Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, aflat, joi, in judetul Mures, s-a declarat nemultumit de compania americana Bechtel pentru ca nu lucreaza in ritmul promis si a spus ca aceasta este pasibila de sanctiuni daca nu-si respecta termenele de executie, fiind posibila chiar rezilierea contractului.

Ministrul Transporturilor a spus ca ar fi trebuit ca firma americana sa reporneasca lucrarile intr-un ritm accelerat, in conditiile in care s-a facut "tam-tam" pe marginea acestui proiect. "Ei abia dupa aceea au inceput sa se organizeze si cer tot felul de discutii cu noi. Nu cred ca in felul acesta vom reusi sa facem lucrurile cum trebuie.

Nu sunt dispus decat in ritmul in care prevede contractul. Ne dau explicatii ca intarzie pentru ca a plouat, pentru ca, probabil, cand s-a incheiat contractul si-au inchipuit ca Romania e in Sahara.

Trebuie sa incercam, daca tot platim atat de multi bani, sa fim cat se poate de fermi si sa le cerem celor cu care am incheiat contracte sa le respecte", a sustinut Berceanu, adaugand ca s-ar putea gandi la "alte variante" daca nu va fi respectat acest contract.Ê

Pentru inceput, penalitati

Ministrul Transporturilor a mai spus ca partea romana a facut un efort pentru contractarea unui imprumut de 100 de milioane de euro pentru a asigura finantarea lucrarilor cel putin pentru anul acesta si ca, mai mult, a fost nevoita sa semneze, in urma cu o saptamana, pentru plata a 45.000 de euro catre banca, comision de neutilizare a banilor.

Ministrul Transporturilor a mai spus ca, in prima faza, firmei ii vor fi aplicate penalitatile prevazute in contract, iar daca nici dupa aceste masuri lucrarile nu vor fi accelerate, atunci ar putea fi luate in calcul si alte variante, pana la rezilierea contractului.

Berceanu a precizat ca statul roman nu are nici o obligatie contractuala de a asigura forta de munca pentru compania desemnata sa construiasca Autostrada Transilvania.

Primul tronson, in 2009

Directorul de comunicare al companiei americane Bechtel, Bogdan Sgarcitu, a declarat ca Autostrada Transilvania va avea primii kilometri asfaltati in cursul anului viitor, iar primul tronson de 54 de kilometri, Campia Turzii - Cluj-Napoca, va fi asfaltat in totalitate la jumatatea anului 2009.

Bogdan Sgarcitu a declarat ca au fost executate lucrari de terasamente si structuri - poduri, podete, portaluri, viaducte - pe 16 kilometri, aflate in diverse faze de executie, iar lucrarile au progresat foarte mult.

Directorul de comunicare mai spune ca Bechtel nu lucreaza la intreaga capacitate, urmand sa mai angajeze personal si sa fie aduse noi utilaje, capacitatea de productie dublandu-se de la o luna la alta.

Numai cu bani de la buget, nu vom avea autostrazi nici in 30 de ani

Coridorul IV pan-european ar putea fi realizat printr-un parteneriat public-privat, a declarat ministrul Radu Berceanu.

"Pentru Culoarul IV si pentru multe alte lucrari, probabil ca o sa schimbam ideea, pentru ca pana acum s-a cam fugit de ideea de a face parteneriat public-privat, de a face concesiuni", a aratat Berceanu, care a spus ca, numai cu bani de la buget, Romania nu va putea face autostrazi nici in 30 de ani.

Ministrul a sustinut ca, intrucat sunt sume uriase in joc, toata lumea face autostrazi in parteneriat public-privat, in care, prin licitatie internationala, se concesioneaza o portiune de autostrada unui concern de firme, care face proiectarea, realizeaza lucrarea si o exploateaza 25-35 de ani. "Statul plateste o anumita suma lunara pe perioada respectiva.

La sfarsitul concesiunii se primeste autostrada in stare ca noua. Asa s-a facut in Portugalia", a subliniat ministrul.