In ciuda declaratiilor optimiste ale oficialilor guvernamentali, este putin probabil ca fondul "Proprietatea" sa poata fi listat in 2006 la BVB, in conditiile in care autoritatile par cu totul coplesite de amploarea si complexitatea procesului de evaluare a revendicarilor formulate de sute de mii de romani.

Autoritatile pregatesc o noua promotie de cuponari, reprezentata de persoanele carora le–au fost confiscate, in mod abuziv, proprietatile in perioada 1945–1989 si pentru care nu este posibila retrocedarea in natura. In schimbul sumelor ce li s–ar cuveni, acestia vor primi actiuni la fondul "Proprietatea".

Modalitatea de constituire a fondului, alocarea actiunilor catre persoanele indreptatite si listarea la bursa au fost descrise in Legea nr 247/2005 privind reforma proprietatii si justitiei.

"Proprietatea" va fi un fond inchis de investitii si va functiona precum cele cinci societati de investitii financiare (SIF). Un moment foarte asteptat este listarea noului vehicul la BVB, operatiune ce va reprezenta un adevarat test de maturitate pentru piata de capital autohtona, avand in vedere dimensiunile si specificul aparte al viitorului emitent.

Pentru a oferi un indiciu despre ce va insemna pentru BVB listarea "Proprietatea", atragem atentia asupra faptului ca valoarea previzionata a activelor fondului, de patru miliarde de euro, depaseste cu mult capitalizarea cumulata a celor cinci SIF–uri, care la sfarsitul lunii noiembrie 2005 se ridica la circa 1,7 miliarde de euro.

In acest context, nu trebuie neglijat faptul ca in 2005, actiunile SIF au dat peste 65% din valoarea transferurilor la bursa.

Un aspect deloc de neglijat, legat de tranzactionarea titlurilor "Proprietatea", se refera la apetitul ridicat al fostilor proprietari de a–si valorifica cat mai repede actiunile. Astfel, apare riscul ca o buna perioada de la listare, titlurile fondului sa se tranzactioneze la discounturi semnificative fata de valoarea nominala.

Tocmai pentru a echilibra predictibila oferta ridicata de titluri la vanzare, se ia in calcul si listarea fondului pe o piata externa, decizia in acest sens cazand insa in sarcina administratorului. Acesta va avea de fapt rolul esential in asigurarea succesului fondului.

Pentru desemnarea societatii de administrare, Ministerul Finantelor ar fi trebuit sa organizeze, in termen de patru luni de la intrarea in vigoare a Legii 247, o licitatie internationala, insa nici pana la sfarsitul anului autoritatile nu au intreprins masuri concrete in acest sens.

Avand in vedere complexitatea atributiilor viitorului administrator si responsabilitatea imensa pe care acesta si–o va asuma, este putin probabil ca procesul de selectie sa se incheie mai devreme de jumatatea acestui an.

In luna decembrie a fost elaborat actul constitutiv al noului vehicul, cu aceasta ocazie oficialii afirmand ca pana la jumatatea lui 2006, "Proprietatea" va fi listat la BVB. In spatele declaratiilor optimiste se ascunde insa un adevarat haos. Reprezentantii autoritatilor implicate in acest proces sunt practic coplesiti de amploarea si complexitatea demersurilor ce trebuie sa fie finalizate.

La sfarsitul anului trecut, diverse etape care, potrivit legii ar trebui sa preceada momentul listarii, erau departe de a fi incheiate.

Geneza fondului

Ideea infiintarii Fondului Proprietatea a venit dupa mai multi ani de incercari zadarnice de a–i despagubi pe fostii proprietari.

In cazul celor pentru care nu a fost posibila retrocedarea in natura, prin Legea nr.10/2001 s–au stabilit variante reparatorii, constand in despagubiri banesti, compensarea cu alte bunuri sau servicii, acordarea de actiuni la societati listate pe piata de capital sau titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare.

Cei mai multi dintre fostii proprietari au primit titluri de valoare nominala sau dispozitii privind acordarea de actiuni la companii listate, insa doar putini dintre ei au reusit sa le valorifice in conditiile in care oferta statului a fost nesatisfacatoare.

In consecinta, Executivul a socotit ca solutia cea mai rapida si mai putin complicata de despagubire consta in crearea Fondului Proprietatea si in acest sens a emis Legea nr. 247, ce a intrat in vigoare pe 25 iulie 2005.

"Proprietatea" va avea un capital social initial de 14,24 miliarde de lei, divizat in actiuni cu valoarea nominala 1 leu. Durata de viata este de 10 ani, cu posibilitatea prelungirii ulterioare. In portofoliul fondului se vor regasi pachete de actiuni la 120 de companii, cele mai importante fiind la Transelectrica, Petrom, Romgaz, filialele Electica, Distrigaz, CEC, Romtelecom.

Fondul va mai beneficia de sumele rezultate din vanzarea de catre stat a 4% din BCR si 3% din Romtelecom.

Titlurile fondului "Proprietatea" vor fi detinute initial de Ministerul Finantelor, ele fiind transferate treptat fostilor proprietari, pe masura solutionarii cererilor de restituire inaintate de acestia. Alocarea actiunile fondului se va face la valoarea nominala.

In cazul in care cererile de despagubire se concretizeaza intr–un numar mai mare de actiuni decat capitalul social initial al fondului "Proprietatea", se are in vedere emiterea de titluri suplimentare.

Actionariatul este in ceata

Daca in ceea ce priveste activele "Proprietatea" lucrurile sunt relativ clare, nu acelasi lucru se poate spune de viitorii actionari. Legea prevede ca in maxim trei luni de la intrarea sa in vigoare, toate dosarele cu solicitarile fostilor proprietari sa fie centralizate de catre o comisie special constituita in acest scop, in cadrul Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatii.

Intr–o prima etapa solicitarile sunt analizate pentru identificarea cazurilor in care este posibila restituirea in natura. Daca acest lucru nu se poate face, dosarele sunt trimise unui evaluator, cunoscator al pietei imobiliare, care intocmeste rapoarte privind cuantumul despagubirii. In baza acestora, sunt emise titluri de despagubire, care se vor converti in actiuni emise de fond.

Sumele inscrise pe titlurile de valoare nominala vor fi actualizate cu coeficientul de inflatie aferent perioadei dintre momentul emiterii si cel al utilizarii acestora. Din pacate insa, nici pana in prezent nu s–a realizat centralizarea de catre Autoritate a solicitarilor de restituire.

Paradoxal, cauza acestei intarzieri este transmiterea unor dosare incomplete, lucru inadmisibil avand in vedere ca problema desbagubirii fostilor proprietari nu este deloc noua.

In aceste conditii, nu a demarat procesul de evaluare a dosarelor si cu atat mai putin cel de emitere a titlurilor de despagubire.

Prea devreme in 2006

Date fiind intarzierile in ceea ce priveste centralizarea dosarelor si organizarea licitatiei pentru desemnarea administratorului, in mod obiectiv fondul nu se poate lista mai devreme de inceputul lui 2007.

Cat priveste o alta prevedere a Legii 247, si anume ca inainte de cotarea fondului, sa fie listate companiile din portofoliul sau, aceasta este imposibil de respectat intrucat procesul ar dura cativa ani.

Cel mai bun exemplu in acest sens este programul "O piata puternica", care promitea trei emitenti noi in ringul bursier pana la sfarsitul lui 2005, iar primul se pare ca, in cel mai fericit caz, va ajunge la bursa in mai 2006.

In aceste conditii, cu siguranta se va opta pentru listarea mai intai a fondului "Proprietatea" si abia ulterior a companiilor unde acesta detine actiuni. Acest lucru va genera o alta problema, cu care de altfel se confrunta in prezent cele cinci SIF–uri, si anume faptul ca o parte importanta a actiunilor detinute vor fi necotate, evaluarea acestora fiind foarte greu de realizat.

Ori, in perspectiva listarii "Proprietatea" si pe o piata internationala, aceasta constituie o problema care nu trebuie neglijata pentru ca investitorii straini sunt obisnuiti ca activele nete ale fondurilor de investitii sa fie lichide si ca atare sa aiba o valoare de piata certa.

In aceste conditii este posibil ca interesul strainilor pentru viitorul emitent sa fie redus, ceea ce va afecta drastic posibilitatile fostilor proprietari de a obtine un pret bun pentru actiunile lor.