Asociația „Metrou Ușor” propune Primăriei Capitalei ca o parte a depoului Victoria să fie transformată într-un muzeu al transportului în care să fie expuse vehiculele deja restaurate și cele care mai pot fi salvate de la casare, precum tramvaie Tatra, Rathgeber și EP/V3A ce încă se află prin depouri drept vehicule utilitare. Reprezentanții ONG-ului spun că astfel de muzee s-au amenajat la Viena, Cracovia, Londra, Bruxelles, Liège, Varșovia, Praga, Paris, dar și la Timișoara, iar Primăria Capitalei ar putea accesa fonduri europene pentru proiect.

Depoul RATB VictorieiFoto: Google Maps

De asemenea Asociația propune ca tramvaiele de epocă funcționale (precum tramvaiul ITB V56, tramvaiul Electroputere Craiova sau tramvaiul-cofetărie Rathgeber) să fie utilizate în weekend și cu ocazia evenimentelor speciale pentru a aduce venituri suplimentare societății, bani ce ar putea fi folosiți în scopul întreținerii și restaurării vehiculelor de epocă.

”Spațiul de pe Strada Mexic este suficient pentru un astfel de muzeu, clădirile monument istoric pot fi restaurate și extinse cu finanțare europeană (precum a procedat Cracovia) pentru gararea tuturor exponatelor, iar locația centrală cu acces facil la mijloacele de transport public face ca acest obiectiv să fie extrem de atractiv și accesibil pentru public. Din actualul depou se pot păstra halele construite la sfârșitul secolului XIX, bucla de întoarcere din jurul halelor (atât pentru folosirea în cadrul muzeului, cât și în cazuri excepționale, cum ar fi blocări, devieri de trasee sau alte evenimente de trafic), dar și câteva linii de garare unde să poată fi remizate tramvaie de rezervă pentru deservirea rapidă a inelului central de tramvai la orele de vârf”, se arată într-un comunicat transmis de Asociație.

Propunere amenajare muzeu și autobuze propuse pentru casare Foto: Asociația Metrou Ușor

Reprezentanții Asociației Metrou Ușor argumentează că în marile orașe europene astfel de capsule ale timpului sunt valorificate și transformate în veritabile muzee ale transportului în comun, iar la București această opțiune nici măcar nu este amintită.

Un astfel de exemplu se află în capitala Austriei, Viena, unde autoritățile au transformat depoul central Erdberg (construit în 1901 lângă canalul Dunării) într-un superb muzeu al transportului în comun care din anul 2014 adăpostește o colecție de tramvaie, autobuze și metrouri, purtând turiștii în timp, din vremurile tramvaielor trase de cai și până la deschiderea metroului vienez din 1978. Astăzi, muzeul găzduiește una dintre cele mai mari colecții de vehicule de acest fel din lume.

Muzeul Transportului în Comun din Viena Foto: Wikipedia

Un alt exemplu este Muzeul Ingineriei Municipale din Cracovia care include, pe lângă colecția de aparatură de telecomunicații, și o colecție de tramvaie istorice restaurate și funcționale, vehicule ce ies pe traseu în fiecare weekend. Modernizarea și extinderea halelor se derulează cu finanțare europeană prin multiple programe regionale de dezvoltare.

Alte exemple de asemenea muzee ar mai fi la Londra, Bruxelles, Liège, Varșovia, Praga, Paris, dar și la Timișoara.

” În orașul de pe Bega se află, într-o hală din fostul depou central Take Ionescu, Muzeul Corneliu Mikloși. Acesta găzduiește un număr impresionant de tramvaie istorice în stare de funcționare, dar și de troleibuze păstrate în vederea restaurării. În fiecare duminică, tramvaiul istoric TramTMTur iese pe traseu, spre delectarea turiștilor și copiilor. Un alt muzeu cu un potențial enorm se conturează la Iași, unde, cu ajutorul Asociației „Tramclub Iași”, au fost păstrate pentru muzeu numeroase tramvaie și autobuze istorice, au fost salvate de la casare și aduse autobuze și troleibuze din alte orașe și, în fiecare sâmbătă, un tramvai de epocă iese pe traseu pentru a-i plimba ca pe vremuri pe turiștii veniți din toate colțurile Europei și pentru a le arăta cum s-a schimbat orașul sub amprenta comunistă. Banii proveniți din tururile cu tramvaiul de epocă merg spre întreținerea tramvaiului ITB construit în 1959, dar și spre restaurarea altor tramvaie. Mai mult, autoritățile ieșene au introdus abonamentul de trei zile pentru turiști, ce include și plimbarea cu „Tramvaiul Comunismului”, proiect derulat de Compania de Transport Public Iași în parteneriat cu Asociația „Tramclub Iași””, se arată în comunicatul Asociației.

Muzeul Corneliu Miklosi din Timișoara Foto: Asociația Metrou Ușor

În contrast, muzeul din București se află într-o cameră din incinta complexului sportiv STB de la marginea orașului, găzduind doar câteva fotografii, documente și diverse obiecte donate muzeului, spun reprezentanții Asociației.

”Toate tramvaiele de epocă ce au fost restaurate până în prezent nici măcar nu sunt expuse publicului în cadrul acelei locații, ci se află ascunse în depoul Dudești (fără o valoare istorică), inaccesibile. Doar trei dintre ele sunt prezentate o dată pe an la parada tramvaielor de epocă (unde intrarea este gratuită), ceea ce face ca sumele investite în aceste vehicule să nu fie valorificate pe deplin. (...) Este cunoscut faptul că STB a derulat în ultimele luni contracte de casare a sute de vehicule din parcul rece, autobuze și troleibuze cu o valoare istorică inestimabilă ce în loc să fie abandonate sub cerul liber spre a fi casate ar fi putut fi restaurare și expuse într-un muzeu al transportului”, se mai arată în comunicat.

Muzeul STB Foto:STB

Depoul din Piața Victoriei va fi desființat, iar tramvaiele vor fi mutate la depoul din Titan, potrivit unui proiect de hotărâre adoptat miercuri cu 30 de voturi de majoritatea PSD-ALDE din Consiliul General. Potrivit documentului, terenul rămas liber, aproape 35.000 mp, va ajunge la Societatea de Transport București (STB), printr-o majorare de capital. Societatea va decide ce face cu el, respectiv va putea încheia contracte de administrare, asociere în participațiune, parteneriate public-privat, potrivit sursei citate.

La ultima ședință de Consiliu General, proiectul a fost retras de pe ordinea de zi, după mai multe acuzații din partea opoziției, că ar fi ”un tun imobiliar”. Oricum proiectul nu ar fi fost adoptat fiindcă avea nevoie de votul a două treimi dintre consilieri, deci și de opoziție. Noutatea este că după modificarea Codului Administrativ prin Ordonanță de Urgență de către Guvernul Dăncilă proiectul a fost aprobat cu majoritate absolută, doar cu votul majorității PSD-ALDE.

Terenul depoului Victoria este unul dintre cele mai valoroase din București și a fost vânat constant în ultimii 30 de ani de rechinii imobiliari. În mod clar, este discutabil dacă este oportun ca un teren atât de valoros în plin centru al orașului să fie ocupat de un depou, dar transferul unui asemenea bun, al cărui preț poate ajunge și la 2.500 de euro/mp, la STB, fără un plan clar, este controversat și ridică mai multe semne de întrebare.

„Se aprobă trecerea din domeniul public al Municipiului Bucureşti în domeniul privat al Municipiului Bucureşti a imobilului situat în București, strada Mexic nr. 19 - Depou Victoria, compus din teren în suprafață de 34.748 mp și construcții. Se acordă mandat special reprezentanţilor Municipiului Bucureşti în Adunarea Generală a Acționarilor societății Societatea de Transport Bucureşti STB S.A. să aprobe majorarea capitalului social în condițiile stipulate în art. 215 din Legea 31/1990 în vederea obţinerii de către STB S.A. de venituri proprii, să aprobe relocarea activității Depoului Victoria pe amplasamentul actualului Depou Titan, precum și să aprobe actualizarea Actului Constitutiv al Societăţii de Transport Bucureşti STB SA”, se arată în proiectul de Hotărâre adoptat.

În expunerea de motive se arată că depoul trebuie desființat deoarece așa prevede Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016 – 2030, dar și pentru ca STB să obțină venituri suplimentare.

”Scopul majorării capitalului social al Societăţii de Transport București STB S.A. prin aportul în natură a imobilului teren situat în București, strada Mexic nr. 19, sector 1, în suprafață de 34.748 mp, este de a susține activitatea societății. Prin exploatarea eficientă a imobilului teren menţionat anterior, ce urmează a fi adus aport la capitalul social al societăţii, se vor obține venituri suplimentare imperios necesare în vederea asigurării unui serviciu de transport public de călători de calitate. Astfel, STB S.A., în calitatea de proprietar, va putea încheia contracte de administrare, asociere în participațiune, parteneriate public private, etc.”, se arată în raportul de specialitate al proiectului.

Depoul din Piața Victoriei are o vechime de peste 130 de ani. Foto: Nicu Bârsan