Comunicat FSLI

Colegiul National al Liderilor F.S.L.I., analizand proiectul Legii-cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in ansamblul sau, precum si anexa referitoare la familia ocupationala "Invatamant", a constatat o serie de neajunsuri, lacune si inadvertente, cele mai importante fiind:

1. Incalcarea Programului de guvernare aprobat de Parlamentul Romaniei, in conditiile in care acesta prevede o crestere a salariilor cu 20%, incepand cu data de 01 iulie 2017 si cu 30% de la data de 01 ianuarie 2018, iar in proiectul Legii-cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice se propune ca prima transa de majorare, in procent de 50%, sa se acorde de la data de 01 ianuarie 2018. Aceasta propunere inseamna o diminuare cu 6% a majorarilor salariale si, ceea ce este mai important, provoaca in randul salariatilor din sistemul de invatamant o stare de neincredere si suspiciune referitoare la transpunerea in practica a prevederilor viitoarei legi privind salarizarea unitara;

2. Pozitionarea in grila de salarizare a functiilor didactice este nemultumitoare, atata timp cat, pe o scara de la 1 la 12, coeficientul maxim de multiplicare pentru profesorul S, cu gradul didactic I, ar urma sa fie in anul 2023 de 2,76 (la gradatia 5), coeficient care reprezinta 0,23 din indemnizatia Presedintelui Romaniei. Precizam ca in Legea nr. 284/2010, aceeasi functie are coeficientul 5,36 pe o scara de la 1 la 15, ceea ce reprezinta 0,35 din indemnizatia Presedintelui Romaniei;

Proiectul Legii-cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice demonstreaza faptic ca invatamantul nu este o prioritate nationala, asa cum se clameaza;

3. Propunerea anormala ca un numar apreciabil de indemnizatii de conducere sa fie inferioare salariilor de baza pentru functiile didactice de predare;

4. Exista anomalii si in ceea ce priveste salariile propuse pentru personalul didactic auxiliar si pentru personalul nedidactic.

In aceste conditii Colegiul National al Liderilor F.S.L.I. solicita Parlamentului Romaniei urmatoarele:

a) aplicarea primei transe de majorare de la data de 01 iulie 2017 si a celei de- a doua, incepand cu data de 01 ianuarie 2018, in conformitate cu prevederile Programului de guvernare aprobat de Parlamentul Romaniei;

b) revizuirea coeficientilor de ierarhizare pentru functia didactica de predare, astfel incat salariul de baza maxim in invatamantul preuniversitar, corespunzator gradatiei 0 sa reprezinte aproximativ 0,28 din indemnizatia Presedintelui Romaniei. Aceasta modificare se impune si pentru a transpune in practica mai multe decizii ale Curtii Constitutionale a Romaniei (202/2015; 510/2015; 597/2015;etc) conform carora -desi legiuitorul are dreptul, potrivit Legii fundamentale, de a reglementa salarizarea personalului didactic si didactic auxiliar, totusi, in activitatea de legiferare in aceasta materie, legiuitorul trebuie sa tina seama ca invatamantul constituie prioritate nationala, iar salarizarea personalului didactic si didactic auxiliar trebuie sa fie in acord cu rolul si importanta muncii prestate;

c) remedierea anomaliilor din proiectul Legii-cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, in ceea ce priveste grilele propuse pentru functiile de conducere, precum si pentru anumite functii didactice auxiliare si nedidactice.

Colegiul National al Liderilor FSLI a hotarat, in numele membrilor de sindicat ale caror interese le reprezinta ca, in situatia in care Parlamentul Romaniei nu va remedia problemele semnalate, urmeaza sa se declanseze actiuni legale de protest.

Colegiul National al Liderilor FSLI

Presedinte,

Simion Hancescu