?inand cont de faptul ca in cea mai mare companie petroliera din Romania nu prea au existat de-a lungul vremii conflicte sociale, salariatii si Administratia coabitand intr-un mediu de lucru profesionist, in care ambele parti au avut intotdeauna de castigat, liderul sindical vorbeste detasat si nu pare a fi ingrijorat ca, din acest an, PETROM isi va schimba stapanul.

Sindicatul are deja partea lui de actiuni si nu doreste altceva decat ca societatea sa prospere in continuare pentru ca salariatii sa aiba de castigat. Florin Bercea sustine ca PETROM ar putea deveni, alaturi de compania austriaca OMV, cea care a fost selectata in vederea negocierilor de privatizare, un lider pe piata din centrul si estul Europei.

? Domnule Florin Bercea, in calitatea dumneavoastra de vicepresedinte al FSLI Petrom, cum vedeti cea mai mare companie petroliera din Romania dupa privatizare?

? PETROM-ul va fi in continuare cea mai mare companie din Romania, chiar daca se va privatiza. ?inand cont si de oferta celor de la OMV, companie care se afla in pole-position si cu care se negociaza acum, probabil ca nici numele companiei nu va fi schimbat si va ramane in continuare acelasi. PETROM este un nume care reprezinta ceva pentru industria romaneasca de profil si pentru Romania.

A fost si este cea mai atragatoare companie a industriei romanesti. Dupa privatizare se vor produce cu siguranta schimbari in ceea ce priveste numarul de salariati. Noi am avut deja un prim contact cu cei de la OMV. Ei, la o cifra de afaceri de 7 miliarde de euro anual, au 6.200 de angajati. Petromul are o cifra de 2 miliarde de euro si are 56.000 de angajati.

Sigur, diferenta provine si din faptul ca OMV are toate statiile in franciza, deci nu le apartin.

? Ne putem astepta deci dupa privatizare la disponibilizari masive de personal din cadrul Petrom?

? Vor exista, cu siguranta, disponibilizari, dar nu stim nici noi cifra de personal vizata. E clar insa ca nu se poate ca OMV sa aiba o astfel de cifra de afaceri, cu un numar atat de redus de angajati, iar la PETROM sa fie invers. Bine, aici intervin si alte lucruri. Ei au 6.

200 de angajati, dar nivelul de tehnologizare al rafinariei de langa Viena, de exemplu, precum si al exploatarilor din Austria si Germania este foarte ridicat, si normal ca permite operarea cu mai putini oameni.

? Cum va reactiona FSLI ?Petrom? in cazul unor concedieri colective de salariati?

? OMV-ul trebuie sa vina sa prezinte un plan de afaceri pentru viitorul PETROM, pe care sunt sigur ca deja il au, din moment ce au participat la privatizare. ¹Šmod sigur, vom negocia. Aici intervin insa doua chestiuni: ne opunem reducerii numarului de salariati, fara ca nimeni sa ne garanteze succesul pe viitor al companei sau acceptam o reducere si poate o sa ne fie mai bine la toti.

Cei care vor pleca vor beneficia de plati compensatorii substantiale. Pe acest segment sta puterea noastra: vom face tot ce este posibil ca aceste compensari sa-i ajute cat mai mult pe cei care pleaca. Pe de alta parte, noi, pe langa faptul ca reprezentam salariatii, reprezentam si actionariatul companiei, avand dreptul sa cumparam, in momentul privatizarii, 8% din actiunile companiei.

Sindicatul a mai cumparat deja prin bursa un alt procent de actiuni. Deci suntem parteneri si avem tot interesul sa luam dividende pe participatie si sa avem un profit cat mai mare.

Preturile combustibililor ar putea ramane aceleasi

? Exista o teama generala ca, dupa privatizare, preturile la pompa ale combustibilor vor exploda. Cum credeti ca vor evolua totusi acestea?

? Preturile vor fi influentate, asa cum este si la ora actuala de altfel, de evolutia pietei mondiale si de cursul euro. Trebuie sa tinem cont insa de alt aspect. óðr-o prima faza, OMV va cumpara 33% din actiuni, dupa care va majora capitalul social, urmand sa detina apoi 51% din pachetul de actiuni. Practic, din acel moment, OMV va avea puterea de decizie.

Statul isi va pastra 40% dintre actiuni, din care va ceda sindicatului 8%, insa va avea mai departe un pachet de control care sa-i permita implicarea in decizia privind stabilirea preturilor la carburanti.

? Exista mai multe voci care spun ca in Romania preturile combustibililor sunt foarte mici in comparatie cu cele din Uniunea Europeana si ar trebui aliniate la cele din afara. Pretul benzinei, de exemplu, ar trebui sa fie de cel putin 1 euro.

? Ajustarea preturilor din Romania la cele din Uniunea Europeana tine de un acord politic. La noi, pretul la pompa al benzinei este de 0,6 euro, pe cand in Germania este de 0,8 euro. Doar in tarile nordice trece de 1 euro. Nu vad de ce ar fi atat de necesara o scumpire.

Daca OMV-ul se va declara multumit cu nivelul de profit pe care il obtine cu aceste preturi, nu cred ca va proceda la marirea lor.

Petrom va deveni lider, alaturi de OMV

? Ce rol credeti ca va mai juca sindicatul in Petromul privatizat?

? Noi am avut deja mai multe intalniri cu reprezentantii OMV. Anul trecut am participat la un seminar organizat de OMV in Austria, iar in acest an, vicepresedintele OMV, cel care se ocupa de personal, a venit in Romania si am purtat o serie de discutii. Vreau sa va spun ca relatia dintre Administratia OMV si sindicatul din cadrul companiei este una traditionala, foarte buna.

¹ŠAustria, ei au permanentizat deja un dialog social care a debutat cu foarte multi ani in urma. Exista perspectivele unui dialog social civilizat. Trebuie sa tinem cont si de faptul ca vom intra in Uniunea Europeana, speram in 2007, iar salariul minim va trebui sa ajunga la un nivel similar cu cel din spatiul european.

De asemenea, se vor infiinta Consiliile Europene de Munca, iar OMV, care este o companie la nivel continental, nu-si va permite sa aplice in Romania o alta politica sociala decat cea pe care o aplica in celelalte tari.

? Ca o concluzie, ce va castiga Romania din aceasta privatizare mult asteptata?

? Romania este o piata foarte importanta. ?ara noastra are putine masini, in comparatie cu tarile din Vest, dar are foarte multi locuitori. Desi numarul de masini la mia de locuitori este cel mai mic, numarul de potentiali utilizatori de autovehicule este mare.

?inand cont de faptul ca OMV nu este o companie foarte mare, asa cum este BP, Shell sau Texaco, privatizarea PETROM o putem numi, daca vreti, o fuziune. O fuziune intre o cifra de afaceri de 7 miliarde de euro si una de 2 miliarde de euro. ¹ireuna, cele doua companii vor reusi sa dezvolte si sa faca foarte mult pentru Romania.

OMV si-a exprimat clar si raspicat intentia de a detine controlul pietei de la Padurea Neagra pana la Marea Neagra si va deveni, impreuna cu Petrom, unul dintre cei mai mari operatori din centrul si estul Europei.