Ford a oferit 57 de milioane de euro pe fabrica de automobile din Banie, dupa oferta initiala de 55 de milioane euro pentru procentul de 72,4% din actiuni. Cu toate acestea, statul nu si-a recuperat decat partial investitia de 60 de milioane de euro facuta pentru rascumpararea actiunilor detinute de compania coreeana Daewoo, la Craiova.

Guvernul a rascumparat pachetul de 51% detinut de compania Daewoo, anul trecut, contra sumei de 60 de milioane de euro, dupa ce coreenii au renuntat la producerea de Cielo, Matiz sau Tico.

Regretul autoritatilor este insa altul: „Din pacate este singura oferta. Ne-ar fi placut sa avem competitie pentru ca negocierile ar fi putut fi mult mai simple”, a declarat Sebastian Vladescu, seful comisiei de privatizare. Statul a castigat insa prin faptul ca a atras un investitor important in Romania si deoarece a reusit a doua privatizare.

Un sfert din banii pe Dacia

In comparatie cu pretul platit de Ford, privatizarea Dacia Pitesti a adus statului incasari de peste patru ori mai mari (fiind de aproximativ 270 milioane euro). Sorin Dimitriu, fost ministru al privatizarii, spune ca pretul oferit acum de Ford este, practic, „o acoperire a platii facuta de guvern catre Daewoo”.

Cu toate acestea, Dimitriu crede ca statul castiga din faptul ca Ford este o companie foarte puternica si ca aceasta are un proiect foarte ambitios (300.000 de masini anual si investitii directe de 675 milioane euro).

„Este foarte important ca Ford sa nu se reduca doar la asamblare, ci sa faca o integrare pe orizontala a industriei romanesti”, a mai spus fostul ministru al privatizarii.

Valentin Ionescu, ministru al privatizarii in guvernul Ciorbea (care a inceput negocierile cu Renault), ne-a spus ca pretul de acum nu prea conteaza deoarece sunt importante investitiile pe care le va face Ford la Craiova. „Este practic o privatizare pe zero pentru ca, desi era bine echipata, fabrica risca sa nu fie luata de nimeni”, spune Ionescu.

Suma poate creste

Valoarea tranzactiei dintre Ford si Automobile poate fi insa mai mare de 57 de milioane euro in conditiile in care vor fi valorificate terenurile fabricii sau celelalte active.

„In cursul negocierilor, Ford a agreat impreuna cu AVAS sa restructureze axa Automobile Craiova - Daewoo Automobile si Mecachim, in sensul transferarii activelor selectate din cele trei companii intr-o entitate nou- creata”, a spus Sebastian Vladescu.

Unii analisti spun ca aceasta noua societate va fi creata, de fapt, pentru ca Ford considera neinteresante acele active, desi gestionarea si vanzarea lor ulterioara pot aduce venituri substantiale, in special din afacerile cu terenurile noii societati.

Marius Carp, analist auto, spune ca pretul platit de Ford este greu de interpretat deoarece exista probleme cu datoriile societatii, cu ajutoarele de stat, cu terenurile si cu refuzul Ford de a mai produce piese de schimb pentru autoturismele marcii Daewoo.

Pe de alta parte, reprezentantii Ford si-au exprimat intentia de a cumpara intreaga companie, adica si actiunile detinute de actionarii minoritari (20% SIF Oltenia si 5,45% micii actionari). Cu alte cuvinte, acestia pot castiga 4,1556 euro pe actiune, adica la fel de mult cat a platit Ford pentru pachetul de 72,4%.

de Catalin Balan

integral in EvZ