Bilanțul medicului Virgil Musta după 3 luni de coronavirus: Am reușit să limităm impactul comparativ cu țări mai dezvoltate datorită măsurilor corecte, deși dure, luate la timp

de Alina Neagu     HotNews.ro
Duminică, 31 mai 2020, 19:02 Actualitate | Coronavirus


Virgil Musta
Foto: AGERPRES
România a reușit să limiteze impactul pandemiei de coronavirus, "cel puțin comparativ cu multe țări din vestul Europei, țări mult mai dezvoltate ca noi din punct de vedere al infrastructurii medicale, dar care au fost depășite de situație și au înregistrat foarte mulți morți", afirmă medicul Virgil Musta, coordonatorul Spitalului de Boli Infecțioase Victor Babeș din Timișoara, dedicat COVID-19. Medicul timișorean a făcut un bilanț al celor 3 luni de coronavirus în România și a ajuns la concluzia că "cel mai probabil acest lucru se datorează măsurilor corecte, deși dure, luate la timp, dar și modului în care cea mai mare parte a populației le-a înțeles și respectat".

Potrivit medicului Virgil Musta, care a consultat statisticile europene, 97% din totalul deceselor au fost persoane care au avut cel putin o boală asociată. În țara noastră însă, spune Virgil Musta, "vârsta medie de deces a fost mai mică decât cea din țările vestice, ceea ce ne arată faptul că populația noastră prezintă numeroase boli cronice la vârste nu așa de înaintate ca în acele țări. Acest lucru se cunoștea deja, dar într-un context ca acesta a devenit automat un factor de risc major pentru toate acele persoane."

Cele mai importante concluzii ale acestei analize după 3 luni de pandemie, potrivit medicului Virgil Musta, sunt: "importanța respectării și în continuare a câtorva reguli de igienă personală și distanțare pe care le știm deja, dar și să avem grijă de sănatatea noastră constant, de la vârste fragede, pentru că astfel vom fi mai puțin vulnerabili în fața oricăror amenințări."

"Împreună am depășit cu bine ce a fost greu, dar e nevoie tot de 'împreună' și pe mai departe!", este îndemnul medicului Virgil Musta.

Medicul Virgil Musta este șef de secție la Spitalul de Boli Infecțioase Victor Babeș din Timișoara, unde s-au vindecat, până acum, cei mai mulți pacienți români infectați cu coronavirus. Medicul timișorean a realizat un bilanț al celor 3 luni de epidemie de coronavirus în România pe care l-a publicat pe grupul online City Doctors, o comunitate care își propune să ajute la îmbunătățirea comunicării dintre medici și pacienți, în perioada pandemiei.


Bilanțul realizat de medicul Virgil Musta după 3 luni de epidemie de coronavirus în România:

"Să facem bilanțul, să înțelegem și să folosim tot ce am învățat!

Au trecut două săptămâni de la 'relaxarea' măsurilor restrictive de prevenire a răspândirii Covid-19. Această perioadă, cât și tot ceea ce urmează înseamnă de fapt pași spre revenirea la o viață normală.

Au fost 3 luni de zile, în care întreaga lume a trecut printr-o experiență dramatică, care a lăsat urme adânci la toate nivelurile, de la colaborări internaționale, politici și organisme naționale și până la 'trăirile' individuale ale fiecăruia dintre noi.

Toate acestea vor redefini 'normalitatea' spre care încercăm să ne întoarcem acum, depinde de noi (organisme internaționale, naționale și indivizi) modul în care reușim să învățăm din această experiență și să includem în noul 'normal' tot ceea ce ne poate ajuta să prevenim fie apariția, fie cel puțin explozia și impactul devastator al unor astfel de epidemii care vor mai apărea.

Pentru a ajuta în acest sens, mi-am propus să fac un scurt bilanț al acestei perioade care părea că nu se mai termină, dar înainte, aș dori să precizez încă de la început faptul că virusul nu a dispărut și că este nevoie de responsabilitate individuală în perioada următoare pentru ca pandemia să continue curba descendentă și să rămână controlabilă!

Vă mulțumesc fiecăruia, pentru că eu sunt convins că principalul motiv pentru care la noi pandemia a rămas sub control este atitudinea extrem de responsabilă de care ați dat dovadă majoritatea dintre voi. Altfel, am fi avut mult mai multe victime, oricât ne-am fi străduit noi medicii, autoritățile și multe alte categorii profesionale care au participat direct la această luptă.

Și ca sa fiu sincer, voi ați reprezentat un imbold extraordinar în activitatea mea din toată această perioadă. Prin atitudinea și energia voastră m-ați ținut și mai motivat și mai determinat.

În continuare, nu o să insist pe multe cifre globale sau naționale, pe care le regăsiți în mass-media, o să punctez doar câteva repere, să înțelegem mai bine amploarea acestei pandemii și apoi o să vă explic situația locală, făcând trecerea spre ceea ce este necesar să învățăm și să aplicăm în lunile care vin.

La nivel mondial:

· peste 6 milioane de cazuri de Covid-19 confirmate

· aproape 370 de mii de persoane decedate care au avut Covid-19

· 2,5 milioane de persoane vindecate

· 3,1 milioane de cazuri încă active


În Europa:

· peste 2 milioane de cazuri confirmate

· peste 176 de mii de persoane decedate care au avut Covid-19


Cazuri confirmate/decese în cele mai afectate țări:

· SUA – 1,7 milioane/ 103 mii

· Brazilia – 498 mii/ 28 mii

· Rusia -405 mii/ 4,5 mii

· Marea Britanie -274 mii/ 38 mii

· Spania -239 mii/27 mii

· Italia -232 mii /33 mii

· Franta -188 mii/28 mii

· Germania -183 mii/8,5 mii


În România:

· 19.257 cazuri confirmate/ 1262 persoane decedate care au avut Covid-19

· 13.256 persoane vindecate

· 4.739 cazuri încă active

· aproape 100 de mii de persoane aflate în izolare la domiciliu (în mare parte sosite din alte țări în aceste zile)


În Timiș:

· 505 cazuri confirmate/ 53 persoane decedate care au avut Covid-19


La Spitalul Clinic de Boli Infecțioase și Pneumoftiziologie Dr. Victor Babeș Timișoara:

· din 22.03 pana in 21.05 au fost 497 de pacienți. În săptămâna 15.05.2020-21.05.2020 s-au mai internat 8 cazuri, iar din 21.05-28.05, alte 5 cazuri. La finalul acestei săptămâni mai erau 18 cazuri internate cu Covid-19 si nici unul la terapie intensivă.


Din aceste date statistice se poate vedea clar amplitudinea globală a pandemiei. Acum suntem pe o pantă descendentă în multe zone, inclusiv la noi, dar nu în toate, vezi situația din Brazilia și nu numai.

În România am reușit să limităm impactul pandemiei, cel puțin comparativ cu multe țări din vestul Europei, țări mult mai dezvoltate ca noi din punct de vedere al infrastructurii medicale, dar care au fost depășite de situație și au înregistrat foarte mulți morți.

Mai mult decât atât, mulți români din aceste țări sau întors acasă chiar atunci, înainte de închiderea granițelor, fapt ce a sporit și mai mult riscul exploziei epidemiei și la noi.

Discutand zilele trecute acest aspect, într-o întâlinre online cu specialiști, s-a concluzionat că cel mai probabil acest lucru se datorează măsurilor corecte, deși dure, luate la timp, dar și modului în care cea mai mare parte a populației le-a înțeles și respectat.

Pentru a înțelege și mai bine impactul pandemiei și modul în care vom putea acționa pe viitor, iată câteva statistici importante asupra cazurilor de decese din Europa:

· 97% din totalul deceselor au fost persoane care au avut cel putin o boală asociată

· 65% au prezentat boli cardiovasculare (cea mai prezentă afecțiune asociată)

· 94% au fost persoane peste 60 ani

· 59% au fost bărbați.

Iar ca să fiu mai concret, statistica în clinica noastră din Timișoara arată că toți cei care au decedat au avut cel puțin o boală asociată, cel mai frecvent fiind o boala cardiovasculară, apoi diabet și obezitate.

În România, vârsta medie de deces a fost mai mică decât cea din țările vestice, ceea ce ne arată faptul că populația noastră prezintă numeroase boli cronice la vârste nu așa de înaintate ca în acele țări.

Acest lucru se cunoștea deja, dar într-un context ca acesta a devenit automat un factor de risc major pentru toate acele persoane.

Această situație de la noi se datorează mai multor factori, eu menționez aici în primul rând lipsa programelor reale personalizate de prevenție a apariției acestor boli, precum și educația pentru sănătate deficitară.

Ce înseamnă educație pentru sănătate? În mare, toată lumea știe, dar puțini aplică: alimentație sănătoasă și rațională, sport, mișcare, controlul stresului, igiena personală, dar și prevenția bolilor prin vaccinare și prin monitorizarea constantă a factorilor de risc personali.

Ar mai fi multe de spus, dar pentru că deja este un text prea lung, ar fi important să rețineți deocamdată cel puțin măsurile de mai sus, pe care să le conștientizați la nivel personal și să le faceți parte integrantă din viața de zi cu zi, a voastră și a familiei. O să revin și pe tema programelor de prevenție.

Un alt aspect important pentru sănătatea noastră în perioada următoare, care se leagă de monitorizarea continuă, de care spuneam mai sus a bolilor pe care deja știm că le avem, este acela de a reveni să facem controalele sau la investigațiile pe care poate le-am amânat în aceste 3 luni. Altfel, bolile pe care deja le avem, necontrolate, ne pot aduce mai multe necazuri decât am avut până acum cu noul coronavirus.

Va trebui să găsim în continuare echilibrul între tratarea la timp a oricăror probleme de sănătate pe care le avem și protejarea în continuare (cel puțin până la apariția unui vaccin sigur și eficient) de posibila infecție cu SARS-CoV-2, care nu va dispărea curând.

Dar, cea mai bună soluție este prevenția, așa că vă recomand să acționați cu responsabilitate în acest sens.

Cele mai importante concluzii ale acestei analize după 3 luni de pandemie le-aș rezuma în două direcții: importanța respectării și în continuare a câtorva reguli de igienă personală și distanțare pe care le știm deja, dar și să avem grijă de sănatatea noastră constant, de la vârste fragede, pentru că astfel vom fi mai puțin vulnerabili în fața oricăror amenințări.

În plus, am remarcat o solidaritate extraordinară sub diverse forme, care a contribuit enorm la depășirea mai ușoară a situației. Sunt profund impresionat și recunoscător pentru aceasta tuturor. O să revin și pe această temă.

Aș vrea să vă rog să scrieți în comentarii la această postare și care sunt lucrurile pe care voi le-ați observat în toată această perioadă și pe care le veți aplica voi pentru a vă ajuta concret la nivel personal și familial în 'noua normalitate'.

Împreună am depășit cu bine ce a fost greu, dar e nevoie tot de 'împreună' și pe mai departe!

Numai împreună vom reuși!
Dr. Virgil Musta"






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















16492 vizualizari

  • -16 (46 voturi)    
    suntem buni! Vivat baronii medicali ai sistemului (Duminică, 31 mai 2020, 19:16)

    Guvid19 [utilizator]

    A ieșit bine „producția la hectar”, acuma pot să se laude politicienii, partriarhii medicali și oligarhii sănătății că suntem mai performanți decât Italia, SUA, Spania, Marea Britanie etc. Sistemul nostru este un succes, ne-a pregătit domnul Președinte un grafic, remember?

    Patriarhii medicali precum Cercel și oligarhii sanitari ca Raed Arafat vor deveni și mai puternici și nimeni nu-i va mai putea atinge, nici măcar cândva temuții procurori DNA. De ce? Pentru că „s-au salvat zeci de mii de vieți”, iar ei sunt eroii cărora trebuie să fim recunoscători pe vecie.
    • +14 (28 voturi)    
      daca toti romanii ar fi Guvizi (Duminică, 31 mai 2020, 20:34)

      panduru [utilizator] i-a raspuns lui Guvid19

      tara asta n-ar mai nici o sansa. Nici una!
      Sper ca guvid19 este ultimul dintre ei.
    • +14 (24 voturi)    
      . (Duminică, 31 mai 2020, 20:48)

      Mihai Panet [anonim] i-a raspuns lui Guvid19

      Nu e vorba despre asta si nu asta e important. Se vede ca la circoteli si bascalie suntem printre primii.
    • -11 (27 voturi)    
      Ma mir (Duminică, 31 mai 2020, 20:50)

      intruderul [utilizator] i-a raspuns lui Guvid19

      ca hotnews a publicat comentariul tau.
      Nu prea le convin astfel de comentarii...
      • -1 (15 voturi)    
        timpul va valida sau va infirma ce zic eu (Duminică, 31 mai 2020, 21:17)

        Guvid19 [utilizator] i-a raspuns lui intruderul

        Mai cenzurează uneori, dar și cei de la Hotnews își amintesc și de Colectiv, și de Hexipharma, crize majore după care nu s-a schimbat NIMIC și în urma cărora sistemul medical corupt și incompetent, uneori chiar inuman, a ieșit intact.

        O criză majoră acum ar fi arătat cât de gol e împăratul, iar poporul ar fi cerut să cadă capete și să se reformeze sistemul. Poate zeul Arafat ar fi fost un pic zdruncinat. Poate faraonul Streinu-Cercel af fi fost puțin deranjat. Da. ar fi murit ceva mai mulți oameni în 2020, dar poate că șocul ar fi dus la ceva bun pe termen lung și sistemul s-ar fi destructurat.

        Acum și așa însă, să așteptăm premiile pt. măreții conducători, le-am asigurat inamovibilitatea pentru încă un deceniu.
        • +1 (7 voturi)    
          Mi se pare putin sociopat ... (Luni, 1 iunie 2020, 1:56)

          Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Guvid19

          ... sa descrii o criza care-ar fi dus la moartea mai multor oameni ca fiind un lucru pozitiv. Dus la extrem, modul asta de gandire ar justifica si netratarea cazurilor de SARS, MERS, Ebola asa, ca sa mai scada populatia, ca tot avem un impact prea nasol asupra mediului. De obicei, doua rele nu fac una buna. Un sistem medical slab cuplat cu o criza medicala majora ar fi fost doua rele, si-atat. Fara nimic bun in ele.
          • +2 (2 voturi)    
            știi când s-au schimbat normativele în construcții (Luni, 1 iunie 2020, 18:25)

            Guvid19 [utilizator] i-a raspuns lui Eu the first

            în etern înapoiata Românie? După cutremurul din 1977, care a dus la moartea a 1.500 de oameni și la rănirea a peste 11.000. Atunci s-a prăbușit o scară de bloc de pe Bulevardul Armata Poporului (azi Iuliu Maniu) unde şeful de şantier a furase ciment, blocul fiind construit mai mult din nisip.

            Până să vină criza provocată de seismul din '77, statul român, atunci comunist, considera că se poate construi după ureche, după normative învechite, și e ok să se fure pe rupte.

            Dacă așteptați ca un sistem corupt și abuziv să se reseteze de la sine, fără un o criză majoră, vă doresc multă răbdare. E vorba de ORICE sistem care s-a consolidat în zeci de ani, nu doar de cel medical românesc.
  • +13 (39 voturi)    
    Apreciere (Duminică, 31 mai 2020, 19:36)

    CuNume [utilizator]

    La numarul de medici pe care ii are Romania si la dotarile pe care le are, rezultatele sunt foarte bune. Sunt tari in Europa care au dotari mai bune si medici mai multi si mai bine pregatiti, dar per milionul de locuitori au si de 5 ori mai multe cazuri. Singura problema in Romania este ca populatia nu are incredere in guvern (clasa politica) si clasa politica nu are o conexiune cu populatia. La comunicare a fost Raed Arafat, in loc sa fie un medic specilaist pe boli infectioase, un medic care sa stie sa explice foarte bine de ce masurile de izolare sunt necesare (obligatorii). Raed Arafat este bun pe sistemul medical de urgenta, dar nu pe infectii. Oamenii trebuie sa simta ca cel care vorbeste stie ce vorbeste. Iar politia trebuia sa fie o mana de fier intr-o manusa de catifea. Toata activitatea politiei este in slujba legii dar si in slujba oamenilor.
    • -8 (32 voturi)    
      ce noroc pe noi, nici infecții nosocomiale n-avem (Duminică, 31 mai 2020, 19:56)

      Guvid19 [utilizator] i-a raspuns lui CuNume

      Ai noștri din spitale sunt atât de buni și cinstiți încât un singur mort cu COVID-19 este raportat cu infecţie nosocomială! UNUL SINGUR din peste o mie și ceva.

      Spre comparație, în Europa secțiile ATI înregistrează 8% infecții nosocomiale în primele două zile de internare. Mizerie mare prin spitalele occidentale.
      • +11 (27 voturi)    
        Guvid - contra (Duminică, 31 mai 2020, 20:59)

        Dianora [utilizator] i-a raspuns lui Guvid19

        Stiam de Ghita contra ca erou negativist; se pare ca mai avem unul. Ca la revolutie, dupa ce a trecut pericolul, tara s-a umplut de critici curajosi, de negationisti si luptatori antivaccin (ca tot n-are COVID niciunul). Eu am sa spun totusi o vorba buna despre ministrul Nelu Tataru, macar pentru curajul de a alerga inarmat doar cu o mascuta, din focar in focar ca sa salveze situatia. Sa traiesti nea Nelu! Nasc si la Moldova Oameni!
        • 0 (8 voturi)    
          ba chiar si la Vaslui! (Duminică, 31 mai 2020, 22:06)

          panduru [utilizator] i-a raspuns lui Dianora

          !
        • -2 (12 voturi)    
          gata, a trecut pericolul? (Duminică, 31 mai 2020, 22:40)

          Guvid19 [utilizator] i-a raspuns lui Dianora

          Deci gata, am înfrânt, niciun nu mai vine valul 2, suntem liberi?
          • -2 (6 voturi)    
            Pana n-apare vaccin ... (Luni, 1 iunie 2020, 2:13)

            Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Guvid19

            ... sau antiviral specific si eficient, nu a trecut pericolul.

            Pericolul mare-mare nu e infectia in sine. Daca nu esti in grupa de risc, in conditii normale, si daca te infectezi nu risti sa mori. Asa ca daca te infectezi nu e cazul sa te panichezi.

            Pericolul mare e capacitatea virusului astuia de-a se raspandi fara sa fie detectat foarte rapid.

            De-aia au avut Italia si Spania problemele ce le-au avut, ca pe cand s-au prins ei ca virusul a ajuns la ei, deja aveau probabil mii de oameni infectati, chiar daca doar o mica parte simptomatici.

            Aia i-a dus la un joc sinistru de prinde orbu' scoate-i ochii - majoritatea simptomaticilor ajungeau la spital abia dupa ce dadusera boala mai departe la mai multe alte persoane, dintre care nu toate puteau fi detectate in timp util.

            In momentul in care ai o raspandire scapata de sub control, si numarul cazurilor simptomatice creste foarte repede, daca se ajunge la depasirea capacitatii sistemului medical - exact ce s-a intamplat in Italia si Spania - nu mai poti trata pe toata lumea. Si in momentul ala, incep sa moara si oameni care cu tratament ar fi scapat. Si-atunci abia e riscul mare Daca se ajunge acolo, numarul de morti la mia de locuitori ajunge usor sa fie de 4-5 ori mai mare cel putin fata de cat e pana acuma.

            De-aia, virusul asta pe noi romanii ne arde unde suntem cel mai incapabili sa reactionam cum trebuie. Chiar daca in conditii normale infectia nu e foarte periculoasa, devine foarte periculoasa daca se imbolnaveste multa lume. Ca sa nu se imbolnaveasca multa lume, trebuie ca lumea sa circule cat mai putin, chiar daca riscurile individuale sunt mici, ca sa nu creasca riscul de propagare la nivelul intregii populatii.

            Adica eu trebuie sa stau acasa motivat de intentia de-ai proteja in principal pe altii, nu pe mine. Asta cu avut grija altora la noi e greu. Noi stim cel mai bine doar de grija de capra vecinului atunci cand a noastra moare, ori nu ala e soiul de grija necesar acuma.
      • +3 (11 voturi)    
        Baiete... (Luni, 1 iunie 2020, 8:55)

        Mihai Vls [anonim] i-a raspuns lui Guvid19

        daca mai inainte oscilam, acum stiu.
        Atat te duce, incat sa amesteci mere cu pere.
        Ce au in comun infectiile nozocomiale cu COVID?!
        Un lucru e cert, nu te-ajuta...
    • +3 (7 voturi)    
      Io cre' ca mai avem o problema, ... (Luni, 1 iunie 2020, 2:02)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui CuNume

      ... pe care bine-a remarcat-o medicul Musta. Anume, educatie execrabila, pe tot de sanatate in randul populatiei (si nu numai, da' aia e partea relevanta in discutia de fata).

      Personal, mai ales in vremea asta a epidemiei cre' ca mare parte din neincrederea populatiei in autoritati mai degraba din lipsa educatiei a venit, decat din proasta comunicare. O gramada de lume a insistat pe ideea ca purtatul mastii e degeaba, desi aparusera deja studii stiintifice in toata lumea care confirmau utilitatea purtarii mastii. Inca si-acuma, chiar printre cei ce au comentat la articolul asta, sunt gramada care nu inteleg utilitatea si efectele distantarii sociale asupra propagarii virusului, desi si pentru alea exista deja studii stiintifice. Treaba asta cuplata cu efectul Dunning-Kruger, care e si el foarte amplu, in conditiile unei educatii la pamant, e melanjul perfect pentru o incredere scazuta in autoritati a populatiei, si nu prea are mare lucru de-a face cu comunicarea. E comod sa cauti buba in capul autoritatilor, in loc sa-ti asumi faptul ca populatia din care faci si tu parte e de fapt aia responsabila pentru multe rele. In fapt insa, conducatorii sunt totdeauna imaginea in oglinda a celor pe care-i conduc.

      Parerea mea.
      • +2 (2 voturi)    
        Neincrederea in autoritati... (Luni, 1 iunie 2020, 9:09)

        Mihai Vls [anonim] i-a raspuns lui Eu the first

        vine tocmai din comunism.
        Din felul in care priveai Partidul, militia, securitatea, toate cu genunchiul pe grumazul tau!
        Cam cum s-a uitat defunctul George Floyd, la cei trei politisti, cu genunchii pe el!
        • 0 (0 voturi)    
          ezact așe-i și amu (Luni, 1 iunie 2020, 19:35)

          di livio [utilizator] i-a raspuns lui Mihai Vls

          partidu, miliția, secu, îs ici-șa cu noi...avem grupușor securisto-apevist de necomunicare ultrasecret?...fir-ar să fie de secretomanie comunistoido-securistă...cum beteșig să ai încredere în autoritățili lu pește dacă nu știm cine îs...în North Korea măcar știm cine conduce, în Ro nu știm cine îi în grupușoru care ne comunică...mai îi un grupușor, tot secret, care hotărăște restricții sau relaxări...da nu știm cine sînt, să vedem CV-uri, cît îs de esperți
  • +8 (20 voturi)    
    Au fost si probleme (Duminică, 31 mai 2020, 20:05)

    robyzs [utilizator]

    Au fost si probleme, de la demisia personalului medical pentru ca nu aveau echipament de protectie desi ministrii PNL spuneau ca suntem pregatiti, de la prostiile debitate de Cercel care inca este la conducerea unor organizatii medicale cu girul PNL, balbaiala cu anticipatele la care a participat si Iohannis dar si demisia lui Florin Citu care a decalat Starea de Urgenta si Carantina cu 3-5 zile, faptul ca doar cei din Italia si China erau bagati in carantina a permis raspandirea virusului, balbaiala cu BOR de Paste, lipsa transparentei rapoartelor numarului adevarat de infectati pe judet, contractele platite de Guvern cu bucatarese la preturi exorbitante etc.
  • -6 (26 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Duminică, 31 mai 2020, 20:21)

    [anonim]

    • -1 (1 vot)    
      Teste serologice?! (Luni, 1 iunie 2020, 9:03)

      Mihai Vls [anonim] i-a raspuns lui

      Important este, cate noi persoane se imbolnavesc in fiecare zi!
      Si comparatia acestor cifre, iti va spune incotro te indrepti!
      Teste sorologice?! Esti Firea cumva?
  • +1 (31 voturi)    
    comparatie falsa (Duminică, 31 mai 2020, 20:52)

    Porkolab Csaba [anonim]

    Ar fi bine sa faceti comparatii cu Serbia, Bulgaria, Ungaria unde nu au fost restrictiile asa de dure, si totusi rata de infectare, mortalitate au fost cumult sub tara noastra.
    • -7 (11 voturi)    
      Carantina (Duminică, 31 mai 2020, 21:09)

      robyzs [utilizator] i-a raspuns lui Porkolab Csaba

      Bulgaria a intrat in carantina la 30 de cazuri, noi pe la 300 pentru ca Iohannis si PNL doreau Anticipate iar Florin Citu a demisionat din functia de Prim Ministru pentru a-i lasa loc lui Ludovic Orban, cu pretul a 3-5 zile de balbaiala politica si cu cateva sute de morti.
    • +7 (17 voturi)    
      Csabi drago (Duminică, 31 mai 2020, 22:09)

      panduru [utilizator] i-a raspuns lui Porkolab Csaba

      in tarile de care vorbesti nu au venit peste un milion de oameni din tarile cele mai afectate (Italia, Spania, UK, Belgia), cum s-a intamplat in Romania.
    • -1 (5 voturi)    
      Complet fals, ce spui! (Luni, 1 iunie 2020, 9:00)

      Mihai Vls [anonim] i-a raspuns lui Porkolab Csaba

      In China, in Italia, in Spania, restrictiile nu au fost asa dure?
      Unde te informezi?!
    • -1 (1 vot)    
      asta (Marţi, 2 iunie 2020, 9:53)

      spy [utilizator] i-a raspuns lui Porkolab Csaba

      n-o sa stim niciodata citi ar fi fost infectati/decedati fara arestul la domiciliu a intregii tari
  • +1 (17 voturi)    
    Romania a trecut cu bine de primul val (Duminică, 31 mai 2020, 21:56)

    animatron [utilizator]

    Intotdeauna si oriunde in lume se poate si mai bine in raport cu o situatie "ideala", doar ca nici un sistem social/economic/tehnic nu functioneaza permanent la 100% eficienta.

    De aceea raportarea se face la resursele si potentialul real, concret la context, nu la ce cred unii si altii despre "ce trebuie" facut.

    Romania e o tara mai saraca in UE, are un sistem medical mai prost organizat (manageri pe criterii politice) si mai slab echipat, are vreo 20.000 de medici plecati din tara in doar 10 ani, pleca din start cu un handicap de resurse in fata pandemiei.

    Contextul nu era nici el favorabil, pt ca am fost nevoiti sa primim in tara sute de mii de romani intorsi urgent din Italia si Spania (focare Covid in UE) si nu am inchis frontierele (cum au facut Ungaria sau Bulgaria).
    Aveam si deficit mare la buget, deci putini bani disponibili.
    Nu aveam nici linii de productie sau echipamente de protectie (stocuri pe zero sau foarte mici).

    Iar guvernul era unul minoritar, depindea de Parlament si s-a vazut la anumite decizii.

    Alte tari UE au avut si bani, echipamente, medici, guverne stabile, laboratoare farma si productie de echipamente, nu s-au trezit brusc cu sute de mii de potentiali contaminati care sa vrea sa intre in tarile lor din Italia sau Spania.

    Singura noastra "scapare" a fost sa luam masuri severe, sa le aplicam cat mai strict si sa ne bazam ca marea majoritate a romanilor vor fi disciplinati (ceea ce s-a confirmat, stim cine au fost "exceptiile" si "valorile" si pe unde).

    Am reusit sa avem un bilant mult mai bun ca Germania (foarte laudata pt gestiunea ei) si la acelasi nivel cu tari mai bogate si mai izolate geografic ca noi (gen Finlanda).

    Romania a reusit chiar sa aiba si crestere PIB pe primul trimestru, de 6 ori mai bine ca Suedia (unde s-a aplica masiv imunizarea de turma si unde sunt de 4 ori mai multi morti ca la noi).

    In afara de postacii de partid si cei anti-UE de pe axa Moscova-Budapesta, rari sunt cei care se prefac ca nu au inteles inca.
    • +1 (9 voturi)    
      Completare (Luni, 1 iunie 2020, 2:18)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui animatron

      La Suedia, in mod specific, ca tot o dadeau unii de exemplu la un moment dat. Nu doar ca n-a avut atat de multi oameni veniti din afara, bani mai multi si sistem medical mai bine pus la punct, da' a reusit sa aibe de patru ori mai multi morti in ciuda faptului ca are populatie la jumatate.

      Mai concret, pt. cine nu vrea sa socoteasca: daca noi faceam la fel de "bine" ca Suedia, aveam spre 9000 de morti, fata de nici nici 1500 cati avem.
  • -2 (12 voturi)    
    Aberatii (Duminică, 31 mai 2020, 22:46)

    TrickyWicky [utilizator]

    De ce au altii mai mult COVID:
    Un exemplu din UK , directiva oficiala:
    "Medical practitioners are required to certify causes of death 'to the best of their knowledge and belief'. Without diagnostic proof, if appropriate, and to avoid delay. For example, if before death the patient had symptoms typical of COVID-19 infection, but the test result has not been received, it would be satisfactory to give ‘COVID-19’ as the cause of death
  • +8 (12 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Duminică, 31 mai 2020, 22:53)

    [anonim]

    • 0 (6 voturi)    
      Da, dar ... (Luni, 1 iunie 2020, 2:20)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui

      ... chiar daca noi n-am avut "norocul" unei circulatii turistice masive, am avut "norocul" intoarcerii in tara a sute de mii de oameni din zonele cu raspandire masiva a infectiei. Si cu toate ca n-am inchis granitele, tot n-am ajuns la dezastrul din alte parti (gen Italia, unde din lipsa de materiale si aparatura, medicii trebuiau la cel mai propriu mod sa decida pe cine trateaza si pe cine lasa sa moara, la un moment dat).
  • +1 (5 voturi)    
    In sfarsit formularea corecta pentru DECEDATI !! (Luni, 1 iunie 2020, 1:39)

    Klaus_ [utilizator]

    Cei ce il cunosc pe dl. Doctor Virgil Musta stiu ca omul e extrem de clar si precis in tot ceea ce spune si, mai ales, in ceea ce scrie. Avand in vedere ca el este doctorul care a avut cele mai bune rezultate in lupta cu COVID, atat la numarul de pacienti vindecati, cat si la protectia personalului medical din spital, poate chiar ar trebui sa intelegem odata ca nu toti cei ce au avut COVID-19 si au decedat, au murit din cauza COVID-19. Doctorul Musta e primul care se exprima corect: "... persoane decedate care au avut Covid-19".
  • -1 (5 voturi)    
    Corect (Luni, 1 iunie 2020, 1:53)

    Klaus_ [utilizator]

    Da, turismul slab din Romania ne-a ajutat de data asta. Chiar daca in tara au intrat multi romani intorsi din Italia si Spania, majoritatea erau oameni care nu au intrat in contact cu turisti veniti din China in Spania si Italia. Sunt putini romani care au joburi in restaurante, magazine sau hoteluri scumpe, unde pot ajunge chinezi care isi permit 3000$ de persoana pentru o excursie in Europa. Iar acei putini romani care lucreaza in hoteluri, magazine si restaurante de lux, nu s-au intors pt ca aveau contracte pe termen lung. S-au intors cei angajati cu ziua, cei angajati la negru, cei ce aveau grija de batrani, cei ce lucrau in magazine si localuri mici, ... dar astia nu vad prea multi chinezi. S-au intors si hotii, cersetorii si prostituatele, dar astia au imunitatea beton.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by