articol preluat din Adevarul

Decizia Vodafone de a cumpara Connex si Oskar Mobil de la TIW pentru 4,4 miliarde dolari a starnit reactii contradictorii in presa internationala. Subiectul a fost dezbatut in peste 160 de publicatii din diferite tari, opiniile fiind cand critice, cand favorabile.

In randul criticilor se afla britanicii - chiar cei din tara de origine a Vodafone - care sustin ca firma se confrunta cu probleme din cauza faptului ca nu a reusit sa atraga suficienti clienti dupa ce a investit miliarde de lire sterline in lansarea si promovarea serviciilor 3G. "In prezent, Vodafone se lupta sa atraga noi clienti pe piata de origine.

Vestile ca milioanele de lire sterline investite in promovarea serviciilor 3G in Marea Britanie au atras mai putin de 200.000 de noi clienti, se vor adauga semnelor de intrebare pe care si le pun investitorii in ce priveste momentul in care isi vor recupera banii", titreaza publicatia britanica "The Guardian".

In Asia, SUA si Canada, vestea incheierii unui acord intre Vodafone si TIW - actionarul majoritar al Connex - a fost insa bine primita. "Vanzarea activelor la cele doua companii marcheaza revenirea in forta a TIW, companie fondata in 1984 de unul dintre cei mai faimosi oameni de afaceri din Quebec. Cei care au vazut aceasta companie spargandu-se (n.r.

- in 2002, TIW a fost nevoita sa vanda activitatile din Brazilia si Mexic pentru a face rost de bani dupa ce operatorul Dolphin era sa intre in faliment), o vad acum reintorcandu-se din morti si pot respira usurati", apreciaza un analist canadian.

In privinta pretului ce va fi platit de Vodafone pentru cele doua companii - Connex si Oskar Mobil din Cehia - de 4,4 miliarde de dolari, analistii sustin ca este "un pret corect pentru ambele parti, dat fiind potentialul de crestere al pietei si cota de piata a celor doua firme". Mai mult, agentia de rating Standard and Poor's ar putea imbunatati ratingul Connex.

Politica Vodafone - tarife mai mari, campanii publicitare agresive

In prezent, numarul abonatilor Vodafone la nivel mondial depaseste 180 milioane de persoane, raspandite in Japonia, Noua Zeelanda, Statele Unite, Olanda, Spania, Italia, Grecia, Ungaria si, mai nou, Romania si Cehia. De asemenea, in tarile unde este prezenta, in general, Vodafone se afla in top. In Anglia, Vodafone detine o cota de piata de 40 la suta, avand 14 milioane de abonati.

In Germania, compania se plaseaza pe locul doi, cu o cota de piata de 38 la suta si 26 de milioane de utilizatori. O situatie asemanatoare se inregistreaza si in Italia, unde cei 21 de milioane de clienti Vodafone reprezinta 39 la suta din totalul utilizatorilor de telefonie mobila.

Connex si Oskar Mobil vor adauga inca 5,7 milioane clienti in portofoliul Vodafone, din care mare parte - 4,9 milioane - de la operatorul roman.

In ce priveste la ce se pot astepta romanii de la noul proprietar al Connex, daca ne uitam la situatia din tarile unde activeaza, vedem ca valoarea medie a unei facturi la telefonul mobil variaza intre 25 de euro pe luna in Germania, 38 euro in Anglia si 40 euro in SUA.

Desi sumele sunt mai mari decat valoarea medie a facturilor in Romania, trebuie spus ca, fata de companiile concurente din diferite tari, Vodafone ofera abonamente "simple" la tarife ceva mai mari decat la concurenti, dar si investeste in campanii publicitare agresive. De exemplu, in Ungaria abonamentul la Vodafone costa 12 euro, iar un minut de convorbire intre 10 si 17 eurocenti.

In timp ce la principalul concurent, Pannon, abonamentul costa cu 50 de centi mai putin, iar pretul unui minut de convorbire variaza intre 10 si 20 de eurocenti.

In cazul Vodafone Anglia se plateste un abonament de 15 lire sterline lunar si 0,15, respectiv 0,40 lire pentru fiecare minut de convorbire in functie de reteaua interlocutorului, in timp ce la T Mobile - principalul concurent al Vodafone - un abonament costa intre 13 si 85 de lire sterline - in functie de numarul de minute incluse, iar un minut de convorbire se taxeaza cu 0,10 - 0,25 lire

sterline.

Raluca BARBUNEANU, Adevarul - 17 martie 2005