Primăria Sectorului 3 a început să ocolească organizarea de licitații publice pentru contracte de zeci de milioane lei, cumpărând sau închiriind de la companiile municipale proaspăt înființate produsele sau serviciile de care are nevoie. Companiile însă nu organizează licitații în SEAP ci atribuie contracte direct. În plus, companiile achiziționează pentru propriile lucrări produse și servicii, majoritatea ocolind sistemul electronic de achiziții publice.

HotNews.roFoto: Hotnews

Prin Hotărârea Consiliului Local Sector 3 nr. 482/22.10.2018 a fost atribuit către Societatea AS3-Administrare Străzi S3 S.R.L, acordul cadru ce are ca obiect "Furnizare, materiale pentru reparaţii şi întreținere". În prealabil, prin Hotărârea Consiliului Local Sector 3 nr. 457/27.09.2018 s-a aprobat modelul de acord cadru şi caietul de sarcini. În ședința de marți a Consiliului Local Sector 3 este un nou proiect de modificare a acordului cadru. Din acesta aflăm că Primăria Sector 3 achiziționează de la propria companie produse în valoare de 31 milioane lei în baza acordului-cadru.

Vezi la Pagina 15 lista cu produse.

Deși primarul Robert Negoiță se laudă cu transparența, pe site-ul societății sunt trecute contractele încheiate și societățile cu care s-a semnat, însă nu este specificată valoarea contractului. Astfel că nu știm nici sumele cu care s-au achiziționat produsele, nici numărul de bucăți, deci nu avem informația cum s-a cheltuit banul public.

Liviu Mălureanu, consilier local Sector 3 din partea USR, spune că din comparațiile făcute, produsele achiziționate astfel sunt la supra-preț.

„Primăria Sector 3 a găsit o nouă metodă de a evita achizițiile publice. Folosind firmele sale drept paravan, sunt achiziționate produse la supra-preț, un exemplu fiind și ultimul proiect de hotărâre de consiliu. De exemplu, amorsa antimucegai o găsim pe piață la prețul de 6,8 lei/litru, în schimb Primăria Sector 3 oferă un preț de 8,7 lei/litru (preț cu TVA), cu 28% mai mult. Un alt exemplu este betonul, unde Primăria Sector 3 oferă un preț de 303,4 lei/mc (preț cu TVA) însă la o simplă căutare online găsim beton similar (C8/10) la un preț de 220 lei/mc, o diferență de 37%. Dacă și la celelalte produse se păstrează proporția, la un contract de 31 de milioane de lei, Primăria plătește un suprapreț de 7 milioane de lei. Deși primarul Robert Negoiță se laudă că aceste firme sunt transparente, în realitate ele omit să afișeze contractele sau facturile pe pagina proprie de internet, așa cum s-a decis în Consiliul Local, sau, sub pretextul secretului comercial, nu mai afișează prețurile unitare la care au achiziționat produsele”, a declarat pentru HotNews.ro Liviu Mălureanu, consilier locar Sector 3 din partea USR.

Acesta nu este singurul contract prin care Primăria Sectorului 3 cumpără sau închiriază produse și servicii de la propriile firme.

Prin Hotărârea Consiliului Local Sector 3 514/30.10.2018 a fost atribuit către AS3-Administrare Străzi S3 contractul ce are ca obiect ”Servicii de închirieri utilaje”. Prin hotărârea Consiliului Local Sector 3 480/22.10.2018 s-a aprobat modelul de contract și caietul de sarcini. Potrivit documentului se închiriază 44 utilaje pentru construcții, pentru perioada 18.10.2018-31.01.2019, valoarea contractului fiind de 2,8 milioane lei. Utilajele sunt folosite pentru întreținerea străzilor din Sectorul 3. Vezi aici contractul.

Mai departe, de pe site-ul firmei AS3-Administrare Străzi S3 aflăm că a achiziționat servicii de:

・ închiriere utilaje proiect "Amenajare pistă pentru activități sportive în domeniul ciclismului zona lac I.O.R" de la firma Dalex Grup S.R.L., perioada 2018.03.15 – 2018.12.31. Nu știm însă valoarea contractului.

・ Furnizare materiale proiect "Amenajare pistă pentru activități sportive în domeniul ciclismului zona lac I.O.R" de la firma Dalex Grup S.R.L., perioada 2018.03.15 – 2018.12.31. Nu știm însă valoarea contractului.

・ închiriere utilaje: Autobasculantă 8x4, Autobasculantă 7,5T, Miniexcavator, Buldoexcavator, Cilindru Compactor 3,5 de la firma S.C. Delta Antrepriza de Construcţii şi Montaj 93 S.A. Nu știm însă valoarea contractului.

・ închiriere utilaje de AS Edilitare & Infrastructura S.R.L.Nu știm însă valoarea contractului, nici ce utilaje au fost închiriate.

Acestea sunt doar câteva exemple. Practic, Primăria închiriază utilajele de la propria firmă care închiriază mai departe de la alte firme.

Tot legat de AS3-Administrare Străzi S3 și de cele două contracte mari care i-au fost atribuite de Primăria Sector 3, mai departe în sistemul electronic de achiziții publice nu apare nicio achiziție mare ci doar achiziții directe mici, pentru cumpărarea de hârtie, cartușe pentru imprimantă, etc.

Mai precis, în SEAP am găsit pentru această companie 104 achiziții directe în valoare totală de 858.000 lei.

SD3 Salubritate și Deszăpezire Sector 3, o altă companie a Consiliului Local Sector 3, a achiziționat în ultimul an utilaje în valoare de aproape 17 milioane lei, însă nicio achiziție nu a fost derulată prin SEAP. Filmul achizițiilor este următorul.

Pe 26 iunie 2018, Consiliul Local Sector 3 a dat mandat firmei municipale SD3 Salubritate și Deszăpezire Sector 3 pentru a achiziționa următoarele utilaje:

- Autogunoiere 16 mc: 5 bucăți

-Autogunoiere 7 mc: 4 bucăți

- autospeciale cu bazin (tip cisternă) de capacitate de 10.0001 şi sistem de spălat cu presiune: 3 bucăți

- autospeciale tip basculantă sau Skiploader (transport container de 7 mc-10mc): 4 bucăți

- containere de 7mc: 6 bucăți

- containere de 17mc: 4 bucăți

- autospeciale: 4 bucăți din care: 2 bucăți 4x4 şi benă

- 2 bucăți 4x2 de 3,5 t basculabile

- autoperii mari 10 - 12 t: 2 bucăți

- autoperii medii 6 - 7t: 2 bucăți

- autoperii mici 1,5 – 3,5 t: 2 bucăți

- aspirator electric autopropulsat: 4 bucăți

- stație de spălat automatizată tip tunel: 1 bucată

În proiectul de hotărâre nu se precizează un preț estimativ însă pe site-ul societății au fost postate contractele pentru achiția utilajelor:

- contract încheiat cu SC GRADINARIU IMPORT EXPORT SRL în valoare de 7.755.783,35 lei, pe data de 29.12.2017;

- contract încheiat cu SC BRIARIS IND SA în valoare de 921.281,34 EURO, pe data de 29.12.2017

- contract încheiat cu SC GRADINARIU IMPORT EXPORT SRL în valoare de 1.102.020 Euro fara TVA, încheiat pe 07.08.2018;

În sistemul electronic de achiziții publice, firma are o singură achiziție pentru servicii de consultanță în domeniul achizițiilor publice un contract în valoare de 133.000 atribuit firmei S.C. Dinco Consulting Invest S.R.L.

Primarul Robert Negoiță spune că nu contează cum sunt făcute achizițiile atât timp cât prețul este mic.

”Este o dezbatere întreagă cu achiziția publică și procedura de achiziții publice. Părerile sunt împărțite. Ce mă interesează pe mine nu este neapărat procedura în sine. Pe mine mă interesează să fim eficienți și responsabili. Evident că trebuie să avem în vedere să ne facem treaba cu prețuri reduse. Vreau să vă asigur că avem cele mai reduse prețuri. Dar atâta vreme cât activitatea Primăriei Sector 3 este sută la sută transparentă, singura instituție publică din România care are activitate 100 la sută transparentă, dumneavoastră mă ajutați foarte mult dacă sesizați ceva în neregulă și-mi aduceți la cunoștință. În rest, discuțiile astea că procedura, e procedură, nu e procedură, sunt detalii care nu interesează în mod normal pe cetățean. Așa cum bine spuneți, serviciul să fie de bună calitate și la un preț redus, cel mai bun preț pe care îl putem obține, cu asta sunt 100% de acord, de asta suntem aici”, a explicat Robert Negoiță în ședința Consiliului Local Sector 3 din data de 22.10.2018.