Lucrarile de structura la tronsonul de metrou Universitate - Drumul Taberei vor fi inaugurate in 2015, iar proiectul va fi functional cel mai probabil in 2016, a declarat luni, pentru Agerpres, Gabriel Mocanu, director de investitii Metrorex, citat de Agerpres.

Metroul din BucurestiFoto: HotNews / DP

"Lucrarile pe acest tronson vor fi gata, la nivel de structura, in 2015. In 2016 se va pune in functiune cu calatori. Daca ne miscam mai repede si avem si finantare, este posibil sa deschidem circulatia chiar din 2015", a declarat reprezentantul Metrorex, cu ocazia unei vizite la santierul de metrou din Drumul Taberei, prilejuita de aniversarea a 33 de ani de la prima linie de metrou din Capitala.

Acesta a precizat ca, fizic, lucrarile la acest tronson sunt intarziate circa zece luni, din care doar o luna din vina constructorului, problemele fiind cauzate de mutarea utilitatilor, probleme cu exproprierile, dar si de lipsa fondurilor, lucrarile fiind aproape sa fie chiar blocate.

"Speram si la anul sa avem cele circa 500 milioane de lei necesare lucrarilor. Din ianuarie, vor incepe sapaturile cu cele doua freze si pana atunci vor fi achitate si facturile restante catre constructor. Nu va pot spune care este valoare acestora pentru ca suntem in discutii cu constructorii pentru a ajunge la o intelegere", a explicat Gabriel Mocanu.

Noul director general Metrorex, Aurel Radu, a declarat ca in 2016 va fi gata celalalt tronson al Magistralei 5, Universitate - Pantelimon, ale carui lucrari vor incepe anul viitor, iar in 2019 va fi inaugurat metroul catre Aeroportul International Henri Coanda - Otopeni si tronsonul Parc Bazilescu - Lac Straulesti de pe Magistrala Gara de Nord - Lac Straulesti.

Metroul bucurestean a aniversat luni 33 de ani de la punerea in functiune a primului tronson, Semanatoarea - Timpuri Noi, acesta fiind dat in folosinta pe 19 noiembrie 1979.

Reteaua de metrou din Capitala are o lungime totala de 70 de kilometri, structurata pe patru magistrale, 51 de statii si trei depouri.

Desi acopera doar 3,7 la suta din lungimea intregii retele de transport public a Capitalei, metroul preia, in medie, intre 20 si 25 la suta din volumul total de calatori care utilizeaza mijloacele de transport in comun.

Pentru satisfacerea cererii de transport in comun in Municipiul Bucuresti s-a impus, la inceputul anilor '70, introducerea unui nou mod de transport electric subteran - metroul - solutie capabila sa contribuie la descongestionarea traficului de suprafata, asigurand in acelasi timp, datorita unei viteze comerciale superioare, castigul de timp pentru utilizatori, reducerea poluarii cat si cresterea confortului si sigurantei oferite calatorilor.

Orasul Bucuresti a fost printre primele 60 de orase ale lumii care au introdus transportul subteran.

Istoria metroului romanesc incepe cu 33 de ani in urma, atunci cand din Depoul Ciurel primul tren de metrou parcurgea tronsonul Semanatoarea - Timpuri Noi al primei linii, M1.

De-a lungul istoriei sale, metroul a transportat peste 4,4 miliarde de calatori.

Au fost construite si date in exploatare, rand pe rand, tronsoanele: Timpuri Noi - Republica, Eroilor - Preciziei (fosta Industriilor), Petrache Poenaru (fosta Semanatoarea) - Crangasi, Piata Unirii 2 - Berceni (fosta Depoul I.M.G.B.), Piata Unirii 2 - Pipera, Crangasi - Gara de Nord 1, Gara de Nord 1 - Dristor 2, Republica - Pantelimon, Gara de Nord 2 - 1 Mai, Nicolae Grigorescu 2 - Anghel Saligny (fosta Linia de Centura) si recent 1 Mai - Parc Bazilescu.

In prezent, circulatia cu metroul se desfasoara pe o retea de patru linii magistrale, insumand aproape 70 de km cale dubla si 51 de statii, metroul Bucuresti plasandu-se in prima jumatate a celor mai dezvoltate si moderne retele de metrou din lume; in medie, pe zi lucratoare, peste 700.000 de calatori utilizeaza metroul.

Linia 4 de metrou, intr-un orizont apropiat, va fi extinsa cu inca doua statii: Laminorului si Lac Straulesti, iar in viitor cu tronsonul Gara de Nord - Gara Progresul.

Urmeaza Linia 5 de Metrou ( Drumul Taberei - Universitate - Pantelimon, Linia 6 de Metrou), legatura retelei de metrou a Municipiului Bucuresti cu Aeroportul Henri Coanda Otopeni pe traseul Gara de Nord - 1 Mai - Aeroportul Henri Coanda Otopeni si Linia 7 de Metrou (Bragadiru - Rahova - Piata Unirii - Mosilor - Obor - Colentina - Voluntari).

Metrorex estimeaza ca lungimea totala a retelei de metrou va ajunge la circa 160 km cale dubla, iar procentul de calatori ce vor utiliza metroul va reprezenta peste 50% din numarul total al calatorilor ce folosesc mijloacele de transport in comun din Municipiul Bucuresti.