Starea de incertitudine in privinta personalului de conducere si a sediilor a cuprins si autoritatile responsabile cu pregatirea pentru Fondurile Structurale europene. Nici una din cele sapte autoritati de management, aferente celor sapte programe aflate in negociere cu Comisia Europeana, nu stie sigur ce ii rezerva restructurarea.

Problemele difera de la caz la caz. Pentru programul Operational de Mediu sau cel de Transporturi, apele sunt ceva mai linistite. La Programul de Dezvoltare a Resurselor Umane si la cel Operational Regional, desi ministerele coordonatoare si sediile raman aceleasi, pot aparea modificari de organigrama.

Programul de Competitivitate Economica este cel mai afectat, din cauza desfiintarii Ministerului Economiei si Comertului.

Cat priveste efectele restructurarii interne asupra negocierii Programelor Operationale la Bruxelles, nici ele nu sunt de neglijat.

Potrivit analistului Dragos Pislaru, General Manager la GEA Strategy and Consulting, “la discutiile cu Comisia Europeana este nevoie sa mergi cu un sprijin politic puternic, la nivel de secretar de stat sau ministru. Restructurarea Guvernului face imposibila participarea la acest nivel in negocieri, cel putin pentru moment”.

Situatie ceva mai stabila la nivel regional

Deocamdata, nimeni nu stie sigur ce se va intampla. “Nu stim ce sa va spunem, inca nu s-a decis nimic. Cam peste o saptamana vom afla daca exista schimbari”. Acesta e raspunsul pe care l-am primit de la reprezentantii tuturor acestor autoritati.

Pe langa autoritatile de management, care functioneaza in cadrul ministerelor, mai pot aparea schimbari si la nivelul organismelor intermediare, cele care vor comunica direct cu solicitantii de finantare. Acestea au si birouri in tara, la nivelul celor opt regiuni. Daca la nivel central situatia este tulbure, oficiile regionale vor ramane neschimbate.

Spre exemplu, Agentiile de Dezvoltare Regionala (pentru Programul Operational Regional) sau oficiile Agentiei Nationale pentru IMM (cu atributii in cadrul Programului de Competitivitate).

Cine se transfera si unde

Autoritatea de Management (AM) pentru programul de Transporturi si cea pentru programul de mediu sunt avantajate de faptul ca nu trebuie sa isi schimbe sediul, functionand tot la ministerele de resort.

In mod similar, coordonarea Programului Operational Regional (POR) este de asteptat sa ramana in incinta fostului Minister al Integrarii Europene. Pana aici lucrurile sunt relativ simple.

Dar, din aproape in aproape, traseul banilor europeni devine tot mai intortocheat. POR contine o componenta importanta de turism. Aceasta va fi intermediata de Autoritatea Nationala pentru Turism, care se muta, cel mai probabil cu tot cu sediu, in alt minister: cel pentru IMM, Comert, Turism si Profesii Liberale.

Nici la Programul de Competitivitate lucrurile nu sunt mai simple. Autoritatea de management se va “muta” la Ministerul Economiei si Finantelor. In schimb, unul din organismele intermediare pentru acest program, Agentia Nationala pentru IMM va fi “cuprinsa” in celebrul deja Minister pentru IMM, Comert, Turism si Profesii Liberale.

Personalul de conducere, teoretic, ramane

In fine, Programul pentru Dezvoltarea Resurselor Umane ramane in coordonarea noului Minister al Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, si nici la organismele intermediare, in numar de 13, nu se estimeaza schimbari majore. Aceasta in privinta structurii institutionale.

In ce priveste conducerea acestor autoritati, fiind vorba de posturi ocupate prin concurs, teoretic nu ar trebui sa apara schimbari pe principiul algoritmului politic. Cu toate acestea, o data cu schimbarea ministrilor si a secretarilor de stat, nimic nu este sigur.

Un exemplu de usoara zdruncinare a structurilor create in ultimii doi ani il reprezinta recentul atac al ministrului agriculturii, Decebal Traian Remes, la adresa conducerii Agentiei de Plati si Interventii in Agricultura.