Proiectul Fabulospirit a fost dat uitarii dupa schimbarea conducerii de la MAE. Celalalt proiect, “Romania mereu surprinzatoare”, e pe moarte, dupa o existenta nu tocmai fericita.

Sunt doua dintre intentiile autoritatilor romane care au avut drept scop turnarea in urechea strainatatii a unor adevaruri putin cunoscute: capitala Romaniei nu este Budapesta, romanii au litoral la Marea Neagra, partii de ski in Carpati, mamaliga, tuica si Maramures. Ce urmeaza?

Dupa mai multe tentative, colocvii, seminarii si dezbateri publice, Romania ramane in continuare una din putinele tari europene fara o strategie de branding, fara un program coerent prin care sa se faca cunoscuta “afara”.

La inceput, in 2004, a fost sloganul “Romania mereu surprinzatoare”, facut de Ministerul Turismului. Si pentru promovare i s-au oferit 52 de miliarde de lei. Si a venit statul si a difuzat clipuri publicitare pe Euronews si pe BBC si pe CNN.

Si timpul s-a scurs, campania a ramas uitata intr-un colt ministerial, iar multi straini stiu in continuare de Budapesta - capitala Romaniei.

Pe 10 iulie anul acesta, Organizatia Mondiala a Turismului a criticat campania si sloganul “Romania mereu surprinzatoare”, acesta urmand a fi folosit doar pana in momentul in care se va identifica un brand de tara.

„Echipa noastra a avut o reactie critica la sloganul actual al turismului romanesc «Simply Surprising», pentru ca nu comunica esenta Romaniei pentru potentialii vizitatori“, afirma pe 9 iulie Richard Batchelor, seful unei echipe de consultanti internationali din cadrul Organizatiei Mondiale a Turismului (OMT).

Dupa initiativa Ministerul Turismului, Externele au venit cu o noua propunere: Fabulospirit.

Conceptul a fost elaborat la sfarsitul anului trecut, in decembrie, dupa evaluarea, impreuna cu misiunile diplomatice ale Romaniei, a perceptiei tarii noastre in unele state europene.

Inca de la inceput, proiectul a fost unul invaluit in scandaluri: o parte din breasla publicitarilor si-a bagat coada si a criticat creatia agentiei Gav Scholz&Friends, iar pe de alta parte presa a scris despre contractul de 100 de mii de euro atribuit agentiei.

Si in luna mai a venit noul ministru de Externe, Cioroianu, si a cantat prohodul Fabulospiritului: “Proiectul trebuie regandit, intrucat ar putea face mai mult rau decit bine tarii noastre daca este gresit aplicat”.

Romania a mai avut insa initative in sensul elaborarii unui brand de tara; in 2005 Grupul de initativa pentru promovarea imaginii Romaniei a lansat site-ul www.brandingromania.com, un spatiu ce isi propunea crearea de dezbateri si articole in acest sens.

Dupa un hei-rup de cateva luni, site-ul a fost aproape parasit.

Un alt organism guvernamental, Agentia pentru Strategii Guvernamentale, si-a propus la un moment dat trasarea unei directii coerente la capatul careia sa fie identificata o solutie care sa creeze un brand al Romaniei. Si aceasta initativa a murit de o maniera foarte trista.

Un alt program, abia conceput de reprezentantii Ministerului pentru IMM-uri, Comert, Turism si Profesii Liberale si cei ai Organizatiei Mondiale a Turismului este Master Planul pentru Dezvoltarea Turismului National 2007 - 2026.

Acesta urmeaza sa fie aprobat, dupa ce va fi analizat si aprobat de reprezentantii Guvernului.

Master Planul a identificat mai multe directii pe care ar trebui tesuta strategia turistica a Romaniei: weekend turistic la Bucuresti, circuite turistice in Transilvania, activitati in jurul Marii Negre, a Bucovinei Maramuresului si Deltei Dunarii.

Prevederile documentului vor fi aplicabile intr-un interval de 20 de ani, si se spera ca pana in 2016 Romania sa atraga 10 milioane de turisti straini anual, fata de doar 6 milioane anul trecut.

Va invitam sa va spuneti parerea in legatura cu posibile branduri de tara potrivite pentru Romania. Sugestiile dumneavoastra vor fi analizate pe TVR 2, in cadrul emisiunii "Ora de stiri" de joi, 19 iulie, incepand cu ora 21.00. La emisiune vor fi invitati specialisti din industria publicitatii