Rectorul Universitatii de Vest Timisoara (UVT), Marilen Pirtea, considera ca rezultatele obtinute in acest an la examenul de bacalaureat arata ca este cazul ca autoritatile sa aiba in vedere acordarea unei mai mari liberatati de decizie unitatilor de invatamant, pana la ideea "introducerii examenului de admitere, iar liceele sa aiba libertate in stabilirea cerintelor, conforme cu strategia lor educationala, proces care ar conduce la o selectie mai eficienta a elevilor". Rectorul universitatii timisorene spune ca, in opinia sa, problema necesita "multe alte modificari in abordarea invatamantului preuniversitar".

Marilen PirteaFoto: Agerpres

"Cand tragem linie, dupa bacalaureat, iar o treime dintre candidati nu au promovat examenul, nu elevii sunt de invinuit si nici profesorii, ci incapacitatea sistemului de a-i indruma pe tineri in functie de abilitatile lor. Ingrijorator este si faptul ca, desi avem aproximativ acelasi procent de promovare ca in 2015, in valoare absoluta sunt 86.292 de promovati, fata de 106.000 cati aveam anul trecut inainte de contestatii, in scadere cu 20.000", arata rectorul UVT, intr-un comunicat de presa.

Marilen Pirtea considera ca invatamantul universitar, liceal si gimnazial se afla intr-o relatie care poate fi comparata cu alaturarea unor piese de domino: "Invatamantul liceal, al carui nivel este determinat de rezultatele de la bacalaureat, de multe ori este considerat responsabil pentru dificultatile studentilor de a se ridica la nivelul exigentelor universitare si pentru abandonul ridicat din anul intai. Acestea sunt doar simptome ale disfunctionalitatilor din sistem, iar cauza trebuie cautata in tranzitia dintre gimnaziu si liceu."

Potrivit rectorului UVT, Evaluarea Nationala de la finalul clasei a VIII-a nu ii orienteaza pe elevi in vederea continuarii studiilor, liceele n-au nicio putere de decizie in a-si selecta elevii, iar unitatile de invatamant au posibilitati extrem de limitate in formarea unei oferte educationale pe specificul regional si pe competentele resurselor umane de care dispun.

"Liceele ajung sa inmatriculeze multi elevi care nu se regasesc in profilul educational al unitatii de invatamant, selectia fiind una centralizata, universala. Astfel, ajungem in situatia in care elevii, familiile in intregul lor, investesc munca, resurse, patru ani hotaratori din viata lor, iar in final dau bacalaureatul si trag concluzia ca acea traiectorie profesionala nu a fost potrivita pentru ei. Este normal ca in astfel de situatii sa-si piarda increderea in sistemul public de educatie si sa nu se simta motivati sa-si continue studiile", subliniaza Marilen Pirtea.

Rectoruluniversitatii timisoreen considera ca o abordare mai personalizata a tranzitiei de la gimnaziu la liceu ar ajuta si la reducerea ratei de abandon scolar atat in preuniversitar, cat si in universitati, unde se ridica la 40%.

"Este greu, ca institutie de invatamant superior, sa rezolvi o problema care se trage din preuniversitar. Daca am reusi ca prin admiterea la liceu sa directionam elevii catre acele unitati de invatamant care li se potrivesc ca profil si abordare, in cativa ani am vedea studenti mai bine pregatiti, mai motivati si multumiti de deciziile lor. Chiar daca este posibil ca numarul acestora sa scada in continuare printr-o astfel de masura", spune Marilen Pirtea.

"Consider ca este momentul sa ne gandim la posibilitatea de a acorda mai multa libertate de decizie unitatilor de invatamant. As merge pana la ideea introducerii examenului de admitere, iar liceele sa aiba libertate in stabilirea cerintelor, conforme cu strategia lor educationala, proces care ar conduce la o selectie mai eficienta a elevilor. Accept faptul ca problema este mult mai complexa si necesita multe alte modificari in abordarea invatamantului preuniversitar, dar este nevoie sa incepem cat mai curand, pentru a oferi o sansa in plus generatiilor viitoare. Desigur, va fi necesar sa discutam despre cum oferim sansa ca un tanar care a optat pentru o ruta educationala profesionala sa poata sa acceada la invatamant superior fara sa reia intreg ciclul liceal. Sau poate vor fi necesare discutii fundamentale, despre faptul ca evaluarea nu trebuie vazuta ca un instrument de a-i pedepsi pe cei pe care noi nu-i consideram sunt suficient de merituosi. Universitatea de Vest din Timisoara este dispusa sa-si implice specialistii in Stiintele Educatiei in gasirea acelor solutii optime pentru un viitor mai sigur al tinerilor nostri", spune Marilen Pirtea.