Bulgarii au cam inceput sa incheie o relatie de lunga durata cu „turbo-folk-ul” sarbesc, asta dupa ce un recent concert al cantaretei Ceca Raznjatovic a inregistrat un fiasco deplin la Sofia.

Sansa de a o vedea pe faimoasa cantareata de turbo-folk, la mijlocul lunii septembrie, a atras doar 3.000 de fani pe cel mai mare stadion din capitala Bulgariei in conditiile in care organizatorii sperau sa vanda 25.000 de bilete.

Audienta infima a reprezentat o imensa surpriza pentru artista, organizatori ca si pentru multi reprezentanti ai presei bulgare.

Concertul a fost prefatat de saptamani de pregatiri, fiind mediatizata inclusiv viata amoroasa a cantaretei, care a fost casatorita cu liderul paramilitar sarb Zeljko Raznjatovic (cunoscut mai curind sub numele Arkan), asasinat in 2000.

Publicul nu a reactionat pe masura asteptarilor si prezenta redusa sugereaza ca bulgarii isi cam iau adio de la un gen de muzica ce s-a bucurat de o enorma popularitate in ultimii 15 ani.

Schimbarea se explica insa nu prin dezaprobarea asocierii artistei cu nationalismul militant sarb ci doar printr-o simpla schimbarea a gustului publicului.

Turbo-folk-ul a trecut granita din Serbia spre Bulgaria la inceputul anilor 1990, acest gen muzical atragand multi cantareti locali, care au inceput sa preia muzica sirbeasca.

Cu doar cativa ani in urma, un artist pop-folk din Bulgaria recunostea ca o considera pe Ceca drept modelul sau artistic. La acea vreme, vaduva lui Arkan devenise una dintre cele mai renumite reprezentante ale culturii sarbe in Bulgaria, inlocuind-o in preferinte pe predecesoarea ei, Lepa Brena.

In iulie, organizatorii concertului, Agentia Pick and More, au anuntat ca se pregateste un spectacol imens in Sofia, motiv pentru care au ales stadionul natinoal Vasil Levski.

Pretul biletelor a fost intre 30 si 50 de leva - aproximativ 15 - 25 euro - pretul mediu pentru un astfel de eveniment. Strazile Sofiei au fost intesate de postere cu Ceca, iar interviurile acordate celor mai citite ziare locale sau participarea sa in emisiuni televizate a fost abundenta.

Totusi, aceste eforturi nu au produs succesul asteptat. In seara concertului Ceca a cantat in fata a doar 3.000 de persoane, incercand sa nu para dezamagita de audienta atat de redusa.

In timp ce saptamanalul Kapital a interpretat prezenta redusa la concert drept un semn ca bulgarii renunta la turbo-folk, statisticile sugereaza ca ar putea exista totusi o alta explicatie.

Potrivit acestora, popularitatea acestui gen de muzica este, de fapt, in crestere, insa scade interesul fanilor pentru cantaretii din afara Bulgariei.

Vedetele locale care, odinioara, imitau artistii sarbi sunt acum din ce in ce mai increzatoare in fortele lor. De curand, Agentia Bulgarian Pioneer, specializata in promovarea vedetelor pop-folk locale, a anuntat ca a vandut peste 22.000 de bilete la un concert al unuia dintre artistii pe care ii reprezinta.

„Concertul artistei sarbe a avut loc cu o intarziere de 5 ani”, spune Martin Radoslavov, proprietar al taloidelor Shok si Weekend.

Radoslavov, care a infiintat saptamanalele pentru fanii muzicii pop-folk, isi aminteste ca bulgarii au cumparat, in 2001, aproximativ 70.000 de copii ale albumului Cecei, intitulat „Decenija”.

„A fost un record pe care nicio vedeta a Bulgariei de la acea vreme nu l-a putut egala,” a precizat acesta. „Insa lucrurile s-au schimbat de atunci”

Potrivit lui Radoslavov, cantaretii de muzica pop din Bulgaria au atras in medie aproape 15.000 de persoane la concerte.

In aceste conditii, oamenii de afaceri au deschis deja un club de muzica pop-folk la Sofia. Considerat drept „cel mai mare din Balcani”, acesta se afla pe locul unui fost cinematograf - cunoscut pentru dimensiunile sale impresionante - ce purta numele lui Georgi Dimitrov.

Emblema numelui fostului lider comunist a facut loc, de curand, unei noi identitati: Orasul Pacatelor (Sin City). Clubul infatiseaza femei imbracate sumar ce danseaza pe mese, in timp ce, printre cei care au fost prezenti la club s-a numarat si primarul orasului Sofia, Boyko Borisov.

Politician popular, primarul i-a spus artistei sarbe ca este un mare fan al ei si ca astepta cu nerabdare concertul acesteia. Sarutul lor - unul decent, desigur - a fost publicat pe prima pagina a trei ziare nationale.

La rindul sau, cantareata a declarat pentru cotidianul Standart ca, daca ar avea cetatenie bulgara, ar vota pentru Borisov. De asemenea, ar fi sarbatorit victoriile viitoare ale acestuia prin concerte de mare amploare.

Insa nici macar popularitatea primarului Sofiei nu a reusit sa ii incurajeze pe bulgari sa participe la concertul artistei.

„Imi place foarte mult Ceca,” spune Neda, un broker de 30 de ani ce colaboreaza cu o companie imobiliara din Sofia, in timp ce se odihneste intre doua dansuri in Sin City. „Dar nici nu m-am gandit sa merg la concertul ei.”

„Ceca a fost o mare vedeta pentru noi,” spune prietenul acestuia, Sasho, bucatar la un hotel. „Dar acum avem si noi multi cantareti care sunt adevarate vedete.”

Nimeni nu mentioneaza insa trecutul politic al Cecei, un factor care i-ar fi influentat in sens pozitiv cariera.

Arkan, sotul ei, a fost suspectat de crime de razboi si cautat de Tribunalul Penal International pentru fosta Iugoslavie, acuzat fiind de „purificare etnica” in Croatia si Bosnia la inceputul anilor 1990.

Dupa uciderea lui Arkan in anul 2000, in conditii misterioase, Ceca a mostenit imperiul lui financiar. Ea a continuat, de asemenea, sa cante melodiile despre care s-a spus mult timp ca ar promova regimul lui Slobodan Milosevic si militiile para-militare sarbe.

In 2003, dupa asasinarea premierului sarb Zoran Djindjic, politia sarba a arestat-o pe cintareata pentru presupuse legaturi cu lumea interlopa, fiind insa eliberata dupa patru luni.

Niciunul dintre aceste detalii nu au fost prezentate insa in articolele despre Ceca publicate in Bulgaria, si nici mentionate in interviurile acesteia. Arkan a fost pomenit foarte rar si, atunci cand era mentionat, era descris drept „lider militar sarb.” Relatia lor a fost descrisa drept „legendara.”

In cadrul unei emisiuni televizate pe postul national privat bTV, Ceca a fost rugata sa comenteze pe marginea fotografiei lor de nunta, in care ea apare intr-o rochie de mireasa iar Arkan intr-o uniforma sarba din timpul Primului Razboi Mondial, cu o sabie legata la sold si cu o cruce ortodoxa agatata la gat. „Sotul meu a fost curajos si puternic,” a raspuns ea imediat.

Cand i s-a aratat un portret al lui Milosevic, Ceca a precizat: „Nu ma intereseaza politica,” ci „desfiintarea granitelor si acceptarea Serbiei in Uniunea Europeana.”

Admiratia de care s-a bucurat Ceca in randul bulgarilor nu a fost surprinzatoare, avand in vedere lipsa de interes pentru evenimentele din Iugoslavia anilor 1990. In timp ce razboaiele erau in toi in tara vecina, bulgarii nu erau informati mai deloc in legatura cu acestea.

Presa locala nu a realizat corespondente din zonele de razboi, majoritatea informatiilor venind de la agentiile internationale de presa si ocupand in general ultimele pagini ale ziarelor locale.

Astfel, fascinatia bulgarilor pentru muzica turbo-folk sarba a luat amploare pe fondul unei lipse de informare in legatura cu evenimentele din Serbia.

La scurt timp dupa conflictul din Kosovo, din 1999, un sondaj desfasurat de catre agentia MB/DB arata ca numai 3% dintre bulgari puteau indica provincia Kosovo pe harta, desi capitala acesteia, Pristina, se afla la doar 150 de km de granita tarii lor.

Pentru bulgari, turbo-folk-ul sarbesc nu are conotatie politica. Astfel se explica de ce succesul, si acum esecul, cantaretei Ceca inseamna nimic mai mult decit decat o moda trecatoare.

Un reportaj publicat de Tatiana Vakberg pentru Reteaua Balcanica de Investigatii Media (www.birn.eu.com)