In urma cu cateva luni, Ministerul Mediului anunta ca va introduce o taxa de mediu de 1.000-2.000 de euro pentru inmatricularea masinilor vechi, aduse din Vest.

„Daca nu luam o masura impotriva invaziei de masini vechi aduse din tarile UE dupa anularea restrictiilor, am putea ajunge un cimitir de masini vechi, adica o tara plina de gunoaie", a declarat Sulfina Barbu, ministrul Mediului.

Surse autorizate din minister sustin insa ca proiectul privind introducerea taxei se afla la inceput si ca in momentul de fata nu s-a stabilit un nivel al taxelor sau modul de aplicare al acestora.

Daca in momentul de fata, masinile mai vechi de opt ani sau cele care nu indeplinesc normele de poluare Euro 3 nu pot fi inmatriculate in Romania, dupa integrare, toate aceste piedici vor disparea. Romanii vor putea aduce din strainatate si inmatricula in tara orice tip de masina, indiferent de anul de fabricatie.

In aceste conditii, fara aceasta taxa ecologica, specialistii de pe piata auto considera ca, in maximum doi ani, Romania ar putea fi invadata de aproape un milion de rable. „Avem un caz concret in Polonia, unde in primii doi ani au intrat peste 2 milioane de autoturisme second hand, dintre care peste 70% erau mai vechi de 12 ani.

Pastrand proportiile, daca nu vom avea aceasta taxa, apreciez ca exista riscul ca romanii sa aduca aproape 1 milion de rable in urmatorii 2 ani", ne-a declarat Marius Carp, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

El atrage atentia asupra faptului ca in Occident,masinile foarte vechi - adevarate bombe ecologice - se pot achizitiona si la doua sute de euro si ca romanii nu vor ezita sa le aduca in tara. „Introducerea acestei taxe este singura solutie.

Nu putem sa schimbam noi normele comunitare, dar putem sa ne protejam prin acesta taxa. In Ungaria a functionat foarte bine", a precizat Carp.

Chiar daca au existat voci ale unor importatori care acuzau aceasta initiativa, reprezentantii Ministerului Mediului sustin ca aceasta miscare nu va influenta in nici un fel piata. „Nivelul taxei va fi descurajator doar pentru cei care vor sa aduca masini foarte vechi, care nu corespund normelor de mediu.

Oricum, taxa se va aplica diferentiat, in functie de vechime si de normele de poluare", sustine Ion Margineanu, reprezentantul Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor. Aceeasi parere o au chiar si unii jucatori, care nu cred ca piata va fi afectata de aceasta masura.

Citeste articolul complet in Gandul