Europarlamentarii au votat cu o larga majoritate includerea aviatiei intre marii poluatori internationali, incepand cu 2012, anunta Rador.

Se asteapta ca directiva europeana sa intre in vigoare chiar in aceasta vara, pentru a le permite statelor membre sa armonizeze legislatiile nationale cu cea comunitara pana in 2012.

Comisia Europeana saluta votul din Parlament, despre care afirma ca este un pas inainte in cadrul strategiei europene privind combaterea efectelor schimbarilor climatice.

In patru ani de zile, companiile aeriene care opereaza zboruri pe aeroporturile din UE, indiferent de nationalitate, vor primi asa-numita cota de poluare, in functie de mai multe criterii, intre care se afla si numarul de zboruri pe zi. Din totalul de noxe pe care aviatia are voie, conform noii legislatii, sa le emita, 85% se vor distribui gratuit, iar 15% se vor licita.

Acest lucru inseamna ca o companie mare primeste o cota mai mare de poluare, iar daca doreste un surplus atunci trebuie sa plateasca. Mai mult, daca se depaseste cota alocata gratuit fara sa existe un surplus licitat, compania plateste taxe usturatoare pentru poluare. In acelasi timp, daca o companie de dimensiuni mai mici nu ajunge la cota care i-a fost alocata, poate sa vanda diferenta dintre cota emisa si limita impusa.

Emisiile de noxe ale avioanelor ajung in acest moment la 3% din totalul emisiilor de dioxid de carbon la nivel mondial, dar dezvoltare a sectorului este extrem de rapida si a dus la o crestere de 87% in 13 ani. Expertii au calculat ca emisiile pentru o persoana care zboara de la Londra la New York sunt egale cu cele rezultate in urma incalzirii unei locuinte pe parcursul unui an intreg.