Țările de Jos și Danemarca vor livra Ucrainei un număr nespecificat de avioane de luptă F-16 odată ce vor fi îndeplinite condițiile pentru transfer, a declarat duminică premierul olandez Mark Rutte, în timp ce președintele Ucrainei Volodimir Zelenski se afla în Olanda, relatează Reuters. Danemarca a confirmat și ea duminică furnizarea de avioane de luptă F-16 Kievului.

Avioane F-35 și F-16Foto: Jakub Porzycki / AFP / Profimedia

Angajamentul este prima promisiune reală pentru a livra avioane F-16 pentru forțele armate ale Ucrainei și vine la câteva zile după ce Statele Unite au aprobat posibila livrare a avioanelor de luptă de către Olanda și Danemarca.

Premierul olandez Mark Rutte spune că nu poate specifica deocamdată numărul avioanelor care vor fi livrate de către țara sa Ucrainei, dar că are în stoc un număr de 42 de avioane.

Țările de Jos au în prezent 24 de F-16 operaționale care vor fi eliminate treptat până la jumătatea anului 2024. Alte 18 dintre avioane au fost scoase la vânzare.

Zelenski anunță furnizarea a 42 de avioane pe Twitter

„Astăzi, am mai făcut un pas pentru a întări scutul aerian al Ucrainei. F-16. Aceste avioane vor fi folosite pentru a ține teroriștii ruși departe de orașele și orașele ucrainene. Mark Rutte și cu mine am ajuns la un acord cu privire la numărul de avioane F-16 care urmează să fie transferate în Ucraina odată ce piloții și inginerii noștri și-au încheiat pregătirea. 42 de avioane. Și acesta este doar începutul. Mulțumesc, Olanda!”, a scris președintele Zelenski pe Twitter.

Condițiile impuse de Olanda și Danemarca pentru transferul de avioane F-16 către Ucraina

Danemarca a confirmat duminică că împreună cu Olanda va livra Ucrainei avioane de luptă F-16 atunci când vor fi îndeplinite condiţiile, a anunţat Ministerul de Externe al ţării într-un comunicat.

„Suntem de acord să transferăm aeronave F-16 Ucrainei și Forțelor Aeriene Ucrainene în strânsă cooperare cu SUA și alți parteneri, atunci când sunt îndeplinite condițiile pentru un astfel de transfer”, se arată în comunicat.

„Condițiile includ, dar nu se limitează la, personal F-16 ucrainean selectat, testat și instruit cu succes, precum și autorizațiile necesare, infrastructura și logistica”, a adăugat ministerul.

Olanda, împreună cu Danemarca, a condus în ultimele luni eforturile internaționale de a antrena piloți ucraineni pentru F-16 și de a livra în cele din urmă avioanele pentru a ajuta la contracararea superiorității aeriene a Rusiei, ale cărei forțe au invadat Ucraina în februarie 2022, notează Reuters.

De altfel, ministrul ucrainean al apărării Oleksii Reznikov a spus într-un interviu acordat presei ucrainene că piloţii ucraineni au început să se antreneze pe avioane de luptă F-16.

„Antrenamentul (pe avioanele F-16) a început", a declarat Reznikov, adăugând că un număr de ingineri şi tehnicieni ucraineni se antrenează, de asemenea, împreună cu piloţii.

Reznikov a spus că nu va dezvălui cât timp va dura antrenamentul, dar a precizat că „un termen minim de antrenament este de şase luni".

Potrivit lui Reznikov, instructorii vor fi cei care vor anunţa finalizarea instruirii, atunci când vor vedea că piloţii, inginerii şi tehnicienii ucraineni dobândi noile lor abilităţi.

Programul de antrenament F-16 este susţinut de o coaliţie de 11 ţări NATO, din care face parte şi România, şi necesită aprobarea oficială a SUA, deoarece avioanele sunt de tehnologie americană.

De câte avioane F-16 ar avea nevoie Ucraina

Serhii Golubțov, un comandant ucrainean al forțelor aeriene declara în aprilie că Ucraina are mare nevoie de avioane de luptă F-16, pe care le-a descris drept „de patru sau cinci ori” mai eficiente decât avioanele din epoca sovietică utilizate de forțele ucrainene.

Într-un interviu acordat în mai jurnaliștilor de la Radio Svoboda, generalul ucrainean a subliniat că apelul conducerii de la Kiev față de partenerii occidentali pentru a-i furniza avioane F-16 nu provine din vreo „dogmă”, ci că un grup de specialiști a evaluat care aeronavă militară ar fi cea mai potrivită pentru nevoile sale.

„F-16 nu este cel mai avansat avion, dar este capabil să utilizeze aproape toate tipurile de echipamente NATO și este un avion multifuncțional (multirol). Poate îndeplini misiuni de apărare antiaeriană, poate lupta împotriva țintelor aeriene, poate lovi ținte terestre și maritime”, explică Golubțov, adăugând că acest tip de avion a demonstrat „calități excelente” și în spargerea apărării antiaeriene inamice.

Întrebat câte avioane F-16 ar avea nevoie Ucraina pentru a obține superioritatea aeriană deasupra țării, el a răspuns:

„Evident, nu vom putea să obținem și să punem în funcțiune toate avioanele simultan. Toți vor să audă numărul. Trebuie să separăm nevoia de avioane multirol în timp de pace și după victorie, și nevoia actuală, pentru îndeplinirea misiunilor curente.

Dar dacă vorbim serios, pentru a planifica o operațiune de distrugere sau de lansare a atacurilor, este necesară o anumită formație de sprijin. Pentru a planifica o operațiune de la A la Z, cred că ar trebui să vorbim despre o escadrilă, cel puțin 12-16 avioane”.

Golubțov a declarat de asemenea că, dată fiind concentrarea de forțe aeriene rusești cu care se confruntă Ucraina, „dacă vom avea măcar 3-4 escadrile, cred că vom putea obține avantajul aerian pe o direcție separată și vom determina inamicul să renunțe în general la aceste atacuri pe o anumită zonă, pe o anumită fâșie de apărare”.

În cursul lunii mai președintele american Joe Biden a aprobat planurile de instruire a piloților ucraineni pe avioane de luptă F-16 fabricate în SUA, o măsură pe care Moscova a denunțat-o ca fiind una care implică „riscuri colosale”.