Dincolo de fatada comunitara a proiectului, castigurile pe termen mediu si lung pentru firma privata, nu sunt deloc de neglijat. Astfel, Primaria nu mai plateste publicitate catre mass-media. De doua saptamani, Clujul are un radio municipal care functioneaza in cinci dintre statiile Regiei Autonome de Transport Urban Calatori Cluj (RATUC).

Radioul a rezultat in urma unei asocieri dintre firma Q Soft si RATUC, primarul Emil Boc a declarat ca se bucura ca, in acest mod, poate sa comunice cu cetatenii, mai ales ca intreaga investitie este privata. "E o incercare a noastra de a face ca timpul de asteptare al calatorilor sa fie mai util si placut petrecut.

Dorim sa il extindem la statiile mari: Minerva, Gara, Piata Marasti, Zorilor, Memorandumului si sa vedem, luna viitoare, reactiile si sugestiile pe care le primim", a declarat, incantat de proiect, directorul RATUC, Liviu Neag.

Noul radio este considerat de Neag drept util pentru a anunta informatii de interes pentru clujeni. "Tinta noastra este sa ajungem sa dam si informatie calda. De exemplu, daca RATUC isi modifica intr-o zi traseul pe o linie, sa putem anunta instantaneu clujenii de modificare", a spus Neag.

El sustine ca, prin intermediul radioului, se vor transmite nu numai anunturi cu informatii utile, ci si publicitate si muzica de buna calitate. "Nu ne costa nimic instalarea echipamentelor. Totul este facut de firma Q Soft, cu care vom incheia peste doua luni o conventie de colaborare.

Firma va avea dreptul sa incheie contractele legate de publicitatea care se difuzeaza pe post si toate veniturile ii vor reveni, pentru a-si acoperi costurile", a mai spus Neag.

Emisie fara autorizatii

Dan Quisbaian este patronul firmei Q Soft din Cluj, care administreaza radioul municipal. Q Soft este si unica firma din Romania care produce softuri (programe de calculator) specializate pentru radiouri, pe care le vinde in toata tara. Cu tehnologia la indemana, Quisbaian sustine ca ideea proiectului i-a venit firesc.

"Vrem sa schimbam modul de a face publicitate si, mai ales, vrem sa oferim un alt mijloc de comunicare pentru comunitatea din Cluj", spune el. Acesta sustine ca nu exista, in oras, un radio care sa se raporteze personalizat la cetateanul de rand, asa ca spera ca ideea lui sa fie privita de comunitate drept un proiect pentru cetateni, si nu ca o afacere.

Dat fiind ca nu foloseste calea undelor, ci transmite informatia (fie ea muzicala sau de alta natura) prin fibra optica (Internet), nu are nevoie de licenta de la Consiliul National al Audiovizualului (CNA).

Conform raspunsului primit de ZIUA de Cluj de la Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei, nu este nevoie de nici o autorizatie, atata vreme cat emisia se face strict prin Internet.

Asocierea cu Primaria si cu RATUC (care scoate din calcul licitatia pentru un proiect) s-a facut, deocamdata, cu intentia de a testa piata locala, pentru a vedea daca oamenii sunt receptivi la un astfel de demers, sustine Quisbaian.

De altfel, Primaria, ca si alte institutii publice clujene, are posibilitatea de a-si difuza gratuit anunturile pentru cetateni prin intermediul postului de radio municipal. Astfel de anunturi, de interes cetatenesc, se bucura, insa, de acelasi regim gratuit si la radiourile comerciale.

Publicitate ieftina

Functionarea radioului municipal, coroborata cu editarea, de catre Primarie, a unui ziar propriu, va face ca, in timp, mass-media clujeana sa fie ocolita de anunturile si comunicatele de la Primarie. Cetatenii vor primi gratuit ziarul respectiv, desi acesta este facut cu bani alocati de la bugetul CL (adica banii nostri).

Si radioul "de municipiu" poate fi ascultat tot gratuit, in statiile de troleibuz, autobuz ori tramvai. Quisbaian spune ca, pe viitor, daca proiectul se va dovedi fiabil, numarul statiilor va creste.

Investitia facuta de Q Soft este de 1.000 de euro, pentru prima faza, iar montarea difuzoarelor in statiile RATUC a fost facuta de lucratorii regiei. Patronul Q Soft sustine ca, daca vor exista firme interesate sa isi faca reclama in acest mod, se vor incheia contracte si firma va oferi tarife de publicitate mult mai mici decat cele percepute de mass-media.

"Ma gandesc la firmele mici, care doresc sa se faca remarcate in acea microzona pe care o reprezinta statia de troleu, firme care nu isi permit sa plateasca publicitate la unul, doua sau chiar trei posturi de radio pentru a se face cunoscute", ne-a declarat Quisbaian.

Gestul de a oferi publicitate mult mai ieftina, sub pretul pietei, este la indemana firmei Q Soft, deoarece ea dispune de o modalitate de emisie foarte putin costisitoare (energie electrica si Internet), fara taxa de licenta de platit.

Un director comercial al unui post de radio privat din Cluj a declarat ca nu crede ca isi va pierde clientii daca radioul municipal va practica preturi reduse. Acesta sustine ca postul sau de radio are un anumit tip de clienti, care nu vor migra inspre tarife mai mici.

Muzica populara pentru oamenii muncii

Q Soft nu va face contracte cu nici un radio pentru a retransmite programul muzical al acestuia. Se va difuza muzica de toate felurile, in functie de categoriile sociale aflate in statii, in asteptarea troleibuzului, la o anumita ora.

"Dimineata difuzam muzica populara pentru ca ne-am interesat si am aflat ca atunci merg la serviciu oameni de o anumita varsta si care credem ca prefera acest gen de muzica. Vom face un studiu de piata, printr-o colaborare cu studentii de la marketing, ca sa vedem exact cum sa facem schimbarea de format muzical in functie de intervalele orare", spune Qiusbaian.

El sustine ca nivelul sunetului in difuzoare va fi mentinut in difuzoare in asa fel incat sa nu fie deranjant. Patronul Q Soft mai spune ca intentioneaza sa contacteze case de discuri pentru a obtine muzica si informatii muzicale direct de la acestea. Deocamdata, si-a pus la bataie arhiva personala de melodii.

O asociere profitabila

Ideea lui Quisbaian este unica dat fiind ca nici noi, nici el nu am mai auzit de un astfel de post de radio municipal in alte orase din tara.

Avand o sustinere financiara puternica (96 dintre cele 250 de posturi radio din Romania folosesc softul produs de firma sa, soft care costa cel putin 1000 de euro) si experienta in domeniul radio-publicitate, Quisbaian se arata dispus sa culeaga roadele asocierii abia dupa doi-trei ani, cand isi va amortiza investitia.

La nivel declarativ, proiectul Q Soft pare, asa cum spune si autorul sau, un serviciu adus comunitatii, un alt mijloc de informare. Dar, daca peste cativa ani, cifra de afaceri din publicitatea care va rula pe radioul municipal va creste semnificativ, atunci proiectul comunitar va deveni o afacere foarte banoasa pentru initiator.