Utilizatorii leasingului incheiat in urma cu un an sau doi vor plati accizele la valoarea integrala a autoturismului si nu la valoarea reziduala de 20% ca pana acum. Aceasta masura va duce la cresterea de cinci ori a accizelor.

In afara furtunii declansate de vestea cresterii accizelor la autoturismele achizitionate in leasing, un alt scandal este gata sa izbucneasca. Pana acum, drepturile vamale de import (taxa vamala, acciza si TVA) se achitau la valoarea reziduala, de minimum 20% din pretul CIP, conform legii leasingului care este inca in vigoare.

Chiar daca legea leasingului nu pomeneste nimic despre accize, prevederile Codului vamal spun clar ca taxa vamala se aplica la valoarea in vama a marfurilor. Avocatul Gabriel Biris sustine ca in baza celor doua legi se poate trage concluzia ca "pentru marfurile importate in baza contractelor de leasing, valoarea in vama este acea valoare reziduala de 20%."

Prin articolul 30 din Normele de aplicare ale Codului fiscal, baza de impozitare pentru autoturismele luate in sistem leasing o reprezinta valoarea de intrare si nu valoarea reziduala.

In aceste conditii, se naste suspiciunea ca pana acum accizele nu au fost calculate corect, deoarece s-a subinteles ca valoarea de intrare in cazul leasingului este acel 20% din valoarea masinii, iar Finantele au facut precizarea ca este vorba de valoarea integrala.

In aceste conditii, autoritatile vamale s-ar vedea indreptatite sa recalculeze accizele la toate bunurile al caror leasing a fost inchis in ultimii cinci ani.

Inadverrtentele ar putea fi corectate printr-o noua lege

Tot aparitia Normelor Codului fiscal lasa loc si la interpretari mai abuzive. Daca pe baza formularilor de la art. 27.

4 din legea leasingului Ministerul Finantelor considera ca nu exista baza legala pentru calculul accizei in functie de valoarea reziduala (si deci sa se calculeze la valoarea de intrare), se poate exagera cu interpretarea legii pana la concluzia ca nu mai trebuie platite accizele si TVA.

Si asta, deoarece legea leasingului contine o prevedere speciala: daca utilizatorul se hotaraste la sfarsitul perioadei de leasing sa achizitioneze masina, la articolul 27.4 se stipuleaza ca "trebuie sa achite taxele vamale la valoarea reziduala"! Textul legii nu contine nici o prevedere conform careia, clientul societatii de leasing este obligat sa plateasca toate drepturile de import.

Mai mult, "daca este interpretata corect prevederea din Codul fiscal, si TVA ar trebui calculata tot la valoarea de intrare, ceea ce ar conduce la dubla impunere", precizeaza Biris. In mod normal, noua lege a leasingului ar putea corecta o parte din aceste inadvertente sau Normele Codului fiscal ar putea fi atacate in instanta.

Pana una alta, noile modificari aduse de Ministerul Finantelor leasingului au reusit doar sa scumpeasca de cinci ori accizele platite de clienti la sfarsitul perioadei de leasing si nimeni nu garanteaza ca pana la sfarsitul unui contract de leasing inceput in 2004 nu se va schimba din nou baza legala, iar taxele nu vor fi si mai mari.