Termenul de reality-show capata conotatii din ce in ce mai indepartate de realitatea conventionala.

Pana nu de mult, participantii la „Big Brother” sau „Survivor” se jucau pe ei insisi intr-o lume izolata, dar apropiata de cea preexistenta. Realitate si nu prea, am putea stramba din nas, dat fiind modul cum camerele TV modifica viata participantilor. Insa dilema nu mai are sens in productii de generatie noua, cum este anuntatul „Gold Rush”.

Creat de Mark Burnett (palmares: pe langa „Survivor”, si „Apprentice”, si „Rock star: INXS”), „Gold Rush” este, cum ii spune si numele, o goana dupa aurul in valoare de doua milioane de dolari ascuns in camioane, in diferite locuri de pe vasta harta a Americii.

Ar fi o idee seducatoare, dar clasica, daca Burnett nu s-ar fi gandit ca goana sa se desfasoare nu doar pe harta mentionata (deci pe CBS), ci si pe internet, pe America OnLine.

Mai mult, indiciile referitoare la camioanele cu aur sunt ascunse nu doar in programele CBS, ci si, cu o idee tot sclipitoare, dar putin rautacioasa la adresa publicului, in reclamele de pe acelasi post.

Dimensiunea de calculator a „Gold Rush” apropie reality-show-ul de o cu totul alta specie: asa-numitele MMORPG, adica Massive Multy-player On-line Role Playing Games, jocuri pe roluri masive on-line.

Ceea ce inseamna ca eroii reality-show-urilor incep sa devina un fel de concurenti de jocuri pe calculator, iar identitatea lor nu prea mai are importanta, atat timp cat o pot adopta pe oricare.

In 2002, Edward Castronova a avut ideea de a calcula PIB-ul unei „tari virtuale”, altfel spus, a unui joc de acest tip. Sabiile, armurile si potiunile din joc se vindeau contra dolari reali pe eBay sau in alte locuri specializate, de unde Castronova a dedus un curs de schimb cu moneda din joc si un produs pe cap de locuitor. Altfel spus, tarile virtuale de acest tip au o economie reala.

Toate aceste lucruri se intampla oarecum sub ochii nostri, desi par a tine de viitor. De fapt, daca „locul” unde se petrec ele nu este prea clar, nu am putea fi la fel de siguri nici cu privire la „timpul” in care se petrec. Intrebarilor referitoare la implicatiile unor asemenea jocuri li s-ar putea raspunde cu o alta intrebare, batrana „Pe ce lume traim?”. Cert e numai ca in jurul nostru lucrurile se complica (multiplica) rau de tot.