Ideea Fondului Proprietatea (FP) a aparut acum 2 ani de zile in ideea generoasa de a-i despagubi pe cei care au pierdut la nationalizare si nu au reusit sa-si recupereze proprietatile in natura.

La doi ani insa, aflam din datele oficiale puse la dispozitie de Fondul Proprietatea ca doar 3,45% din capitalul acestui fond a fost alocat fostilor proprietari care au fost despagubiti. Restul il controleaza statul prin Ministerul Economiei si Finantelor. De remarcat ca actiunile la Fond sunt atribuite direct de Cancelaria Primului Ministru.

De unde a venit buna parte din portofoliul de participatii al Fondului Proprietatea? De la AVAS.

In acelasi timp, dnii. Vosganian di Pacuraru ameninta cu reducerea personalului bugetar cu 10%, mai ales in judete. Insa tocmai acel personal, iata, nu a fost in stare timp de 2 ani de zile decat sa redistribuie doar 3,45%. In acest ritm de melc, agentiile locale de analiza a mai au de mancat o paine timp de 50 de ani, deci inca 50 de ani de consumat bani de la buget. Asta transforma FP intr-un nou AVAS

Ce se intampla insa cu conducerea Fondului Proprietatea? Ea va fi numita politic, prin intermediul MEF, ani buni de acum incolo. Cum a selectat MEF conducerea unui fond de 4 miliarde de euro? Au selectat membrii comisiei de supraveghere prin anunturi in Financial Times? Nu cred.

Iata, de exemplu, presedintele FP, dl. Paunescu a terminat facultatea particulara Spiru Haret, la drept, in anul 2000, dupa care a lucrat - ca singura experienta - 5 ani de zile drept consilier juridic - inspector in cadrul BNR.

Desigur, un astfel de CV este o veritabila rampa de lansare pentru a conduce un fond de investitii cu participatii in cele mai puternice firme romanesti, investitii de 4 miliarde de euro. Cum de nu a luat dl. Paunescu drumul Londrei pana acum?

Un alt membru al Consiliului de Supraveghere nu este nimeni altul decat dl. Mircea Ursache. Fost particpant la plenarele CC ale UTC, dl. Ursache a fost membru PSD si presedinte AVAS cand dl. Nastase, presedinte atunci al PSD, era prim - ministru. Stim pozitia PSD asupra retrocedarilor, nu-i asa? Ironic, asadar, cine se ocupa de interesele celor carora le-au fost nationalizate bunurile.

Domnia sa a fost numit recent, in perioada in care presedintele Basescu era suspendat din functie. Desigur, dl. Ursache declara ca este un tehnocrat - si nu am date care sa-mi spuna ca nu este un bun profesionist - insa calitatile sale politice nu ar trebui sa-l recomande ca membru al Comisiei de Supraveghere al FP.

Pe 25 Septembrie va avea loc prima AGA. Iar conducerea va lua decizii importante in numele multor actionari FP care inca nu si-au vazut actiunile. Cel mai bine ar fi ca FP sa se abtina de la decizii importante si sa astepte mai intai terminarea procesului de recompensare a fostilor proprietari.

Modul in care este gestionata toata aceasta structura a FP: politizata, netransparenta, cu intarzieri, etc explica faptul de ce multi dintre posibilii viitori actionari isi vand drepturile pe piata paralela cu discounturi ridicate.

Ceea ce a realizat actualul guvern in doi ani de zile nu a fost decat o dublare a AVAS, o crestere semnificativa a birocratiei - inclusiv la nivel local, o ineficienta in rezolvarea problemelor printre care cea a proprietatii in Romania.

Deciziile FP (sau lipsa lor) se afla mai departe de ochii publicului decat cele ale AVAS, iar lipsa de transparenta in modul in care FP isi conduce activitatile va favoriza decizii proaste luate in numele actionarilor care, in cele din urma, sunt zeci de mii de cetateni romani. Iar responsabilii acestor decizii proaste sunt actualii nostri guvernanti.

Am aratat in multe randuri cum AVAS isi bate joc de interesele contribuabililor, insa actiunile sale se supun unor reguli de transparenta. De ce avea nevoie guvernul de un nou AVAS, prin intermediul FP? Raspunsul este simplu: controlul clasei politice a 4 miliarde de euro cat mai departe de ochii publicului si de cel al actionarilor de drept.

PS. forma pare a fi o vorba in vant.

dezbate pe blogul lui Emil Stoica