Adus de ministrul leonard Orban de la Palatul Victoria, unde a fost consilier al premierului Calin Popescu Tariceanu, Mihai Grecu, noul director general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), a anuntat ieri o schimbare de optica in materie de infrastructura rutiera.

Daca fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, spunea ca drumurile expres sunt "un hibrid al saraciei" si ca nu mai trebuie continuat pe aceasta linie, noua abordare presupune inceperea constructiei a cinci asemenea cai de comunicatii.

Proceduri rapide

Pentru patru dintre ele, Grecu a spus ca procedurile pentru organizarea licitatiilor vor incepe rapid, in maximum o luna de zile. Este vorba de tronsoanele Arad - Oradea, Turda - Sebes, Pitesti - Craiova si Petea - Satu Mare - Baia Mare.

Acestea sunt sectoare de drum pe care, spune noul director, s-au constatat valori mari ale traficului rutier, ele nefiind insa cuprinse in nici un program de constructie de autostrazi si nici de-a lungul vreunui coridor european de transport.

In total, cele patru drumuri au o lungime de 380 km si necesita peste 1,2 miliarde de euro.

Acestora li se adauga un alt proiect avut in vedere de noua conducere a CNADNR, respectiv legarea printr-un drum expres in lungime de 70 km, intre Vestem si Fagaras, a coridorului patru pan-european IV si a autostrazii Transilvania.

Pana in prezent, un singur drum expres a fost prevazut si se afla in stadiul final de executie: Bucuresti-Giurgiu. Practic, diferenta dintre drumul expres si autostrada este ca primul trece si prin unele localitati si se intersecteaza cu alte drumuri. Amandoua au doua benzi pe sens, separate, insa viteza maxima difera: 130 km/ora in cazul autostrazii si 90 km/ora pentru drumul expres.

"Cu o treime din costuri se pot obtine doua treimi din avantajele unei autostrazi", a declarat Grecu.

Prioritatea pentru constructie, traficul

Noul director al CNADNR a mentionat ca lucrarile de constructie a autostrazilor trebuie sa fie prioritizate in functie de trafic. Astfel, in cazul autostrazii Bors-Brasov, tronsonul Bors-Targu Mures ar urma sa fie finalizat in 2011, iar intreaga autostrada in 2013. Pe coridorul IV paneuropean, portiunea Arad-Timisoara va fi data in folosinta in intervalul 2007-2009.

Seful CNADNR a apreciat ca proiectul privind executia tronsonului Comarnic-Predeal-Brasov se afla in acelasi stadiu ca in anul 2003, iar centura Pitesti va fi finalizata in 2007. Zona Deva-Orastie este foarte aglomerata si va fi realizata cu fonduri ISPA. La Nadlac-Sibiu vor fi folosite fonduri de coeziune, iar pe tronsonul Ploiesti-Focsani va fi un proiect-pilot de concesiune in 2008-2011.

integral in Romania Libera