România are încă un drum lung de parcurs până să poată spune că e conformă standardelor minime ale unui transport fiabil. În ciuda faptului că are una dintre cele mai scăzute rate de deținere de mașini din Uniunea Europeană, cu aproximativ 376 de automobile la 1.000 de locuitori, Comisia Europeană estimează că România pierde anual 1% din PIB din cauza congestionării traficului și a poluării aerului.

Trafic aglomerat în BucureștiFoto: Inquam Photos / Octav Ganea

Probleme similare afectează și sistemul de transport public, de la tarife scumpe la servicii necorespunzătoare. Autobuzele și tramvaiele reprezintă cea mai mare parte a sistemului de transport public urban al țării, cu mai multe linii de metrou care deservesc Capitala. Agenția Europeană de Mediu arată că doar aproximativ 20% dintre români se bazează pe transportul public, restul preferând vehiculele private precum mașinile și motocicletele.

Utilizarea biletelor electronice de călătorie este, de asemenea, o preocupare majoră. Călătorii care nu sunt familiarizați cu sistemul sau care nu au acces la opțiunile de plată electronică nu obișnuiesc să achiziționeze electronic bilete pentru rețeaua de transport public din România, deoarece nu sunt familiarizați sau procesul este prea dificil de parcurs.

În decembrie 2020, România a ocupat locul 3 în Europa la plățile digitale de tranzit în masă. În ciuda acestei evoluții încurajatoare, majoritatea biletelor sunt încă vândute prin metode tradiționale. Per total, toate aceste probleme împiedică creșterea și dezvoltarea economică a industriei transporturilor, ca să nu mai vorbim de impactul asupra vieții de zi cu zi a oamenilor. Ideea revoluționară a conceptului de „Mobility as a Service” (MaaS) oferă modalități de a aborda aceste dificultăți în gestiunea rețelelor de transport public.

Citește mai departe pe Panorama.ro