Presedintele Klaus Iohannis a intors la Parlament, pentru reexaminare, modificarea legii educatiei care le-ar permite senatelor universitare sa infiinteze rapid facultati, sub forma de departamente. "Prin efectul legii transmise la promulgare, departamentele dobandesc atributii echivalente cu cele ale facultatilor in ceea ce priveste gestionarea programelor de studii universitare, fara a fi insa obligate sa parcurga aceeasi procedura de infiintare", se arata in cererea de reexaminare.

Consiliul National al RectorilorFoto: Agerpres

Administratia prezidentiala avertizeaza ca noilor facultati-departamente, care ar avea dreptul sa organizeze si masterate si doctorate, nu li s-ar aplica aceleasi controale si verificari prevazute acum de legea educatiei pentru infiintarea facultatilor si a scolilor doctorale. Printre initiatorii acestei modificari a legii educatiei se numara senatorii PSD Ecaterina Andronescu, Mihnea Costoiu sau Cristian Dumitrescu, sotul Corinei Dumitrescu - rectorul Universitatii "Dimitrie Cantemir".

Citeste mai jos textul integral al cererii de reexaminare:

CERERE DE REEXAMINARE

asupra

Legii pentru modificarea art. 133 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011

Legea pentru modificarea art. 133 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, in forma transmisa la promulgare, completeaza regimul juridic al departamentului stabilind ca acesta este unitatea academica functionala, ce asigura producerea, transmiterea si valorificarea cunoasterii in unul sau mai multe domenii de specialitate prin programe de studii si de cercetare. Astfel, legea prevede ca departamentul va putea functiona ca entitate distincta cu sau fara buget de venituri si cheltuieli, cu statut si regulament propriu, aprobate prin hotarare a Senatului universitar. Totodata, in cadrul departamentului se pot organiza si gestiona programe de studii de licenta, master sau doctorat in conditiile de acreditare prevazute de lege.

Acest nou statut juridic pe care departamentele il dobandesc se impune a fi insa reanalizat din perspectiva consecintelor pe care le genereaza in planul asigurarii calitatii actului educational, a corelarii cu dispozitiile Legii educatiei nationale nr. 1/2011, precum si a efectelor pe care noua reglementare le-ar putea produce ca urmare a intrarii sale in vigoare in cursul anului universitar 2015-2016.

Art. 132 alin. (1) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011 prevede ca facultatea este unitatea functionala ce elaboreaza si gestioneaza programele de studii. Or, potrivit dispozitiilor art.133 alin. (1) coroborate cu cele ale alin. (4) din legea transmisa la promulgare, departamentului i se confera posibilitatea de a organiza si gestiona programe de studii de licenta, master sau doctorat in conditiile de acreditare prevazute de lege. Altfel spus, prin efectul legii transmise la promulgare, departamentele dobandesc atributii echivalente cu cele ale facultatilor in ceea ce priveste gestionarea programelor de studii universitare, fara a fi insa obligate sa parcurga aceeasi procedura de infiintare. In plus, consiliile facultatilor ar putea fi excluse din procesul decizional de infiintare a unui program de studiu de licenta, masterat sau doctorat, in cazul in care un astfel de program este initiat de catre consiliul departamentului. O asemenea suprapunere de ordin functional si structural este de natura sa genereze confuzii si inconsecventa la nivel decizional si managerial, cu grave consecinte asupra activitatii institutiilor de invatamant superior.

Aceasta suprapunere de atributii poate conduce si la eludarea dispozitiilor Legii educatiei nationale nr.1/2011 referitoare la mecanismele de verificare si control aplicabile institutiilor de invatamant superior. In acest sens, consideram ca simpla trimitere in continutul normativ al art. 133 alin. (4) la conditiile de acreditare prevazute de lege nu numai ca este insuficienta, dar poate lipsi de aplicabilitate capitole intregi din Legea nr.1/2011 in ceea ce priveste mecanismele de asigurare a calitatii actului educational unui intreg ciclu de studii. Astfel, Sectiunea a 12-a din Capitolul III al Legii educatiei nationale nr. 1/2011, respectiv art.158-170, reglementeaza, distinct si in detaliu, studiile universitare de doctorat, precum si procedura de evaluare a scolilor doctorale. Potrivit acestor norme, programele de studii universitare de doctorat se organizeaza in scoli doctorale acreditate sau autorizate provizoriu. Fiecare scoala doctorala este evaluata individual, pentru fiecare domeniu in parte. Evaluarea se face pe baza performantei si a capacitatii institutionale a institutiei organizatoare de studii universitare de doctorat, din care face parte scoala doctorala, iar sistemul de criterii si metodologia de evaluare se stabilesc prin ordin al ministrului educatiei, pe baza propunerilor comune ale institutiilor abilitate, fiecare scoala doctorala fiind evaluata din 5 in 5 ani. Or, inexistenta unor norme exprese in continutul legii transmise la promulgare poate conduce la concluzia ca toate aceste prevederi privind asigurarea calitatii unui intreg ciclu de studii nu sunt, in mod obligatoriu, aplicabile si departamentelor ca unitati organizatoare de studii de doctorat.

Dispozitiile nou introduse la art. 133 alin. (3) teza a II-a din legea transmisa la promulgare instituie posibilitatea ca departamentul sa functioneze ca entitate distincta, cu buget propriu de venituri si cheltuieli. Ca urmare a legiferarii acestei posibilitati si in absenta reglementarii unor mecanisme explicite de verificare si control a directorului de departament, consideram ca se creeaza premisele incalcarii prevederilor art. 124 din Legea nr. 1/2011 referitoare la raspunderea publica a institutiilor de invatamant superior.

Legea pentru modificarea art. 133 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011 atrage dupa sine modificari semnificative referitoare la cadrul normativ privind autorizarea, acreditarea si asigurarea calitatii institutiilor de invatamant superior si a structurilor acestora, precum si a programelor de studii organizate la nivel national si la nivelul universitatilor. Din aceasta perspectiva, apreciem ca lipsa unui termen de la care ar urma sa intre in vigoare aceste prevederi poate genera confuzie in sistemul de invatamant si poate permite, pe fondul unui vid de reglementare, derapaje importante in gestionarea resursei umane, financiare, a calitatii actului educational, precum si a interesului educational al studentilor. In acest context, apreciem ca ar fi fost oportun ca legea sa contina ca reper inceperea unui an universitar.

Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii pentru modificarea art. 133 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011.

PRESEDINTELE ROMANIEI

KLAUS-WERNER IOHANNIS

Nota Redactiei: Sublinierile apartin redactiei. Sursa, aici

Ce prevede legea intoarsa de la promulgare - textul legii

Articol unic - Alineatele (1), (3) si (4) ale articolului 133 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011 (...) se modifica dupa cum urmeaza:

Art. 133 - (1) Departamentul este unitatea academica functionala care asigura producerea, transmiterea si valorificarea cunoasterii in unul sau mai multe domenii de specialitate, prin programe de studii si de cercetare.

...

(3) Departamentul se infiinteaza, se organizeaza, functioneaza, se divizeaza, se comaseaza sau se desfiinteaza prin hotarare a Senatului universitar, la propunerea consiliului departamentului/facultatii/facultatilor in care functioneaza. Departamentul poate functiona ca entitate distincta, cu sau fara buget de venituri si cheltuieli, cu statut si regulament propriu, aprobate prin hotarare a Senatului universitar.

(4) In cadrul departamentului se pot organiza si gestiona programe de studii de licenta, master sau doctorat, in conditiile de acreditare prevazute de lege.

Descarca de aici textul legii

Modificarile pe care le aduce legii educatiei. Legea educatiei in oglinda cu acest proiect de lege

Legea Educatiei:

Art. 133 - (1) Departamentul este unitatea academica functionala care asigura producerea, transmiterea si valorificarea cunoasterii in unul sau mai multe domenii de specialitate.

Cum este modificata de legea intoarsa de la promulgare:

(1) Departamentul este unitatea academica functionala care asigura producerea, transmiterea si valorificarea cunoasterii in unul sau mai multe domenii de specialitate, prin programe de studii si de cercetare.

Legea Educatiei:

Art. 133 - (3) Departamentul se infiinteaza, se organizeaza, se divizeaza, se comaseaza sau se desfiinteaza prin hotarare a senatului universitar, la propunerea consiliului facultatii/facultatilor in care functioneaza.

Cum este modificata de legea intoarsa de la promulgare:

(3) Departamentul se infiinteaza, se organizeaza, functioneaza, se divizeaza, se comaseaza sau se desfiinteaza prin hotarare a senatului universitar, la propunerea consiliului departamentului/facultatii/facultatilor in care functioneaza. Departamentul poate functiona ca entitate distincta, cu sau fara buget de venituri si cheltuieli, cu statut si regulament proprii, aprobate prin hotarare a senatului universitar.

Legea Educatiei:

Art. 133 - (4) Departamentul poate organiza centre sau laboratoare de cercetare care functioneaza ca unitati de venituri si cheltuieli in cadrul universitatii.

Cum este modificata de legea intoarsa de la promulgare:

(4) In cadrul departamentului se pot organiza si gestiona programe de studii de licenta, master sau doctorat, in conditiile de acreditare prevazute de lege.

Traseul legislativ al proiectului

Proiectul ii are ca initiatori pe Ecaterina Andronescu - senator PSD, Cristiana Anghel - senator PC, Marin Burlea - senator UNPR, Mihnea Costoiu - senator PSD, Catalin Croitoru - senator independent, Cristian Dumitrescu - senator PSD si sotul Corinei Dumitrescu - rectorul Universitatii "Dimitrie Cantemir", Marko Bela - senator UDMR, Cristian-Danut Mihai - senator PNL, Ilie Nastase - senator UNPR, Dumitru Oprea - senator PNL, Corneliu Popescu - senator independent.

El a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ si nefavorabil de Consiliul Economic si Social.

Vezi aici traseul legislativ al proiectului de act normativ

Expunerea de motive - ce spun initiatorii

Expunerea de motive, prin care initiatorii explica de obicei pe larg de ce doresc sa modifice legea, se intinde de data asta pe doua paragrafe, cu urmatorul continut:

"In prezent, Legea educatiei nationale nr. 1/2011 prevede posibilitatea ca mai multe facultati sa infiinteze un departament, reglementeaza modul de functionare a acestuia, precum si organizarea si functionarea programelor de master.

Ceea ce nu prevede, si dorim ca prin aceasta initiativa legislativa sa clarificam, este faptul ca aceste departamente pot organiza si programe de studii, ca pot functiona ca entitati distincte de venituri si cheltuieli, cu statut si regulament propriu, aprobate prin hotarare a senatului universitar. De asemenea, propunerea de modificare a Legii educatiei creeaza cadrul institutional (I.O.S.U.M.) de organizare a masteratelor".

Descarca de aici expunerea de motive

Avertismentele lansate de liberali

Dupa ce proiectul de lege a fost aprobat de parlament, vicepresedintele liberal Raluca Turcan a avertizat ca "Senatul ofera un nou suflu fabricilor de diplome, dupa ce a aprobat legea care permite infiintarea super-departamentelor universitare".

Aceasta a declarat ca, "daca sistemul de evaluare a calitatii in invatamantul superior ar fi unul eficient si consacrat in spiritul integritatii, calitatii si eticii academice, probabil ca o astfel de initiativa ar putea fi una sustinuta fara probleme".

"In conditiile in care in Romania a fost consacrata sintagma 'fabrica de diplome' cu privire la sistemul universitar, atrag atentia asupra pericolelor generate de aceasta lege:

  • departamentele vor putea fi create de Senatele Universitare, cu aceleasi atributii ca si facultatile, excluzand din procesul decizional Ministerul Educatiei, Guvernul si, in unele cazuri, consiliile facultatilor din care fac parte respectivele departamente;
  • departamentele primesc foarte multe atributii, dar nu exista un mecanism de control al calitatii si de contestare a unor decizii;
  • departamentele create vor avea atributii echivalente cu cele ale unei facultati, fara a dispune de toate mecanismele de asigurare a calitatii existente la nivelul facultatilor;
  • conform acestei propuneri legislative studiile universitare de doctorat se vor organiza direct in cadrul departamentelor. Astfel, se creeaza o contradictie in reglementarea si in functionarea scolilor doctorale, se submineaza mecanismele de asigurare a calitatii care sunt prevazute la nivelul scolilor doctorale. Calitatea tezelor de doctorat si a cercetarilor coordonate de scolile doctorale va putea avea de suferit si mai mult decat in scandalul tezelor plagiate", sustine Turcan, intr-un comunicat remis HotNews.ro.