Cu toate ca Romania si Ungaria au intrat la momente si in conditii diferite in Uniunea Europeana iar decalajul initial a fost important, economiile celor doua tari incep sa se impleteasca, cel putin in zona de frontiera. Cel mai bine simt acest lucru locuitorii din zona, care au invatat sa profite de avantajele fiecareia dintre cele doua tari.

Ungaria si-a dezvoltat foarte bine turismul, agricultura si comertul, in timp ce in cealalta parte a granitei, in Romania, investitiile in industrie au crescut simtitor in ultimii ani. Ca urmare, romanii profita de preturile mici din Ungaria si isi cumpara acolo case si terenuri, merg la cumparaturi si distractie, in timp ce ungurii din zona de frontiera vin in Romania la serviciu.

Euroregiunea DKMT, dupa mai bine de zece ani de la infiintarre, a inceput sa functioneze. Aradenii sprijina dezvoltarea unui aeroport in judetul Bekes, construiesc drumuri in zona de frontiera si spera ca intr-o perioada relativ scurta de timp sa nu mai existe diferente de infrastructura intre cele doua tari.

Oamenii de afaceri maghiari participa la toate targurile de la Arad si recunosc ca vin aici pentru a-si dezvolta afacerile.

In Romania au sosit multi investitori straini, si-au cumparat terenuri, ridicat fabrici si au inceput sa produca. Pana in urma cu cativa ani forta de munca calificata exista din plin, Aradul fiind o platforma industriala traditionala, dar ale carei fabrici mergeau tot mai greu. Acum a aparut insa criza fortei de munca.

"Ne confruntam cu o lipsa de oameni calificati", a declarat Maria Apostol, director resurse umane al unei societati comerciale din Arad. Cei foarte bine calificati au ales sa lucreze in societati multinationale, avand salarii bune. Acestea au autobuze pentru aproape toate localitatile din judet, care aduc zilnic angajatii la munca, la Arad.

"Se va apela la forta de munca din localitatile de frontiera din Ungaria", a declarat Nicolae Grosan, directorul Expo International Arad.

Dupa intrarea Romaniei in UE, s-a simplificat controlul la frontiera. Din acel moment, firme din Zona industriala Arad au inceput sa aduca forta de munca calificata din Ungaria. In localitatile unguresti de la frontiera cu Romania multe fabrici s-au inchis. Practic, in aceasta zona, industria maghiara a redus puternic motoarele, dar s-au dezvoltat foarte bine agricultura, comertul si turismul.

"Locuiesc la Batania si vin zilnic la munca la Arad. Lucrez in Zona industriala si salariul mi se pare atractiv. Sunt calificat in mecanica fina si nu mi-a placut alternativa de a munci in agricultura. Fac naveta la Arad, sunt numai 24 de kilometri", a declarat Istvan Miklos, unul dintre navetistii din Ungaria.

La Arad se infiinteaza, in aceasta luna, o noua zona industriala, Zona industriala sud. "Vor fi mai multe fabrici, iar zona spre Zadareni se va dezvolta. O alta zona industriala pentru Arad este proiectata pe platforma fostului combinat chimic, dupa demolarea completa a acestuia.

Are multe avantaje: acces rutier, fiind la marginea DN 7, si feroviar", a declarat primarul Aradului, Gheorghe Falca. In acest context, tot mai multe firme se bazeaza pe forta de munca calificata din Ungaria. La cativa kilometri de granita romano-maghiara, la Turnu s-a deschis o noua zona industriala, in care prima hala este deja construita.

Inca doi investitori asteapta derularea formalitatilor pentru a incepe constructia halelor. "Parcul de afaceri Turnu este cel mai important proiect al nostru. Vom avea un parc de afaceri, o zona industriala, un centru de instruire a fortei de munca si un terminal pentru TIR-uri", a declarat primarul orasului Pecica, Iustin Cionca.

In acest parc industrial, pe langa muncitorii romani care vor veni la Turnu, vor fi atrasi si muncitori maghiari, calificati. si in fabricile de la Chisineu-Cris vin sa lucreze muncitori din Ungaria.

Integral in Romania Libera