Campionatul European de Fotbal a generat incasari de 112 milioane de euro pentru industria turistica din Portugalia, suma care va contribui cu doar 0,08 la suta la formarea Produsul Intern Brut din acest an, potrivit unui studiu al companiei de consultanta Deloitte.

“Desi suma ar putea parea mica, acest lucru nu este neobisnuit. Atat in Belgia si Olanda, tari care au gazduit Euro 2000, cat si in Marea Britanie, unde a avut loc editia din 1996, impactul economic al campionatului a fost limitat”, se arata in studiu. Pe de alta parte, exista multe voci care considera ca, pe termen lung, Portugalia va profita de pe urma Euro 2004.

UEFA estimeaza ca industria turistica din aceasta tara va raporta in urmatorii ani venituri de la 179 de milioane de euro pana la 357 milioane de euro din organizarea campionatului.

Publicitatea asigurata de eveniment si o noua strategie de turism adoptata de autoritatile portugheze la inceputul anului ar trebui sa aiba un impact semnificativ asupra promovarii externe a acestei destinatii si implicit a performantei hotelurilor.

Aceste previziuni sunt cu atat mai imbucuratoare pentru industria turistica cu cat in ultimii ani numarul vizitatorilor straini a scazut constant, iar hotelurile din Lisabona continua sa inregistreze printre cele mici grade de ocupare din Europa.

Potrivit ultimelor statistici, in perioada Euro 2004, Portugalia a fost vizitata de peste jumatate de milion de straini, cu 210.000 mai multi decat in mod normal. In luna iunie, veniturile pe camera in hotelurile din Lisabona au crescut cu 105 la suta fata de 2003, pana la 152 de euro, fiind cele mai bune incasari din ultimii ani.

Totusi, daca hotelurile din orasele-gazda ale campionatului au beneficiat de o majorare importanta a cererii, in statiuni situatia a avut o evolutie inversa. Reprezentantii sectorului turistic din regiunea Algarve, de exemplu, au anuntat ca gradul de ocupare a scazut cu opt procente fata de luna iunie din 2003, ajungand la 76 la suta.

“Multi turisti obisnuiti au evitat sa calatoreasca in timpul campionatului de fotbal, temandu-se ca nu vor gasi locuri sau ca preturile la cazare vor fi mult mai mari decat in mod normal”, se mai arata in studiul Deloitte. Aceeasi tendinta este vizibila si in cazul multor statiuni din Grecia inaintea Jocurilor Olimpice, volumul rezervarilor find mai mic decat in anii anteriori.