Unele mașini electrice sunt mai scumpe în România față de alte țări europene, iar una dintre explicații poate fi legată de Programul Rabla Plus ținut de AFM. Cu un stimulent financiar de aproximativ 10.000 Euro, în țară, mașinile electrice devin mai atrăgătoare pentru clienți. Însă ce dă statul român pe o parte este luat de unii producători auto și dealeri pe partea cealaltă. Clientul final ajunge să plătească, de fapt, prețul întreg al mașinii. Iată mecanismele și câteva studii de caz.

Macheta-Sectiune EVFoto: Adrian Mitrea

Din exemplele de mai jos reiese clar cum un client de mașină electrică din România are acces la niște automobile mai scumpe decât în restul Europei. Acestea sunt câteva studii de caz, nu o listă completă. Realizarea unei analize pentru toate mărcile și toate modelele de pe piață ar necesita resurse de timp uriașe.

Puterea rămâne, însă, la cumpărătorul bine informat. Înainte de orice comandă pentru un automobil nou este bine să verifici prețul acelei mașini în mai multe țări. Dacă sunt diferențe de câteva sute de Euro, ele pot fi explicabile din motive logistice sau de mici diferențe între echipări. Însă dacă observi diferențe de multe mii de Euro este bine să pui întrebări suplimentare dealerului tău și să afli de ce prețul tău este cu mult diferit.

Unele diferențe între prețuri sunt normale. Ele pot ține de strategia de piață a mărcii, într-o anumită țară. Spre exemplu, dacă Opel vrea să câștige cotă de piață în Franța și să-și majoreze vânzările, atunci poate avea prețuri mai mici decât în Germania.

O altă explicație ține de costurile logistice. România este o piață mai îndepărtată pentru Citroën decât este Germania sau Franța (care e chiar piață domestică). Deci ar fi normal ca mașinile să fie mai scumpe. Pe de altă parte, să vinzi un Citroën în România e mai ieftin decât în Germania sau Franța (forță de muncă la preț mai mic, alte costuri operaționale mai mici). E greu de crezut că în diferența mare de preț de la modelul e-C4 sunt doar costuri logistice. Diferența de preț este semnificativă (+10%).

Probabil cea mai plauzibilă explicație ține de dorința de a face maximul de profit posibil în țările în care încă mai există bonusuri de la stat pentru mașini electrice. Orice analiză pe preț ai face, mașinile sunt mai scumpe în țările care acordă ecobonusuri. Clienții trăiesc cu mirajul că își cumpără mașină la un preț mai mic, având ajutor de stat. Dar în realitate singurii care ies mai profitabil din această afacere sunt comercianții de mașini.

Citește articolul complet pe 0-100.ro