Acesti oameni batrani de la tara sunt ultima sau noua generatie de internauti, oricat de ciudat vi s-ar parea asta.
  • 0 (0 voturi)    
    O fraza (Miercuri, 9 aprilie 2008, 22:20)

    mad [anonim]

    In "Tai-Pan", James Clavel pune in gura protagonistului sau o fraza pe cat de cinica, pe atat de adevarata: "Nu banii sunt importanti, ci lipsa lor."
  • 0 (0 voturi)    
    romania e in evu' mediu (Joi, 10 aprilie 2008, 4:20)

    calugaru' vaxile [anonim]

    singura diferenta e ca pe vremea aia exista "legarea de glie". iobagii iereau obligati sa ramana unde erau. guvernele post-89 n-au mai putut institui regula asta, si acum uite ce se intampla!!
    vedetz? ceausescu stia el ce face cand a inchis granitele, cand a a dat tezele alea, etc. de aia am studiat cu obstinatie la scoala satul, vatra, etc.
    morala ie ca in anu' lu' gizaz 2008 curentu' de opinie rumunesc ie ca tre' sa ramai acolo unie te-ai nascut, altfel esti un tip foarte nasol. daca pleci si mai ai si tupeu' sa renuntzi la pashportu' rumunesc, iti renegi originile (astea mi-or fo zise mie de cumnatu-miu).
    nu, daca pleci din tzara tre' sa votezi pentru costel basamac ala, eventual si pentru ozon la eurovizion, sa pui mileuri si tricolor in masina, etc.
  • 0 (0 voturi)    
    materiale, studii si informatii pe aceasta tema (Joi, 10 aprilie 2008, 10:23)

    Alex [anonim]

    Problema nu este noua, au inceput sa apara studii pe acest fenomen - vezi Studiul "Singur Acasa" al Asociatiei Alternative Sociale din Iasi din 2006. In curand un nou studiu pe aceasta tematica, de nivel national, realizat de AAS si UNICEF. www.alternativesociale.ro, www.singuracasa.ro
  • 0 (0 voturi)    
    Hai sa luam exemplul unei tari cu clasa medie (Joi, 10 aprilie 2008, 12:02)

    Gigi [anonim]

    As propune sa luam exemplul unei tari cu clasa medie numeroasa. Reprezentantul acestei clase sociale are bani suficienti sa-si permita un trai decent, sa-si faca o vacanta- doua pe an, sa mearga la film, sa citeasca o carte, sa se dea intr-o masina ca lumea adica sa se simta bine. Pe acest cetatean destul de cool il doare cam in pix ca unul sau altul are bani pentru ca intr-o tara ca asta (normala..) majoritatea are un trai decent. Daca chestia asta s-ar intimpla in Ro, ar fi cam nashpa, ca nu mai iese tziganu' cu bani in evidentza. Nu mai auzi vorbind: baaaaaaaaa, da ce tare e ala, ce de bani are. De asta suntem tinuti in tara aia de cacat in stadiu de vite, ca sa putem sa-i invidiem pe ceiulaltzi cât incape. Ca daca oamenii ar avea un trai decent, numeni nu l-ar mai baga in seama pe unu' ca Gigi.
  • 0 (0 voturi)    
    Vorbea cineva de, (Duminică, 13 aprilie 2008, 8:28)

    Cloaca din bucale [anonim]

    locuri de munca decente. Afara este "decent" sa speli rahatii la toti batranii si sa le pui pampersi-in Romania nu este decent. Sa speli vasele printr-un restaurant, afara este decent in tara nu este.Ex.pot continua.Au plecat in general cei carora nu le-au placut CARTEA, locuri de munca s-ar gasi si prin Romania-da le pute, mai bine se injosesc afara.
    • 0 (0 voturi)    
      mai gandeste-te (Marţi, 13 mai 2008, 12:32)

      amandina [anonim] i-a raspuns lui Cloaca din bucale

      Da, locuri de munca decente! Stii ce aia? Un loc de munca care sa-ti permita sa traiesti decent; cand spun asta, ma gandesc a nu te priva de nimic, a avea o masina decenta- nu Maybach-ul lui Gigi dar nici Dacia din 1900 toamna; sa imi pot pemite sa cumpar rochia pe care am vazut-o in vitrina fara sa astept vreo 3-4 luni, sa imi pot permite o vacanta pe an, sa mananc cand in cand la un restaurant, toate astea dupa ce ti-ai platit facturile. Mie nu-mi ramanea aproape nimic. Si mi-a placut cartea, si inca cum!!!
      Dupa 7 (sapte) ani de facultate in Romania 5+2 (master) si dupa ce la ultimul "job" faceam treaba a cel putin 4 oameni, pentru un salariu de nimic si dupa mai multe reflectii gen "da de ce nu esti multumita, ai un salariu bun pentru orasul XXXX, am ales sa plec.
      Nu am copii, am lasat in urma doar doi parinti (relativ tineri inca) si cativa prieteni.
      Nu spal pe nimeni si nu pun niciun pampers, si chiar de as face-o nu ar fi nimic rusinos in asta.
      De fapt am ales din nou "Cartea" d-le cloaca. Mai adaug inca 2 ani de studii la cei deja existenti. Am chiar si un servici cu jumatate de norma, care mi-a permis sa ma intretin, sa platesc chiria, facturile, sa rezerv avionul pentru a veni in vara in Romania, si chiar, culmea vanitatii, sa-mi cumpar o masinuta mica si veche (dar mult mai buna decat majoritatea harburilor care circula pe sosele din Romania).
      Cati studenti din Romania isi permit asta intr-un singur an?
      Nu vorbiti d-voatra de locurile de munca care "s-ar gasi prin Romania", stiti ca unul care spala vase la un restaurant din Franta are minim 1000 euro?
      Sigur, unul care face asta legal si nu la "negru", de fapt Franta este mult mai putin permisiva cu munca la negru decat alte state europene.
      Imi puteti spune acelasi lucru si despre Romania? Si mai stiti ca in supermarketuri produsele (alimentare sau nealimentare) cu cateva mici exceptii sunt mai ieftine decat in Romania? Nu aveti niciun drept sa-i judecati pe cei care au ales sa plece!
  • 0 (0 voturi)    
    de ce alegem sa plecam? (Luni, 26 mai 2008, 19:27)

    ana [anonim]

    de am ales sa plec?
    am divortat, munca veam de la un timp cind copii se ridicau am inceput a face datorii in toata luna.
    am ales? sa plec. pentru ce?
    pentru ca nu puteam opera un copil care avea nevoie de operatie plastica,nu puteam oferi destula mincare nu mai zic de imbracaminte mi se rupea inima cind vinea si spunea ca vreau mami sami cuperi ingetata si eu ziceam ca" mane". nu ne judecati prea aspru dar cind vezi ca nu mai ai ce face esti nevoit sa pleci . cu tot respectul


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță
Prin „Queen’s Gambit” Netflix ne arată că geniile sunt banale până când ajung subiecte de serial

Cursă contra-cronometru pentru România să cheltuiască cele 30 de miliarde de euro din planul de redresare. Comisarul European pe Transporturi: „Ultimele plăți se pot face în 2026. După acel termen, lucrările trebuie finanțate din alte surse”

Trenuri de legendă și amintiri dintr-o epocă ce nu va mai reveni - Octavian Udriște: De locomotiva cu aburi trebuia să ai grijă ca de o ființă, avea mai mult suflet

VIDEO Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești: Imagini din dronă cu tronsonul unde românii de la UMB lucrează în forță. „Deja pe 70 la sută se va ajunge în situația de a se putea turna asfalt”

​VIDEO. 25 de întrebări despre vaccinul anti-COVID-19 (3): Am 20 de ani și nu am fost niciodată bolnav, de ce ar trebui să mă vaccinez?

Povestea omului care a făcut prima fotografie acum aproape 200 de ani

Autostrada Sibiu - Pitești - Bătaie mare pe cel mai scump tronson licitat vreodată în România: 15 oferte depuse de la firme din Europa, Turcia și China / UPDATE: Care sunt constructorii

Lupta cu sistemul: Nicușor Dan a suspendat un funcționar care a dat aviz de defrișare pentru grădina unor case de pe Kiseleff, unde ar putea apărea blocuri de 4 etaje, și pe care primarul încearcă să o salveze de 10 ani

Investiții personale în criză. Andrei a investit de Black Friday, nu a cheltuit. N-are acasă un Turbion în miniatură, dar gândește pe termen lung

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by