Piata romaneasca de media a cunoscut de-a lungul timpului o serie de investitii care nu au atins succesul dorit. Din 1990 incoace, cativa oameni de afaceri cu interese in alte domenii decat media s-au implicat in afaceri cu televiziuni, dar, dupa ani buni, nu au ajuns la rentabilitate. Motivele: audienta foarte mica (varfuri de 1-2 puncte) si nesegmentarea pietei TV.

Cu exceptia posturilor comerciale si a celor de stiri, canalele romanesti nu au nici o identitate clara, nici idei de afaceri stralucite. Patronii lor spun insa ca inca mai asteapta rezultatele investitiilor.

Cea mai mare desfasurare de forta financiara a fost deschiderea, in octombrie 2003, a Centrului National Media de catre fratii Viorel si Ioan Micula, un proiect care cuprinde in acest moment National TV, N 24, National FM si cotidianul „Realitatea romaneasca”. Surse din piata spun ca a fost vorba de o investitie de aproape 40 de milioane de euro. Postul de stiri N 24 a fost deschis in 2004.

Ambele televiziuni realizeaza ratinguri medii pe zi, aflate undeva in marja de eroare a TNS-AGB: sub 0,3 puncte. Cu toate acestea, proprietarii posturilor se declara satisfacuti. „Suntem multumiti cu ce am obtinut pana acum, dar daca se iveste ocazia vom vinde, poate facem alt proiect”, spune Viorel Micula.

Omul de afaceri a precizat ca intregul grup European Drinks, care se ocupa cu sucuri, mancare si media, si-a crescut incasarile cu 12a fata de anul trecut, o cifra putin mai mare fiind valabila pentru partea de media. Cea mai mare parte a publicitatii care merge spre titlurile grupului vine dinspre alte firme controlate de familia Micula.

Nascuta pentru vanzare

In aceeasi zona de rating se situeaza si B1 TV, televiziune cunoscuta in principal datorita moderatorului Radu Moraru, care aduce peste o treime din audiente. Postul este detinut in proportie de 12a de News Corporation (proprietara celebrului Fox din SUA), restul fiind proprietatea DacAir, companie controlata tot de familia Paunescu.

Cunoscuti pentru afacerile imobiliare, fratii Paunescu au operat recent o majorare de capital in valoare de 3,5 milioane de euro, dintr-un total de 4,8. „Planul de afaceri se intinde pe noua ani, am stiut de la inceput ca o vreme vom pierde bani”, spune Bobby Paunescu, membru in consiliul de administratie.

Dupa parerea acestuia, B1 face si profit. Pentru luna mai, cheltuielile s-au ridicat la 600.000 de euro, comparativ cu incasari de 820 de mii. „Din toamna, trei titluri vor fi pariul B1 cu piata: „6! Vine presa” (18.00-20.00), filmul serii, un succes de casa de la 20th Century Fox, si „Nasul” de la 22.00 la 0.00.” Tinta declarata de Paunescu este de 7a cota de piata.

Daca B1 atinge aceasta cota in 2010, News Corporation va achizitiona integral televiziunea.

Televiziuni sub 1%

Doar doua luni din acest an balanta postului a fost pozitiva. Sefii B1 isi doresc sa atinga pana in 2010 o cota de piata de 7%.

Viorel Micula se declara multumit de National TV si N 24, chiar daca acestea au audiente sub 0,3% in zilele bune.

Patronat de Anca Vlad, cea mai bogata femeie din Romania, Senso a inlocuit pe cablu Pax TV, cu la fel de putin succes.

Cea mai cunoscuta marca de televiziune de muzica din lume nu are succes in Romania, spre deosebire de alte tari.