Blocul National Sindical si partidul-satelit al acestuia, Blocul National Democratic (BND), au semnat un protocol cu PRM. In urma intelegerii, BNS si BND s-au ales cu 15 locuri eligibile pe listele parlamentare ale partidului condus de Corneliu Vadim Tudor. Care au fost ratiunile pentru care sindicalistii au batut palma cu peremistii am incercat sa aflam de la Dumitru Costin, seful BNS.

Ati tinut neaparat sa intrati in parlament anul acesta...

Partidul nostru a tinut neaparat sa devina partid parlamentar anul acesta.

Chiar cu pretul unei afilieri cu partidul condus de Corneliu Vadim Tudor?

Care-i problema cu acest partid?

Dumneavoastra chiar credeti in aceasta redescoperire a lui Corneliu Vadim Tudor, in transformarea lui?

Am constatat, si acesta este lucrul cel mai important, ca aceasta formatiune are disponibilitatea de a se moderniza - asta in urma discutiilor atit cu presedintele, cit si cu ceilalti oameni din conducerea partidului.

Simt nevoia sa se modernizeze, sint constienti ca nu le foloseste absolut deloc sa ramina izolati pe esichierul politic, pentru ca, prin izolarea lor, se izoleaza de fapt o zona de electorat, care in 2000 era de 20%.

Va considerati egalul lui C.V. Tudor?

Nu-mi permit sa fac astfel de aprecieri - cine e mai sus sau mai jos. Cred ca fiecare dintre noi a ajuns la o maturitate dupa 15 ani.

Credeti ca dupa 15 ani C.V. Tudor a renascut si a lasat stadioanele si mitralierele, devenind un personaj rational si prosemit?

Da.

Cu ce v-a convins?

Nu m-a convins cu nimic. Dialogurile pe care le-am purtat, faptul ca discutiile s-au purtat in zona principiilor care vor sta la baza programului si am constatat o deschidere remarcabila pentru ceea ce numesc eu modernizare.

Poate pentru ca acum PRM a ajuns la 9% si are nevoie de cele 400.000 de voturi pe care le-ati putea aduce...

Poate ca au avut abilitatea sa inteleaga ceea ce eu si colegii mei incercam sa transmitem de ani buni: ca in viata politica din Romania trebuie sa existe un echilibru intre interesele detinatorilor de capital si interesele salariatilor.

De ce nu s-ar ascunde si C.V. Tudor in spatele principiilor cu care spuneti ca v-a convins sa-l legitimati printr-o alianta?

Exista o diferenta majora. Daca si-ar fi dorit sa ajunga la putere, ar fi gasit niste solutii pentru a se prostitua politic, pentru a se mentine la putere.

Poate nu a fost acceptat - nici in 1996, nici in 2000 - pentru ca era catalogat drept partid extremist.

Nu e vorba de acceptare. Daca urli ca haita, esti acceptat in haita.

Si acum, chiar daca ar ajunge la guvernare, ar trebui sa participe cu un alt partid din “haita” de care vorbiti, pentru ca, sa fim realisti, e absolut exclus ca PRM sa obtina 51%.

Ceea ce trebuie sa realizati e ca viata politica din Romania se afla intr-un echilibru instabil. Exista doua tabere care par favorite in alegeri si mai sint doi, sa le zic asa, outsideri, dintre care unul are clar consolidat un segment electoral si a spus, saptamina trecuta, ca va stabili cine va guverna in Romania...

Va referiti la UDMR?

Da. Mai exista acest outsider, aceasta coalitie a PRM cu partidul nostru, BND.

Va considerati outsideri?

Nu fac decit sa citez sondajele care au fost prezentate.

Corneliu Vadim Tudor iese la fiecare conferinta de presa si spune ca el va guverna tara si va ajunge presedinte din primul tur, si dumneavoastra spuneti ca sinteti outsideri...

Asa arata lucrurile acum. Eu nu fac decit sa le spun asa cum sint ele.

Si cum ramine cu sondajele facute de “ofiteri ai serviciilor secrete”, prezentate in revista “Romania Mare”, in care PRM este cotat cu peste 30%?

In fiecare formatiune politica din Romania exista bine plasati oameni din serviciile secrete. Eu in sondaje cred mai putin, cred in rezultatul votului.

erita PRM acest cec in alb pe care i-l dati?

Dati-mi dumneavoastra o alternativa. Daca dumneavoastra sau oricine imi dati o alternativa... Spuneti-mi ce alternativa am.

Si mergeti cu ei doar pentru ca n-aveti cu cine? E ca si cum te-ai casatori cu cineva doar pentru ca nu mai gasesti pe nimeni...

Nu-i adevarat. Vedeti dumneavoastra reformindu-se PSD-ul? Noi am gasit zona cea mai permeabila la schimbare.

Inteleg ca C.V. Tudor vi se pare un personaj elastic, care se poate schimba.

Da.

De ce?

Cum de ce?

Exista foarte multe dubii in ceea ce priveste faptul ca schimbarea lui ar fi reala.

Intr-o societate normala se pleaca de la prezumtia de nevinovatie.

Mai rar si dupa 15 ani.

Pai, daca altii nu s-au schimbat in 15 ani si nu si-au schimbat metehnele, de ce nu putem sa credem ca cineva se poate schimba?

Tocmai de aceea. Poate riscati sa legitimati o ipocrizie.

De ce credeti ca... Dar toata viata politica din Romania este dominata de ipocrizie.

Si de ce va aruncati in ea?

Pai, sa ne izolam in casele noastre, sa ne uitam eventual la televizor si sa asistam nepasatori cum se prabuseste societatea? Eventual, mai facem niste comentarii... Noi ne-am asumat un rol activ.

Nu pot sa asist nepasator la prabusirea unor institutii fundamentale ale statului de drept. Nu e posibil sa pierd doua ore la o Comisie de munca a parlamentului, dupa ce am lucrat doua luni cu oamenii mei la reformarea sistemelor de pensii.

Toata munca noastra s-a dus pe apa simbetei pentru ca, in momentul in care ne-am prezentat acolo cu argumente, la cei cu care am stat de vorba... noi eram oile, ei erau lupii.

Si aceasta deziluzie a dumneavoastra este suficienta pentru a legitima un partid ca PRM, despre care chiar dumneavoastra spuneti ca e un “outsider”?

Mi se pare foarte OK. Datorita acestui echilibru instabil va conta foarte mult cu cine faci alianta, care sint conditiile pe care le pui. Cu un numar semnificativ de voturi in parlament, poti sa pui conditii astfel incit un program de guvernare sa nu mai fie facut in interesul unor grupuri restrinse de interese, ci in interesul majoritatii.

Au fost interpretari ca ati facut aceasta alianta cu PRM doar pentru ca nu ati mai avut loc pe listele PSD, unde venea PUR, veneau oamenii lui Ion Iliescu?

Nu am negociat absolut nimic cu PSD. Noi am lansat acest proiect pentru ca simtim nevoia unei identitati in plan politic.