Dezbaterea privind programa scoala se extinde de azi cu o noua tema: reintroducerea in programa de liceu a lectiilor despre teoria evolutiei, elaborata de Charles Darwin. Organizatia Solidaritate pentru Libertatea de Constiinta sustine ca predarea, timp de 12 clase, doar a teoriei creationiste (cea religioasa), indoctrineaza elevii. Reprezentantii ei acuza Ministerul Educatiei ca a scos "pe sest" notiunile despre evolutionism, dar si tema "Dumnezeu" din materia "Filosofie".

Pe de alta parte, insa, conducerea Bisericii Ortodoxe continua sa ceara ca religia sa ramana materie obligatorie si in liceu, nu doar in scoala primara si gimnaziala. In replica, ONG-ul cere ca teoria evolutionista sa fie introdusa si in programa de scoala primara si gimnaziala, pentru a asigurare o corecta informare a elevilor in toate stagiile educatiei. Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei a adoptat in 2007 o rezolutie care recomanda statelor UE sa promoveze predarea in scoli a teoriei evolutioniste ca principala teorie stiintifica.

Informatia pe scurt:

  • Ministerul Educatiei a scos Teoria lui Darwin din programa scolara liceala printr-un ordin din 2006.
  • Un ONG ameninta cu proteste de strada daca nu va fi reintrodusa de urgenta si nu va fi inclusa si in programele pentru invatamantul primar si gimnazial.
  • Organizatia vrea si reintroducerea temei "Dumnezeu" in materia Filosofie.
  • Un sondaj al Agentiei pentru Strategii Guvernamentale arata ca 73% dintre elevii de 13-19 ani cred ca omul a fost creat de Dumnezeu.
  • Dermersul ONG-ului vine in timp ce reprezentantii Bisericii Ortodoxe cer ca Religia sa fie pastrata ca materie obligatorie in liceu.
  • O rezolutie a Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei recomanda tarilor UE sa predea elevilor teoria evolutionista ca principala teorie stiintifica.

Organizatia Solidaritatea pentru Libertatea de Constiinta a cerut marti Ministerului Educatiei, printr-o scrisoare deschisa, sa reintroduca de urgenta in programa scolara de liceu lectiile despre teoria evolutiei, elaborata de Charles Darwin, sustinand ca Romania este singurul stat din Europa in care aceasta nu este prezentata pe larg. Reprezentantii organizatiei sustin ca eliminarea acestor notiuni din programa scolara limiteaza accesul la informatie al tinerilor. Ei cer ministerului sa introduca de urgenta prezentarea teoriei lui Darwin in materia de liceu, astfel incat aceasta sa poata fi predata inca din acest an de invatamant. Pentru anul scolar urmator, ONG-ul vrea ca notiuni despre evolutionism sa fie introduse si in programa de scoala primara si gimnaziala, pentru ca elevii sa primeasca informatii echilibrate in ceea ce priveste aparitia omului.

Dumnezeu, la Filosofie

Directorul executiv al ONG-ului, Remus Cernea, a declarat ca solicitarile se refera si la reintroducerea in programa materiei "Filosofie" a temei "Dumnezeu", in cadrul careia elevii puteau sa afle si pareri ale unor filosofi care contrazic ideile promovate de cultele religioase. "Programa veche de filosofie, la capitolul „Dumnezeu”, oferea tinerilor ocazia să studieze atât diferite concepţii filosofice de inspiraţie religioasă precum cele ale lui Pascal sau Toma d’Aquino, cât şi perspective critice la adresa religiei, de genul celor formulate de filosofi precum Voltaire, Camus, Epicur sau Nietzsche", a motivat el. Cernea a declarat ca documentul va fi trimis cercetatorilor din intreaga lume, pentru a obtine cat mai mult sprijin si ca, in cazul in care cererile nu vor fi solutionate, va urma un protest in strada.

“Vrem sa se studieze explicit, nu implicit”

Anuntul cu privire la scrisoarea deschisa adresata Ministerului Educatiei a fost facut intr-o conferinta de presa organizata la Muzeul National de Istorie Naturala "Grigore Antipa" si a provocat reactia a doi biologi in cadrul institutiei. Oana si Alexandru Iftime, autori de manuale de biologie, au declarat ca teoria creationista este prezenta "implicit" in cartile elevilor pentru ca acestea sunt structurate in ordinea aparitiei organismelor. Cei doi au mai adus in sprijinul lor faptul ca in programa de clasa a IX-a este prevazut, in cadrul unei teme, studiul "evoluţiei de la simplu la complex (biodiversitate, tipuri fundamentale de celule: procariote, eucariote)".

Remus Cernea a declarat insa ca, pana in anul scolar 2005-2006, teoria lui Darwin era prevazuta expres ca si tema de studiu in clasa a XII-a: "Cand i-am expus problema noastra actualului ministru, acelasi lucru l-a spus si el, ca se studiaza implicit, prin structurarea materiei. Dar noi vrem sa se studieze explicit, nu implicit". El a explicat ca nu doreste ca evolutionismul sa fie predat "ca o dogma", ci sa fie prezentat ca o varianta oferita de stiinta.

El a precizat ca ordinul cu privire la eliminarea teoriei din programa scolara a fost semnat in 2006 de Mihail Hardau.

Elevii cred in explicatiile religioase

Unul din motivele principale prezentate de Cernea ca fiind punctul de pornire al solicitarii este un sondaj facut de Agentia pentru Strategii Guvernamentale la sfarsitul anului trecut. Una dintre intrebarile studiului se referea la originea omului. 73% dintre subiecti, elevi in clasele VII-XII, sustin ca omul a fost creat de Dumnezeu, si doar 14% cred ca acesta provine din maimuta. O alta intrebare era legata de explicatiile aparitiei omului, iar 60% dintre elevi au declarat ca cele mai sune sunt cele oferite de religie. Doar 27% cred ca stiinta ofera cele mai bune explicatii in acest sens. Rezultatul este considerat ingrijorator de reprezentantii organizatiei Solidaritatea pentru Libertatea de Constiinta.

Remus Cernea a declarat ca, din cercetarile efectuate pana acum, Romania este singura tara europeana acer nu are in programa scolara, ca tema distincta, teoria lui Darwin. "Din cate stiu eu, o incercare de eliminare e acesteia din programa s-a inregistrat in Serbia, si s-a soldat cu demisia ministrului Educatiei, iar pentru predarea teoriei lui Darwin in scoli s-a pronuntat chiar patriarhul Bisericii Ortodoxe din Serbia. Ceva asemanator a fost si in Danemarca", a mai adaugat directorul ONG-ului.

Biserica insista pentru religie obligatorie

Dezbaterea iscata de organizatia condusa de Remus Cernea vine in contextul in care reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane cer ca studierea religiei sa ramana obligatorie si in ciclul liceal. Noile legi ale educatiei prevad ca aceasta materie sa ramana in programa doar in invatamantul primar si gimnazial, mai ales pentru a decongestiona programa din liceu.

Pentru mentinerea obligativitatii s-au pronuntat in ultimele saptamani atat patriarhul BOR, Daniel, cat si Mitropolitul Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului, Bartolomeu Anania. Acesta din urma a trimis ministrului Educatiei, Cristian Adomnitei, o scrisoare in care spune ca "religia nu este proprietatea statului, nici a ministerului si nici a Bisericii ca institutie. Ea este un fundament al poporului roman, astfel ora de religie nu poate constitui obiect de negociere si compromisuri, mai ales din partea unei puternice Biserici majoritare."

La randul sau, patriarhul BOR a lansat apelul "Nu vrem liceu fara Dumnezeu" in care preciza ca apartenenta la UE nu este un motiv "pentru excluderea Religiei din invatamantul public, sub pretextul armonizarii legislatiei romanesti cu normele comunitare".