Elevii dintr-o țară și-au surclasat omologii din toate celelalte la testele de lectură, matematică și științe, evidențiind o resursă de viitoare creștere economică și eforturile care sunt necesare în țările avansate pentru a ține pasul, relatează Bloomberg.

Rezultate PISA 2018Foto: OECD

Studiul trianual al OECD despre nivelul de cunoștințe școlare din toată lumea a arătat că ei au avut performanțe excelente la științe și matematică, chiar dacă venitul pe familie din țara lor este sub media celorlalte țări. La lectură, și cei 10% elevi care erau cei mai săraci din țara lor au demonstrat aptitudini mai bune decât media OECD.

„Calitatea școlilor lor de azi din China va alimenta forța lor economică de mâine”, a spus Angel Gurria, secretarul general al OECD. Testele PISA pe 600.000 de elevi din 79 de țări pun în lumină dificultatea de a îmbunătăți educația, uneori în ciuda resurselor alocate. Aceasta pare a fi o problemă în special pentru țările OECD, care au mărit în ultimul deceniu cu 15% cheltuielile pentru elevii din ciclurile primar și secundar.

Punctajele medii la lectură

„Este dezamăgitor că cele mai multe din țările OECD n-au văzut practic nicio îmbunătățire a performanțelor elevilor după anul 2000, când au fost efectuate primele teste PISA”, a mai spus Gurria. Este de remarcat că în China au fost derulate testele în numai patru provincii – Beijing, Shanghai, Jiangsu și Zhejiang, ceea ce nu este surprinzător având în vedere mărimea țării.

Corelația între statutul socio-economic și rezultatele la lectură

Raportul scoate în evidență și inegalități în rezultatele educației în funcție de mediul socio-economic. Acesta joacă încă un rol semnificativ în unele țări, chiar și unele în care guvernele alocă fonduri mari pentru educație. În medie, 12% din variațiile performanțelor elevilor din fiecare țară la lectură sunt asociate cu statutul socio-economic. În mai multe țări europene, printre care Franța și Germania, acest procentaj se ridică la peste 17%.