Romania si Bulgaria vor adera la Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007. Raportul Comisiei Europene, prezentat la Strasbourg, in fata Parlamentului European, stipuleaza clar ca in cazul celor doua tari nu se va activa nici o clauza de salvgardare.

Raportul semnaleaza totusi zonele in care cele doua tari continua sa ingrijoreze, precum si domeniile in care Comisia va initia "masuri adecvate" pentru a asigura buna functionare a UE, in cazul in care cele doua tari nu vor actiona de indata pentru remedierea deficientelor.

Vom fi monitorizati din cauza agentiilor de plati si a sistemului IT pentru IACS

Potrivit Raportului, Romania a inregistrat “progrese recente” in privinta agentiilor de plati si a Sistemului Integrat de Administrare si Control (IACS), dar mai raman o serie de aspecte nerezolvate in privinta implementarii la timp a unui sistem IT adecvat, selectiei personalului, echipamentului si stabilirii infrastructurilor, precum si legate

de faptul ca majoritatea procedurilor de control si gestionare sunt nefinalizate.

Raportul Comisiei evidentiaza ca exista un risc real ca agentiile de plati si IACS sa nu functioneze la modul adecvat, situatie valabila atat pentru Romania, cat si pentru Bulgaria. In acest sens, Comisia subliniaza ca este nevoie de instituirea unui mecanism pentru a evita efectuarea unor plati neadecvate in primul an dupa aderare.

Atat Romania, cat si Bulgaria, vor prezenta Comisiei un raport la fiecare sase luni referitor la progresele facute pentru realizarea obiectivelor stabilite impreuna cu UE in acest domeniu. Primul raport trebuie predat Comisie la 31 martie 2007.

In privinta colectarii si tratamentului animalelor moarte si a produselor animale derivate, Comisia precizeaza ca Romania a facut progrese, dar ca inca este in derulare un program detaliat pentru infiintarea unui sistem adecvat.

Embargou la carnea de porc, posibile masuri specifice de tranzitie si in sectorul industriei laptelui

Pe segmentul securitatii alimentare, Romaniei i s-a impus deja un embargou la exporturile de carne de porc. Raportul subliniaza ca este posibil ca aceste restrictii sa fie mentinute si dupa aderare, urmand a fi reevaluate periodic. In acelasi timp, masuri specifice de tranzitie ar putea fi necesare in sectorul industriei laptelui, se arata in raport.

Pe drumul cel bun la interconectivitatea sistemelor de impozitare

Conectarea la baza de date comunitara a sistemelor IT in domeniul colectarii TVA este apreciata pozitiv. Testele pentru principalele sisteme IT au fost efectuate cu succes si Romania se afla „pe drumul cel bun” in aceasta directie.

Justitia - noi progrese pentru Romania, progrese limitate pentru Bulgaria

Eforturile facute de Romania in privinta justitiei si a luptei impotriva coruptiei sunt apreciate in raportul Comisiei Europene.

La acest capitol, Romania sta mai bine decat Bulgaria, dar Comisia Europeana atrage atentia ca, desi in Romania a fost adoptata si implementata o noua lege referitoare la medierea si organizarea profesiei de mediator, nu este asigurata inca aplicarea legii in toate tribunalele.

Comisia Europeana atentioneaza ca in cadrul Consiliului Superior al Magistraturii sunt probleme etice nerezolvate care i-ar putea afecta reputatia.

In domeniul luptei impotriva coruptiei, raportul apreciaza ca in cazul Bulgariei cadrul legislativ "a fost imbunatatit", iar in cazul Romaniei acest cadrul “s-a imbunatatit si mai mult”.

Comisia semnaleaza incercarea unor grupuri politice de a reduce rolul Agentiei Nationale de Integritate

Comisia apreciza faptul ca folosirea corecta a cadrului institutional si cooperarea intensificata intre Directoratul National Anticoruptie (DNA) si organismele de control public care au dus la noi investigatii pentru a combate coruptia la nivel inalt intr-un mod nepartinitor, dar atentioneaza ca ritmul acestor actiuni ar trebui sa fie sustinut si ireversibil.

In raport se semnaleaza faptul ca unele grupuri parlamentare au incercat sa reduca substantial eficienta Agentiei Nationale de Integritate (ANI) si au incearcat in mod repetat de a schimba cadrul legal care defineste procedurile pentru numirea si revocarea procurorilor.

O problema ramane si coruptia la scara mica, iar sistemul sanatatii, educatia si guvernarea locala raman zone deosebit de vulnerabile.

Ce masuri punitive poate lua Comisia Europeana

Potrivit raportului Comisiei, printre masurile punitive pe care Comisia ar putea sa le ia la momentul aderarii Romaniei si Bulgariei se numara: masuri de salvgardare, rectificari financiare a fondurilor UE, masuri concurentiale si proceduri juridice bazate pe Tratatul de aderare si acquis-ul comunitar.

Tratatul cuprinde si masuri de tranzitie in mai multe domenii, pentru a evita posibile probleme la nivel regional sau de sector.

Tratatul de aderare contine trei tipuri de masuri de salvgardare - economice, aplicabile pietei interne si justitiei si afacerilor interne (JAI) - care pot fi activate timp de trei ani de la momentul aderarii, dar ultimele doua pot fi activate si inainte de aderare.

Din momentul in care acestea sunt activate, ele sunt aplicate pana cand Comisia decide sa le ridice, iar acest lucru se face numai in urma rezolvarii problemelor.

Clauza JAI, care poate fi invocata in cazul constatarii unor deficiente grave in aceste domenii, permite suspendarea unilaterala a obligatiilor statelor membre in domeniul cooperarii judiciare cu tara in cauza, atat in domeniul civil cat si penal. Este vorba despre nerecunoasterea hotararilor judecatoresti ale tarii respective in celelalte state membre ale Uniunii Europene.

Clauza privind Piata interna poate fi activata atunci cand un stat membru provoaca sau risca sa provoace disfunctionalitati grave ale pietei interne. Comisia poate lua masuri adecvate precum excluderea statului in cauza de la anumite politici comune in domeniu.

Clauza economica poate fi activata ca urmare a unor dificultati economice grave, dupa aderare.

Prin Tratatul de aderare, Comisia poate sa aplice sau sa prelungeasca masuri de tranzitie pentru o perioada de trei ani dupa aderare in ceea ce priveste normele veterinare, fitosanitare si de siguranta alimentara.

Masuri de salvgardare pot fi activate si in legatura cu fondurile europene, inclusiv rectificari ale platilor. Orice utilizare inadecvata a fondurilor UE poate intarzia primirea fondurilor sau permite Comisiei sa solicite reducerea platilor viitoare sau returnarea celor deja efectuate. Masuri de control pot fi luate si in privinta fondurilor pentru agricultura si a fondurilor structurale.

Pe baza concluziilor acestui raport, Comisia va lua masuri de remediere acolo unde ele vor fi necesare, pentru a asigura buna functionare a politicilor europene. Acestea se refera la cazuri din domeniile sigurantei alimentare, securitatii aviatice, gestionarii fondurilor UE pentru agricultura si luptei impotriva coruptiei.

In cazul identificarii altor deficiente inainte sau dupa aderare, se vor lua masuri adecvate pentru a asigura functionarea normala a politicilor europene.