Comunitatea internațională trebuie să „găsească pârghia” pentru a transporta cerealele din Ucraina pe piața globală fără Rusia, a declarat luni șeful Asociației Ucrainene pentru Cereale, Nikolai Gorbaciov, relatează CNN. Pe de altă parte, asigurătorii analizează dacă să înghețe acoperirea oricăror nave care doresc să navigheze spre Ucraina, după ce Rusia s-a retras luni din acordul care permitea exportul de cereale printr-un coridor sigur la Marea Neagră în timpul războiului, au declarat surse din industrie, potrivit Reuters.

CerealeFoto: Okea | Dreamstime.com

Acordul care a garantat în ultimul an exportul în condiții de siguranță al cerealelor ucrainene prin Marea Neagră a expirat luni seară la miezul nopții la Istanbul (21:00 GMT), termen stabilit atunci când a fost prelungit ultima dată cu două luni în luna mai.

Rusia a refuzat să prelungească acest acord, semnat la 22 iulie 2022 cu Ucraina sub egida ONU și Turcia, denunțând obstacolele în calea comerțului cu produse agricole rusești.

În urma unei conversații de luni seară dintre președintele ucrainean Volodimir Zelenski și secretarul general al ONU Antonio Guterres, cei doi au convenit să lucreze pentru continuarea transporturilor de cereale din Marea Neagră.

„Am convenit cu domnul Guterres să lucrăm împreună și cu țările relevante, pentru a reînnoi securitatea alimentară și transporturile de alimente prin Marea Neagră”, a spus Zelenski pe Telegram.

Nikolai Gorbaciov a spus că este „sigur că Ucraina poate exporta cereale fără Rusia” dacă i se oferă „sprijin internațional”, după ce Rusia s-a retras din acordul cu cereale la Marea Neagră.

„Comunitatea internațională, țările dezvoltate trebuie să găsească pârghia pentru a transporta cerealele din Ucraina pe piața mondială”, a declarat președintele pentru CNN.

Potrivit lui Gorbaciov, acest sprijin ar putea veni din flota turcă sau garanții de asigurare de la companii.

Gorbaciov a respins afirmațiile președintelui rus Vladimir Putin conform cărora Ucraina nu și-a îndeplinit o parte vitală a acordului cu cereale pentru a se asigura că cerealele sunt exportate în țările mai sărace, numind-o „manipulare”.

Deși 60% din cerealele exportate din Ucraina se deplasează prin porturi europene, aceasta „nu înseamnă că Europa absoarbe aceste cereale ca un consumator final”, a spus el, adăugând că cerealele ucrainene hrănesc aproximativ 200 de milioane de oameni din afara țării.

Mai sunt dispuse companiile să asigure navele spre Ucraina?

Acordul, intermediat de Turcia în iulie anul trecut, a urmărit să atenueze o criză alimentară globală, permițând exportul în siguranță a cerealelor ucrainene blocate de invazia de către Rusia a vecinului său în februarie 2022.

„Din cauza prăbușirii acordului privind coridorul Mării Negre, majoritatea armatorilor se vor abține acum să apeleze la porturile ucrainene”, a declarat Christian Vinther Christensen, director de operațiuni al grupului de transport maritim danez NORDEN.

Ultima navă a părăsit Ucraina în baza acordului duminică.

Asigurările au fost vitale pentru a garanta transporturile prin coridor, iar surse din industrie au spus că decizia Rusiei este evaluată dacă acoperirea poate continua sub o anumită formă.

"Unii asigurători vor căuta să profite de o creștere considerabilă a ratelor. Alții vor înceta să ofere acoperire. Întrebarea (cheie) este dacă Rusia minează zona care ar înceta în mod efectiv orice formă de acoperire oferită", a spus o sursă din industria asigurărilor.

Compania de asigurări Lloyd's of London a plasat deja regiunea Mării Negre pe lista sa cu risc ridicat.

„Acoperirea anuală rămâne în vigoare, dar călătoriile către zonele listate vor fi evaluate individual, după și când sunt văzute”, a declarat Neil Roberts, șeful departamentului maritim și aviație de la la Lloyd's Market Association (LMA).

Primele suplimentare de asigurare pentru riscul de război, care se percep la intrarea în zona Mării Negre, trebuie reînnoite la fiecare șapte zile. Acestea costă deja mii de dolari și se așteaptă să crească, în timp ce armatorii s-ar putea dovedi reticenți în a permite navelor lor să intre într-o zonă de război fără acordul Rusiei.

Reamintim că, luni, Kremlinul și-a anunțat decizia de a nu mai prelungi acest acord.

  • „De fapt, acordurile privind Marea Neagră au încetat să mai fie valabile astăzi.
  • Din nefericire, partea din aceste acorduri privind Marea Neagră care privește Rusia nu a fost pusă în aplicare până în prezent, așa că efectul său a încetat”, a declarat purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov.

Citește și: