Dupa ce timp de un an de zile a stat pe uscat, pe faleza inferioara a Dunarii, Panzarul Moldovenesc, mandria oficialilor galateni, dar si a Centrului Cultural „Dunarea de Jos” din Galati, va fi relansat la apa incepand cu mijlocul lunii septembrie pentru a putea fi inchiriat galatenilor, dar si turistilor dornici de o croaziera pe Dunare.

Presedintele Consiliului Judetean Galati, Eugen Durbaca a anuntat ca va aloca 50.000 de lei pentru reparatiile necesare pentru ca vasul sa poata fi relansat, deoarece atat vopseaua, cat si lemnul din care a fost conceputa corabia s-a deteriorat extrem de mult. Tocmai din aceste motive, de Ziua Marinei oficialitatile galatene nu au putut lansa la apa vestitul Panzar Moldovenesc.

Calatorie de 12 ore numai pentru bogatasi

Conducerea Centrului Cultural „Dunarea de Jos”, in administratia caruia se afla panzarul, a decis ca pentru inceput croazierele sa aiba loc pe Dunare, pe ruta Galati-Braila, insa exista si posibilitatea ca prin atragerea unui program european, croazierele sa fie extinse chiar in Delta Dunarii, in Marea Neagra, dar si pe traseul fluviului pana la Viena.

„In anul premergator intrarii Romaniei in Uniunea Europeana, noi am fi vrut sa facem o deplasare cu panzarul pana la Viena si in fiecare capitala europeana sa dam un spectacol cu traditii romanesti, insa din pacate nu am avut sponsorizari. Vom incerca cu un program european de promovare a culturii romanesti, in speranta ca vom obtine fondurile necesare.

Desi croazierele se vor desfasura pe traseul Galati-Braila, nu am renuntat la ideea unei croaziere pana la Viena”, a declarat Razvan Avram, directorul Centrului Cultural „Dunarea de Jos”.

Pentru doua ore de deplasare pe Dunare cu panzarul, galatenii vor trebui sa scoata din buzunare 20 de lei, insa 12 ore de croaziera ii va costa 1.000 de euro, atat pe turisti, cat si pe galateni. „Ne gandeam ca pretul unui bilet pentru o croaziera de 2 ore sa fie de 20 de lei ca sa-si poata permite cat mai multa lume sa se plimbe cu aceasta corabie.

Noi o sa facem deplasari pe distante scurte pentru inceput. Va ramane in vigoare si hotararea de anul trecut prin care inchiriam vasul pentru 12 ore cu 1.000 de euro”, a mai precizat Razvan Avram.

O jucarie scumpa

In ceea ce priveste echipajul de la bordul navei, conducerea Centrului Cultural „Dunarea de Jos” a hotarat ca in urma unei licitatii sa se stabileasca echipajul panzarului. „Noi vom organiza o licitatie si in functie de asta, orice societate care are personal de calitate ne va presta serviciile”, a mai spus Razvan Avram.

Corabia a fost construita in 2004 si a costat 500.000 de euro. Are o lungime de 17,6 m si latime de 5 m, pescajul fiind de 1,5 m, iar deplasamentul navei este de 25 de tone dead weight. Chila si coastele corabiei sunt construite din stejar stratificat, bordajul este construit din lemn de larice, iar puntea din lemn de mahon si tec.

Corabia este propulsata cu ajutorul celor trei panze, „focul” de 30 mp, „randa” de 40 mp si „balonul” de 45 de mp.

Prima croaziera cu turistii a fost efectuata in luna iunie 2006, cand un grup de profesori de la o universitate din Paris a efectuat o deplasare pe Prut pentru vizitarea Zonei Protejate Prutul Inferior.