Milioane de euro ajung de la rudele din strainatate, fara a fi declarate autoritatilor. Autocarele Atlassib aduc ilicit in Romania bani negri.

Anual, milioane de euro ajung in tara pe calea firmelor de transport. Legalitatea acestor servicii ramane insa un mare semn de intrebare. SC Atlassib SA, cel mai mare transportator de persoane, a dezvoltat un sistem de curierat prin care valuta este adusa in tara din mai toata Europa.

Cu toate acestea, directorii de la SC Posta Atlassib neaga acest lucru. Asemenea intrari neimpozitate afecteaza negativ, spre exemplu, exportatorii romani, datorita aprecierii cursului valutar.

De o buna perioada de vreme, o parte dintre banci au dezvoltat un sistem de transfer monetar bine pus la punct. Singurul dezavantaj pare a fi comisionul perceput de aceste unitati bancare. Astfel, multi prefera varianta unui curierat la mica intelegere, procedura mult mai ieftina, dar nu la fel de sigura.

Mai mult decat atat, aceste forme de curierat nu sunt legale din punctul de vedere al Serviciului Vamal din Romania.

Aceasta forma de a aduce bani in tara a fost dezvoltata si de firma de transport international de persoane Atlassib SA. Numai ca acesti bani nu sunt declarati la punctele vamale si astfel nu pot fi impozitati de statul roman.

Milioane de euro pe rutele Atlassib

O mare parte din suma de bani intrata in tara pe cai ilegale (discutam aici de milioane de euro) este datorata, in general, firmelor de transport persoane, care, pentru un comision modic, executa aceste transferuri de capital.

Un rol important in aceasta ecuatie a intrarii de valuta la negru in Romania o are holdingul Atlassib, tocmai pentru faptul ca detine un procent semnificativ din totalul transporturilor internationale.

“Da, eu primesc frecvent bani de la copiii mei din Italia si stiu ca ei platesc acolo comisionul pentru a nu mai avea eu probleme aici. Pana anul trecut, primeam si prin banca, dar acolo imi cereau buletinul si alte hartii, si comisionul era mai mare”, ne-a declarat B.M., din Bacau.

Pentru a intari aceasta supozitie, un redactor al GAZETEI a telefonat la sediul Atlassib Bacau cerand informatii referitoare la posibilitatea de a primi bani din Torino (un oras ales la intamplare).

Raspunsul a fost concludent: “pai… discutati cu persoana care trebuie sa va trimita banii, ii spuneti sa vina la agentia noastra din Torino, sa puna banii intr-un plic, sa achite taxa, iar noi va vom suna cand ajung banii”.

Atlassib are urmatorul tarif: pana la 250 euro – tarif 5 euro, tot ce depaseste aceasta suma – 3 la suta din suma plus cei 5 euro initiali.

Regimul valutei aduse in tara de Atlassib ramane neclar: nu se stie daca provine din munca la negru, deci neimpozitata, nu se stie nici in ce mod este declarata si impozitata in Romania. Cel mai adesea i se pierde urma. Astfel, bugetul statului este prejudiciat an de an cu miliarde de lei.

La intrarea in tara, persoanele care au asupra lor mai mult de 10.000 de euro trebuie sa declare agentului vamal aceasta suma. Nedeclararea la vama a sumelor ce depasesc cuantumul de 10.000 de euro/persoana constituie contraventie, iar in unele cazuri suma poate fi chiar confiscata.

“Legea spune limpede care este valoarea pe care trebuie sa o declari la vama, cat despre firmele de transport care fac aceste servicii, o fac la negru, ca si in cazul coletelor.

Recomandarea mea oficiala este ca cei plecati in strainatate la munca sa nu mai foloseasca astfel de firme pentru a trimite bani in tara, pentru ca exista un risc marit, si sa foloseasca serviciile bancare pentru astfel de operatiuni”, ne-a declarat Vasile Şoiman, directorul Vamii Bacau.

Totusi, sistemul de introducere a banilor negri in tara este unul destul de simplu. La Vama Nadlac s-a format un obicei de a colecta in autocar 5 euro pentru vamesi, chipurile sa nu dea pasagerii jos cu tot cu bagaj.

Asa ca soferul autocarului (care de obicei este mana in mana cu vamesii) atentioneaza pasagerii asupra “taxelor” care trebuie platite vamesilor romani. Conform afirmatiilor unor soferi de autocar, vamesii s-au invatat cu sume fixe, sa zicem 500 de euro/autocar.

Pentru ca soferii au grija ca vamesii sa fie “rasplatiti” din banii pasagerilor, de cele mai multe ori cei din urma uitand sa mai ceara “dreptul” pentru sumele de bani introduse in tara.

Posta Atlassib neaga totul

Societate componenta a Holdingului Atlassib, Posta Atlassib este singura responsabila de transportul de colete si documente – acest lucru l-am aflat de la directorul filialei Bacau a societatii.

Contactat telefonic de redactorul GAZETEI, directorul SC Posta Atlassib SA Sibiu a negat orice fel de implicare a acestei societati in aducerea de bani in tara. “Noi nu aducem decat colete si acte. Nu facem transport de valuta.

Dar ce-ar fi sa veniti pana la Sibiu sa ne cunoastem mai bine, sa discutam? Asa ar fi normal”, ne-a relatat directorul de la Posta Atlassib, Alexandru Avramescu.

Cu toate acestea, GAZETA a demonstrat ca angajatii SC Atlassib recomanda punerea de bani in plic si trimiterea in tara, contra unui comision perceput de societate. Prin astfel de “servicii”, firma transportatoare eludeaza legile statului, normative care cer anumite conditii in cazul transportului de valuta.

Exportatorii romani – in pragul disperarii

Asociatia Nationala a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR) evalueaza pierderile la export la circa un miliard de euro si un somaj potential de aproape 25 la suta din forta de munca a Romaniei, la trei luni de la “liberalizarea brusca” a cursului de schimb pe piata valutara.

In mare parte, pierderile estimate de ANEIR sunt datorate faptului ca milioane de euro intra anual in tara fara a fi impozitati sau macar declarati la vama. In acest context, Mihai Ionescu, reprezentantul ANEIR, a lasat sa se inteleaga ca aceasta problema ar trebui rezolvata de Guvernul Romaniei.

“Sunt multi romani care lucreaza cinstit sau necinstit in strainatate si trimit bani pe diverse cai in tara. Eu nu sunt impotriva lor, doar ca firmele de transport international de persoane au pus in practica un sistem prin care aduc bani negri in tara”, a precizat Ionescu pentru GAZETA de Bacau.

La un calcul simplu, peste un miliard de euro anual intra in Romania, bani trimisi de romanii care lucreaza in Vest. “Se observa ca in opinia guvernantilor este mai rentabil exportul de forta de munca ieftina in defavoarea exportului de produse, la care statul percepe impozite si alte taxe de export.

Am ajuns in situatia in care valuta intrata in tara de la cei plecati la munca sa fie egala cu valuta rezultata in urma exportului”, a adaugat Mihai Ionescu, reprezentant al ANEIR.

Faptul ca o cantitate apreciabila de valuta intra in tara intr-un mod neclar, cvasinereglementat si i se pierde urma, implicit si impozitul aferent, afecteaza in mod direct cursul de schimb valutar si negativ exportatorii.

“Daca Guvernul si BNR nu constientizeaza momentul dramatic pe care il traverseaza exportul romanesc (voalat de unele date statistice efemere), bazandu-se pe o Romanie a «capsunarilor» (includem aici milioanele de romani care muncesc legal si mai putin legal in strainatate si care aduc anual mai multe miliarde de euro decat exportul net

al tarii!), facem apel si la partenerii nostri de la FMI si de la Bruxelles pentru a gasi impreuna cu autoritatile de la Bucuresti (inclusiv prin consultarea mediului de afaceri) solutiile de natura sa preintampine falimentul exportului romanesc, astfel incat, la 1 ianuarie 2007, Romania sa nu ramana la usile

Uniunii Europene”, a mai spus Ionescu.

Piata imobiliara a “sarit in aer”

Faptul ca banii introdusi in tara nu sunt impozitati sau declarati a facut posibil ca, de cel putin doua ori pe an, pretul imobilelor sa atinga cote maxime.

Cresterea este sustinuta de persoanele plecate la munca in strainatate, care in perioada sarbatorilor se intorc in tara, iar cu banii adunati fac investitii in domeniul imobiliar.

“Din luna octombrie a anului 2003 si pana in prezent a fost inregistrata o crestere cu aproximativ suta la suta a preturilor la imobile, datorata, in mare parte, romanilor plecati la munca in strainatate si care se intorc cu sume mari de bani.

In anul 2004 au fost inregistrate doua cresteri substantiale a preturilor in perioada mai–iunie si noiembrie–decembrie, tocmai din acest considerent”, a specificat administratorul Agentiei Imobiliare “Casa Noastra”, Gabriel Gritcu.

Asa se face ca unui om de rand, care lucreaza pentru un salariu cat de cat decent in Romania, ii este imposibil sa cumpere o locuinta fara sa recurga la alte forme de finantare.

Guvernul, singurul avantajat

In lipsa investitorilor, banii trimisi de cei plecati la munca in strainatate reprezinta cel mai important refugiu ca si sursa de valuta pentru statul roman.

Dupa opinia specialistilor, acest aspect nu reprezinta decat o solutie pe termen scurt si ar caracteriza o solutie viabila prin care Romania sa faca fata anului 2007.

Solutia rezolvarii situatiilor de acest fel ar fi ca Romania sa se orienteze spre cresterea exportului de produse competitive pe piata europeana, absorbind un nivel tehnologic inalt si sa opreasca (pe cat posibil) exodul fortei de munca brute.

Legea spune multe

Conform Legii nr. 333 din 2003 care spune in ce mod poate Atlassib sa faca transport de valori – deci, inclusiv, de valuta –, banii care intra in tara de la cei care muncesc in strainatate ar trebui sa treaca prin mai multe filtre. In primul rand, fiecare transport ar trebui insotit de forte de ordine.

Apoi, banii, perceputi ca “valori”, pentru ca transportul lor este, subliniem, ilegal, ar trebui sa fie asigurati de o companie de profil. De asemenea, mijloacele de transport ar trebui, conform aceluiasi act normativ, sa fie certificate de un laborator specializat. Peste toate acestea, este obligatorie existenta unui plan de baza, avizat de Politie.

Daca aceste conditii ar fi respectate, cu siguranta ca nimanui nu i-ar conveni sa opteze pentru un astfel de mijloc de pompare a banilor inspre locurile natale. Daca ar face-o, valoarea unui astfel de serviciu ar fi mai mare decat un comision bancar.

Totusi, legea este suficient de alunecoasa, in sensul ca nu exista un document atasat in care sa se specifice de cate feluri sunt bunurile considerate “valori” si daca in aceasta categorie pot fi inclusi banii.

Apoi, paragrafele sunt “intarite” de cate o expresie de genul: “dupa caz” sau “atunci cand situatia o impune”, astfel incat sa poata fi usor de “intors”.

BNR demonstreaza ilegalitatea

Conform regulamentului BNR cu privire la importul de capital, operatiunile in valuta trebuie inregistrate. “Nu pot intra in tara cu o suma mai mare decat 10.000 de euro de persoana, altfel o fac pe riscul lor.

In cazul in care o firma nu are in domeniul de activitate specificat transportul de valuta, si mai percep si comision pentru acest lucru, dupa parerea mea, practica o afacere ilicita”, ne-a declarat Ioan Curavale, sef serviciu in cadrul BNR Bacau.

De asemenea, acesta a clarificat si modalitatea prin care o firma ar practica o astfel de activitate: “Trebuie sa intocmeasca un plan de transport aprobat de Politia Romana si sa indeplineasca anumite criterii de performanta in asigurarea securitatii transportului”, a mai precizat Curavale.