Chiar daca respiram cel mai putin poluat aer din Europa, guvernantii invoca motive de mediu pentru a limita dreptul la alegere al cetatenilor.

Faptul ca masinile second-hand ar compromite calitatea aerului respirat zi de zi de romani este argumentul suprem invocat de guvernanti in sustinerea introducerii de noi taxe de mediu. Ceea ce ascund acestia e ca Romania are cel mai curat aer pe cap de locuitor din UE, cu exceptia Lituaniei si Letoniei.

Mai mult, ponderea gazelor de sera emise de automobile in totalul emisiilor poluante este de numai 14%. Cat despre protectionismul economic, invatat chiar de la francezi, s-auzim numai de bine.

Dar ce se va intampla cu taxa pe prima inmatriculare? „Vom pregati un document pentru urmatoarea sedinta a Guvernului pentru a explica posibilitatile pe care le are Romania, pornind de la mentinerea taxei actuale - cu riscul unei eventuale proceduri juridice, care sa duca ulterior la eliminarea taxei - si pana la anularea taxei“, a spus Vladescu.

Daca in urma cu doua saptamani ministrul finantelor sustinea, alaturi de colega sa de cabinet Sulfina Barbu, ca „problema nu este taxa in sine, care este legala, ci nivelul acesteia”, saptamana trecuta s-a contrazis afirmand ca „problema taxei este de principiu, nu de valoare”.

Problema invocata la Bruxelles este daca aceasta taxa presupune o discriminare privind masinile deja inmatriculate in tara si autoturismele aduse acum in Romania, in conditiile in care autoturismele la mana a doua vandute de cetatenii romani nu sunt in prezent taxate.

De altfel, Vladescu a recunoscut ca, din punct de vedere tehnic, cea mai simpla varianta ar fi introducerea unei taxe anuale care sa aiba si o componenta ecologica, proiect de armonizare a taxarii mediului pe care il va propune Comisia Europeana in martie.

Numai ca in Romania, sustine ministrul, exista un numar mare de persoane cu masini clasificate non-euro, care nu-si pot permite sa plateasca o taxa anuala cu componenta ecologica. Dar exista persoane care-si pot permite sa plateasca o taxa penalizatoare de inmatriculare, pare sa creada Sebastian Vladescu.

Taxa pe prima inmatriculare nu are ca obiect protejarea industriei autohtone, ci a mediului, au sustinut saptamana trecuta oficialii Guvernului, in frunte cu premierul Calin Popescu-Tariceanu. A doua zi, directorul Renault Dacia a anuntat, intr-o conferinta de presa, ca injumatatirea taxei reduce productia Dacia cu o treime.

In darnicia lor, francezii de la Renault se ofera sa plateasca din propriile buzunare taxa pentru achizitionarea produselor de la Pitesti. Probabil din banii obtinuti prin programul „Rabla”, pe care Guvernul a decis sa-l continue.

Mai mult, la numai o zi de la conferinta ministrului finantelor Sebastian Vladescu pe tema taxei si in aceeasi zi in care se desfasura conferinta Renault, Institutul National de Statistica (INS) a dat publicitatii un comunicat care arata cat de bine a mers inmatricularea masinilor noi in 2006, in conditiile in care existau taxa vamala si accizele.

Biruri care au fost inlocuite prin taxa pe prima in-matriculare, tocmai pentru ca Romania sa nu ajunga „lada de gunoi a Europei”.

Amenintari cu disponibilizari masive

Faptul ca noua grila, dupa care s-au dublat taxele propuse de Finante, in Parlament, avantajeaza Dacia, este recunoscut indirect de managerii fabricii de la Pitesti. In urma deciziei Parlamentului, acestia s-au grabit sa ia decizia de a mari capacitatea de productie de la 200.000 la 350.000 de unitati pe an.

Panicati de anuntul facut de ministrul finantelor la intoarcerea de la Bruxelles, potrivit caruia va face mai multe propuneri de modificare a taxei, nefiind exclusa revenirea la grila initiala, francezii au „amenintat“ cu disponibilizarea a mii de muncitori.

Guvernantii au preluat si ei retorica nationalista si au anuntat, prin vocea ministrului Vladescu, ca argumentele impotriva protejarii industriei autohtone afecteaza interesul national.

Nici premierul Tariceanu nu s-a lasat mai prejos, acesta sustinand, potrivit Mediafax, ca apararea interesului national poate conduce, in urmatorii ani, la „coleziuni“ cu reglementarile la nivel european, fara ca autoritatile romane sa fie „speriate“ de aceasta situatie.

Dupa „urecheala” primita la Bruxelles, interesul national invocat de cei doi oficiali s-a transferat in domeniul mediului. „Din punctul de vedere al Comisiei Europene, Romania are posibilitatea, dreptul de a introduce o taxa cu caracter ecologic, care sa ne sustina in protectia mediului.

In actualul context al schimbarilor climaterice, este un deziderat foarte important“, a afirmat Vladescu. Cu alte cuvinte, romani, daca vreti sa respirati aer curat, cumparati masini noi romanesti scumpe si nu second-hand-uri germane ieftine!

Integral in Saptamana Financiara