Avocatul Poporului a anunțat, marți, că a sesizat Curtea Constituţională în legătură cu articolul din legea învățământului preuniversitar care prevede că bursele de merit se acordă pentru „minimum 30% din elevii din fiecare clasă”. „Bursa de merit trebuie să fie expresia unei selecții bazate pe criteriul meritocrației”, argumentează Avocatul Poporului, în contextul în care s-a ajuns la situații în care să primească burse de merit elevi cu medii sub 2, 3 sau 4.

Copii însoțiți de părinți către școalăFoto: Inquam Photos - Virgil Simionescu

Sesizarea de neconstituţionalitate formulată de Avocatul Poporului vizează articolul din Legea 198/ 2023 privind învăţământul preuniversitar care prevede că „bursele elevilor din învăţământul preuniversitar sunt alocate din bugetul Ministerului Educaţiei, după cum urmează:

  • a. bursele de merit pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu şi liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, cu respectarea criteriilor şi condiţiilor stabilite prin metodologia-cadru”.

„Reglementează neconstitutional posibilitatea ca elevii cu note scăzute la învățătură să obțină bursă de merit”

În sesizarea către Curtea Constituțională, Avocatul poporului arată că, prin conținutul său, această prevedee legală „deturnează natura juridică a bursei de merit, creând premisele ca elevii cu performanțe slabe să beneficieze de o bursă de merit”:

  • „Bursa de merit este definită de art. 108 alin. (4) din lege ca fiind o formă de stimulare a performantei elevilor.
  • Or, in pofida acordării unei burse pentru stimularea performanței, dispozitiile criticate reglementează neconstitutional posibilitatea ca elevii cu note scăzute la învățătură să obțină bursă de merit, singura performanță a acestora fiind aceea că se înscriu în procentul de 30% din fiecare clasă de gimnaziu si liceu”.

„Bursa de merit trebuie să fie expresia unei selecții bazate pe criteriul meritocrației”

Avocatul Poporului mai spune că rezultatele evaluării performanțelor școlare se exprimă prin notare, că evaluarea în învățământ înseamnă și selecție, iar selecția presupune identificarea celor mai buni prin intermediul notării:

  • „Una din functiile importante ale evaluării este cea de selectie, pe lângă multe altele, cum ar fi functia educativă, functia de feedback, de certificare, de competiție, etc.
  • Selecția pe baza unor criterii de calitate (notele) are un impact major asupra poziției şcolare a elevului.
  • Nevoia de selecție apare din faptul că există un univers şcolar și social competitiv. Dar, în acelaşi timp, trebuie să vorbim despre o selecție rezonabilă, pe baza unor criterii clare, iar nu simpla apartenență la un procent de elevi.
  • Lipsa de selectivitate poate induce în conștiinta elevilor, a părinților și a altor factori educaționali ideea lipsei de calitate a procesului de educație şi de formare.
  • Bursa de merit trebuie să fie expresia unei selecții bazate pe criteriul meritocrației, specific sistemului public de educație”.

În sesizarea către Curtea Constituțională, AVocatul Poporului mai spune că acordarea bursei de merit pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar „determină o insecuritate juridică ce atrage încălcarea dreptului la învățătură, în contextul in care simpla trimitere la un procent, în lipsa unui criteriu de evaluare a performanței școlare și a meritului şcolar, este lipsită de orice logică juridică”.

Peste 5.200 de elevi cu medii între 4 și 5 și alți peste 150 cu medii sub 2 primesc burse de merit

Aproape 8.500 de elevi care au media sub 5 iau bursă de merit, iar dintre aceștia, 5.250 au media cuprinsă între 4,00 și 4,99, în timp ce alți 2.382 au medii între 3,00 și 3,99. Sunt și 158 de elevi care au media sub 2 și care primesc bursă de merit, potrivit datelor transmise în luna noiembrie de Ministerul Educației.

Conform datelor transmise de inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar București, peste 461.700 de elevi beneficiau de burse de merit în luna octombrie, preciza Ministerul Educației.

În funcție de criteriile de acordare (media anuală/media de admitere), datele centralizate arată:

  • 82,78% din totalul burselor de merit sunt acordate elevilor care se încadrează în tranșa de medii 8,00 - 10,00, 52,55% din totalul burselor de merit fiind acordate pentru rezultate obținute pe tranșa de medii 9,50 - 10,00.
  • Sunt 242.665 de elevi beneficiari care au medii între 9,50 și 10, 73.106 cu medii între 9,00 și 9,49 și 66.492 de elevi cu medii între 8 și 8,99.
  • 8,74% din totalul burselor de merit revin elevilor care se încadrează în tranșa de medii 5,00 - 7,99 și 1,84% din totalul burselor de merit este generat de mediile sub 5,00.
  • Raportat la numărul total de burse școlare (peste 1.289.000), bursele acordate pentru medii situate pe această tranșă reprezintă 0,66%.
  • 8.494 de elevi care au media sub 5 iau bursă de merit, iar dintre aceștia, 5.250 au media cuprinsă între 4,00 și 4,99, în timp ce alți 2.382 au medii între 3,00 și 3,99.
  • 6,64% dintre bursele de merit sunt acordate pentru premii la etape județene sau naționale ale olimpiadelor/competițiilor școlare și extrașcolare.

Ministerul Educației: „Obiectivele burselor de merit pentru primii 30% dintre elevii fiecărei clase vizează stimularea învățării individuale”

Ministerul Educației a răspuns criticilor privind acordarea bursei de merit pentru elevi cu medii sub 5 susținând că pentru performanța școlară se acordă burse de excelență, iar bursa de merit, care înlocuiește bursa de merit și bursa de studiu de anul trecut, stimulează „progresul școlar individual”.

„Reiterăm că obiectivele burselor de merit care se acordă primilor 30% dintre elevii fiecărei clase, în ordinea descrescătoare a mediilor anuale/a mediilor de admitere, vizează stimularea învățării individuale, încurajarea unei competiții constructive în fiecare clasă de gimnaziu și liceu din România, reducerea disparităților sociale, precum și îmbunătățirea mediei naționale a rezultatelor obținute de elevi, luând în calcul contextele de învățare diferite, atât la examenele naționale, cât și la testările internaționale”, a susținut Ministerul Educației.

În anul școlar 2022 - 2023 au fost acordate peste 260.500 de burse de merit și peste 92.000 de burse de studiu, iar numărul burselor sociale aproape s-a dublat - peste 738.800 în acest an școlar, comparativ cu 389.490 de burse de ajutor social în anul școlar anterior.

Din anul școlar 2023-2024, cuantumul burselor a fost majorat astfel:

  • bursa de merit: de la 200 de lei/lună la 450 de lei/lună;
  • bursa socială: de la 200 de lei/lună la 300 de lei/lună;
  • bursa tehnologică: de la 200 de lei/lună la 300 de lei/lună.

Peste 2,9 milioane de elevi au început anul școlar 2023-2024.