Vremea operatorilor de telefonie, pana nu demult monopolisti in Europa, este pe cale sa se incheie, diminuarea numarului de clienti de telefonie fixa fiind deja un fapt intalnit la nivel mondial. Nici Romania nu face exceptie. Datele arata ca dupa prima jumatate a acestui an, telefonia mobila si internetul au avut cresteri ametitoare, pe cand telefonia fixa este in declin.

Incurajati, operatorii de telefonie mobila au pasit deja pe acest teritoriu. Va disparea oare telefonia fixa? Nu. Piata telecom se transforma, iar puterea va apartine acelora care vor sti sa ofere cat mai multe servicii intr-un singur pachet.

La inceputul acestei luni, un raport al Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii (ANRCTI) arata ca, dupa primele sase luni din acest an, numarul utilizatorilor de telefonie mobila a ajuns la 19,5 milioane, in crestere cu 31,4% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Majoritatea abonatilor romani au cate doua abonamente.

Numarul liniilor de telefonie fixa, insa, este in scadere cu 7% fata de perioada similara a anului trecut.

Fara a nega momentul dificil prin care trece telefonia fixa, actorii din piata, inclusiv cei de telefonie mobila inlatura ipotezele legate de sfarsitul acestor servicii. Este o perioada de transformari, iar viitorul apatine pachetelor de servicii integrate (mai multe servicii, respectiv telefonie fixa, mobila, internet, televiziune, la pachet).

Operatorii mobili - atac in forta pe segmentul telefoniei fixe

Impinsi de atragerea a cat mai multor clienti, marii operatori de telefonie mobila au pasit deja pe un pamant odata strain si isi dezvolta tot mai mult serviciile de telefonie fixa. Vodafone a inceput sa ofere servicii integrate inca de acum patru ani, oferind?de atunci si servicii de telefonie fixa, dar doar pentru sectorul business.

“Vodafone a fost primul operator din Romania care a oferit pentru clientii?din mediul de afaceri servicii integrate de comunicatii care se bazeaza pe capacitatea de a furniza companiilor solutii mobile de voce si date, servicii de voce fixa precum si servicii dedicate de date, totul cu ajutorul unei singure retele private de comunicatii”, sustin oficialii Vodafone.

In luna iunie, Vodafone a anuntat lansarea serviciilor proprii de telefonie fixa pentru persoane fizice, prin oferta Vodafone Acasa, care cuprinde patru tipuri de abonamente cu tarife cuprinse intre patru si 10 dolari pe luna (fara TVA). Serviciul este disponibil pentru moment doar pe telefonul Sagem MyH10.

In septembrie, compania si-a completat oferta de servicii de telefonie fixa pentru companii, prin lansarea serviciului Vodafone Office Zone.

Vodafone: telefonia fixa trece printr-o noua etapa

Fara a furniza informatii despre nivelul investitiilor in serviciile de telefonie fixa sau despre numarul de clienti atrasi pana in prezent, Vodafone pare increzatoare de potentialul pietei.

Despre viitorul telefoniei fixe, oficialii operatorului de telefonie mobila sustin ca ceea ce se intampla acum “nu este un declin real, ci doar o noua etapa”.

“Nu trebuie sa uitam faptul ca acum operatorii au inceput?sa ofere?clientilor,?pe langa serviciile clasice de voce si?servicii de access broadband la Internet.

Dezvoltarea extrem de puternica din ultimii ani din domeniul comunicatiilor, incluzand aici comunicatiile mobile, comunicatiile fixe si Internetul au pus temelia pentru aparitia convergentei fix-mobil”, declara reprezentantii Vodafone.

Orange: telefonie fixa companiilor mici si mijlocii si persoanelor fizice pana la sfarsitul anului

Serviciile de telefonie fixa oferite pana acum de Orange se adreseaza doar companiilor mari. Politica de dezvoltare a companiei pune accentul tot pe integrarea serviciilor.

Oferta de servicii integrate adresata companiilor mari contine pe langa serviciile de telefonie mobila si transmisii date mobile pe suport HSDPA/3G/EDGE, servicii de telefonie fixa si servicii de transmisii date fixe (linii dedicate, IP-VPN si Internet dedicat).

“Serviciul de telefonie fixa de la Orange se adreseaza deocamdata doar companiilor mari si este oferit prin conectarea sediului client-ului (PBX/ telefoane fixe) la centrala Orange (MSC). Conectarea client-ului la centrala Orange se face utilizand echipamente radio de last-mile, serviciile oferite find cele de apelare in orice directie nationala sau internationala.

Prin aceasta solutie oferim clientilor tarife avantajoase pentru apeluri catre telefoanele mobile Orange apartinand clientului cat si catre orice numar din reteaua Orange”, declara Carmen Nistor, senior product manager la Orange Romania.

Nici Orange nu mentioneaza cat a investit pana acum, sau cat mai are de gand sa investeasca pe acest segment, insa anunta ca pana la sfarsitul anului vor lansa servicii si pentru persoanele fizice.

“Pana la sfarsitul anului, Orange isi propune sa ofere servicii de telefonie fixa companiilor mici si mijlocii si persoanelor fizice, prin lansarea unei oferte unice pe piata. Detaliile acestei oferte vor fi anuntate insa la momentul potrivit”, a declarat Carmen Nistor.

Reprezentantii celui mai mare operator de telefonie mobila din Romania indica acelasi servicii integrate drept mijloc de supravietuire pentru comunicatiile fixe.

“Comunicatiile fixe nu vor intra in declin atata vreme cat vor deveni parte din aceste servicii integrate. Produsele convergente - broadband, telefonie fixa/mobila si televiziune - reprezinta directia spre care evolueaza operatorii”, a precizat Nistor.

Zapp: Industria telecom va fi puternic influentata de convergenta serviciilor

Telemobil, operatorul retelei Zapp, a lansat serviciul de telefonie fixa FixTel inca de la sfarsitul anului 2005, fiind disponibil sub forma a doua tipuri de abonamente de 4 si respectiv 8 dolari. Operatorul de telefonie mobila este multumit de acest serviciu si crede ca pentru moment nevoile clientilor sunt acoperite.

“Aria de acoperire foarte mare, disponibilitatea imediata, calitatea, un serviciu cu clientii de calitate si preturile competitive cu tarifele Romtelecom (dar mai bune decat cele ale serviciilor dial-up, oferind viteze si mai rapide de transfer), au facut din Zapp FixTel un serviciu popular si de succes in toate zonele tarii si atat in randul persoanelor fizice cat si a companiilor”, a declarat Carmen Lazar, Head of Corporate Affairs Zapp.

Carmen Lazar considera ca aparitia operatorilor alternativi de telefonie fixa a determinat schimbarea acestui segment de piata, influentele putand fi observate de la descresterea veritiginoasa a tarifelor practicate, la o mai mare segmentare a ofertelor si pana la dezvoltarea si adaugarea la pachetele originale de noi servicii si produse de genul internet sau televiziune digitala.

Oficialul Zapp spune ca in acest an compania va continua dezvoltarea atat a segmentului de voce cat si a celui de date, prin lansarea de noi produse, precum serviciul Zapp Global Free, care foloseste tehnologia VoIP (telefonie prin intermediul internetului). Viitorul industriei de telecomunicatii, spune Lazar, va fi influentat de convergenta serviciilor.

“Viitorul in industria de telecomunicatii (incluzand succesul serviciilor 3G, 4G etc) va? fi puternic influentat de convergenta serviciilor oferite utilizatorului final, respectiv de capacitatea unui operator de a combina serviciile mobile cu cele fixe, cele postpaid cu cele prepaid, date cu voce, urban cu rural, continutul cu distributia, precum si a altor produse si servicii de telecomunicatii existente si viitoare’, a adaugat Lazar.

Cosmote si Romtelecom pregatesc oferte comune

Cosmote, operatorul de telefonie mobila cu cea mai dinamica evolutie a numarului de clienti de pe piata de telecomunicatii din Romania in prima jumatate a acestui an si Romtelecom, liderul pietei locale de telefonie fixa, companii controlate de grupul elen OTE fac front comun.

Dincolo de speculatiile legate de o posibila fuziune intre cele doua companii, Cosmote si Romtelecom au inceput sa lanseze servicii in parteneriat.

”Primii pasi in aceasta colaborare au fost reprezentati de lansarea extraoptiunilor de 200 de minute + 200 de SMS-uri + 50 MMS-uri + 50 minute catre Romtelecom si 300 de minute + 300SMS-uri + 50 MMS-uri + 50 de minute catre Romtelecom, pentru utilizatorii de Cartela Cosmote.

Astfel, Cosmote a fost primul operator de telefonie mobila din Romania care a inclus in oferta sa si minute gratuite catre o retea de telefonie fixa”, au declarat pentru HotNews.ro oficialii Cosmote.

Reprezentantii companiei nu cred ca telefonia mobila va substitui telefonia fixa si spun ca „in functie de cerintele si specificul pietei din Romania, Cosmote va oferi pachete de servicii comune cu Romtelecom pentru segmentele rezidential si business”, fara a oferi amanunte.

Romtelecom: Viitorul va fi al pachetelor integrate de servicii, iar internetul de banda larga este viitorul pentru Romtelecom

Oficialii Romtelecom constientizeaza diminuarea numarului de clienti, dar spun ca „telefonia fixa, asa cum o stiam candva, se transforma radical”.

Operatorul a lansat recent proiectul „Clientul pe locul 1” prin care ofera minute gratuite in reteaua Romtelecom pentru serviciile de voce, un nou abonament - Confort Nelimitat, care asigura minute nelimitate in reteaua companiei, tarife avantajoase pentru convorbirile internationale si catre mobil.

In luna iunie, a fost redus la jumatate pretul pentru Internet de banda larga, masura care face parte din acelasi proiect.

In ultimele luni Romtelecom a inregistrat o puternica tendinta de crestere a serviciilor de date, in special a celor bazate pe ADSL. Astfel, numarul clientilor la ADSL a crescut de la aproape 100.000 la sfarsitul anului trecut la 260.000 in aceasta toamna. In plus, dupa zece luni de la lansarea pe piata, televiziunea digitala Dolce a acumulat 300.000 de clienti.

”Viitorul va fi al pachetelor integrate de servicii, asadar vom vedea tot mai multi clienti care folosesc telefonie fixa, Internet de banda larga, televiziune digitala de la acelasi furnizor. Romtelecom este o companie care se pregateste pentru aceste tendinte.

Tocmai de aceea s-au facut investitii semnificative astfel incat avem in acest moment una dintre cele mai avansate retele din Centrul si Estul Europei, care permite furnizarea de broadband de calitate, la preturi competitive”, a declarat Cristina Popescu, director Relatii Publice Romtelecom.

Cristina Popescu spune ca “pentru 2006 si 2007, investitiile Romtelecom se ridica la circa 400 milioane euro, iar motivul crearii unei retele puternice tine de dezvoltarea Internetului de banda larga, care reprezinta viitorul pentru Romtelecom”.