Desi in urma cu cateva saptamani a avut loc Salonul Auto de la Detroit, principalii actori ai industriei auto mondiale si-au pastrat „armele grele" pentru expozitia de la Geneva. Daca un pasionat de tenis este intrebat care sunt cele mai importante turnee din lume pe parcursul unui an competitional, acesta va nominaliza, fara ezitare, competitiile de grand slam.

Cele patru turnee au drept corespondent, in industria auto, saloanele de la Detroit, Geneva, Frankfurt si Paris. Prezenta orasului Detroit pe harta marilor expozitii auto ale lumii nu mira pe nimeni, din moment ce constructorii americani sunt printre cei mai importanti din lume.

Vanzarile de autovehicule ale companiilor franceze plaseaza nume ca Renault sau PSA Peugeot-Citroën in primii zece producatori la nivel global, iar salonul de la Paris pare doar o consecinta logica a acestui aspect. Nimeni nu s-a indoit vreodata de faptul ca nemtii stiu sa faca masini.

E de ajuns sa spunem Mercedes Benz, BMW si Volkswagen, pentru a intelege ce amploare trebuie sa aiba Salonul Auto anual de la Frankfurt. Ce ii determina insa pe cei mai mari producatori din lume sa expuna la Salonul Auto de la Geneva? Elvetia este o tara mica, fara nici macar un singur producator de automobile.

Luand in calcul numai aceste argumente, niciodata o expozitie auto nu ar avea cum sa se organizeze intr-o tara ca Elvetia. Chiar si fara un producator auto propriu, in Elvetia lucreaza peste 275.000 de oameni in aceasta industria, iar cifra de afaceri inregistrata anual in industria auto de aici este de 50 miliarde de euro.

Insa nici macar amploarea pietei auto din Elvetia nu este un argument pentru cei care considera Salonul Auto de la Geneva drept cel mai important din lume. Traditia acestei expozitii este elementul care aduce in fiecare an cei mai importanti actori ai industriei auto mondiale pe malul lacului Leman.

Primul salon de la Geneva s-a organizat exact acum 100 de ani, in anul 1905, editia de anul acesta fiind si cea cu numarul 75. Fiind o editie aniversara, au fost anuntate premiere mondiale foarte multe.

E vorba, in primul rand, de noul Volkswagen Passat, o masina care va bulversa cu siguranta multe ierarhii, inclusiv pe piata auto din Romania, atat prin dotarile oferite, cat si prin pretul foarte scazut. Cu toate ca, asa cum ii spune si numele, Volkswagen este masina poporului, ultimul model este din zona premium, la un pret destul de mic pentru acest segment.

Specialistii apreciaza ca aceasta miscare a constructorului german este logica si menita a face loc pe piata modelului Skoda Oktavia. Prezentarea celei de-a cincea generatii de BMW Seria 3 a fost un alt eveniment destul de asteptat. Fara nici o indoiala, Seria 3 de la BMW este printre cele mai premiate familii de autoturisme sport si compact.

Prezentat intr-un cadru restrans in Romania in urma cu cateva saptamani, noua Serie 3 se remarca, in primul rand, prin interiorul mult mai spatios, motorizarea mai puternica si mai silentioasa. Fata de predesor, noul BMW Seria 3 are dimensiuni superioare. Specialistii pietei explica aceasta crestere a dimensiunilor Seriei 3 prin incercarea de a pozitiona pe piata noul BMW Seria 1.

Una dintre noutatile salonului a fost modelul Logan, care desi a fost lansat anul trecut, „a scos pentru prima oara capul" la un salon auto cu staif. Atractiile oricarui salon sunt prototipurile avangardiste ale „greilor" industriei mondiale. Iar aici lista este lunga. Renault a prezentat in premiera noul sau „concept car" Z 17, in timp ce la Nissan a fost un prototip de SUV numit Zaroot.

Strategia constructorului suedez Volvo a fost aparte. Pentru aceasta editie aniversara, a prezentat un „concept car" care a facut istorie. Este vorba de Volvo Experimental Safety Car, lansat in anul 1972, model care a facut istorie in ceea ce priveste solutiile de securitate in trafic.

Atractia standului a fost insa noul „concept car" 3CC lansat in anul 2004, un model cu trei locuri care a fost prezentat pentru prima oara in Europa la salonul auto din Geneva.

Noutati ale salonului auto de la geneva 2005

Volvo 3CC

Este cel mai nou „concept car" al constructorului suedez, care a fost conceput in anul 2004 si prezentat pentru prima oara in Europa la Salonul Auto de la Geneva. Modelul beneficiaza de un motor electric a carui viteza de varf este de 135 km/h si care accelereaza de la zero la 100 km/h in zece secunde.

Desi dimensiunile lui 3CC sunt asemanatoare cu cele ale unei masini sport de doua locuri, prototipul de la Volvo propune o noua configuratie cu trei locuri (doua in fata si unul in spate).

Toyota Aygo

Modelul a fost realizat impreuna cu constructorii francezi Peugeot si Citroën. „Fratii" Toyotei Aygo se numesc Citroën C1 si Peugeot 107. Noul model al constructorului japonez a fost unul dintre cel mai bine pastrate secrete inainte de Salonul Auto de la Geneva.

Toyota Aygo are un motor cu o capacitate cilindrica de un litru, dezviolta o viteza maxima de 157km/h, iar consumul la 100 de kilometri combinat este de 4,6 litri.

Citroen C1

Modelul dezvoltat impreuna cu Peugeot si Toyota a fost conceput pentru a completa gama masinilor mini. Citroën avea nevoie de cat mai multe modele din aceasta clasa, care ocupa 30% din vanzarile europene. C1 este disponibil in doua variante: cu 3 si 5 usi. Modelul dispune atat de o motorizare de 1,1 litri pe benzina, cat si de una diesel, a carui capacitate cilindrica este de 1,4 litri.

Peugeot 1007

In urmatorii zece ani, Peugeot se asteapta la o crestere cu 17% a vanzarilor de autoturisme din clasa B. Peugeot 1007 a aparut tocmai pornind de la aceasta observatie. Modelul urmeaza a fi lansat pe piata in 2005 in luna aprilie, urmat in luna iunie de modelul 107. Variante de motorizari pentru 1007 sunt de 1,4 litri si 1,6 litri pe benzina si 1,4 litri pe motorina.

Noul Volkswagen Passat

Modelul constructorului german este foarte asteptat pe piata europeana. Noul Passat are 4,77 metri lungime si 1,82 metri latime, dimensiuni superioare vechiului model. Noul Volkswagen Passat va fi echipat cu patru motorizari pe benzina (care vor dezvolta puteri de 115, 150 si 200 CP) si trei pe motorina.

Primul motor din gama va fi unul economic, de 1,6 litri pe benzina, a carui putere va fi 102 CP. Pentru sfarsitul anului 2005, este asteptat un nou motor de 3,2 litri V6 FSI, care va dezvolta 250 CP.