Ultimul tun al lui Mircea Pascu

de Mihai Prodan     Buna ziua, Ardeal
Marţi, 18 ianuarie 2005, 0:00


In 20 decembrie, guvernul PSD a dat o ultima lovitura bugetului de stat, prin contractul incheiat de Ministerul Apararii Nationale cu societatea Ardaf, in valoare de 67,7 miliarde de lei * Ardaf este societatea de asigurari cu cel mai mare volum de prime incasate de la MApN * CSA refuza sa cerceteze licitatia prin care MApN incheie politele RCA cu



firma lui Tender, desi pentru a "prinde" contractul, Ardaf a apelat la mai multe "artificii" de oferta



Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a refuzat sa se sesizeze in cazul contractului incheiat de MApN cu Ardaf pentru politele RCA, in decembrie anul trecut, cel putin pana la aceasta data.



Aceasta, in ciuda neregulilor vizibile in procesul de atribuire a contractului de raspundere civila auto pentru autovehiculele celui mai gras client de stat, Ministerul Apararii Nationale.



Cel putin doua nereguli majore au fost semnalate in contestatiile inregistrate la comisia de licitatie a ministerului, ambele favorizand firma patronata de controversatul Ovidiu Tender.



Primo, in caietul de sarcini a fost inclusa cu cateva zile inaintea licitatiei solicitarea ca fiecare candidat sa aiba un certificat de management al calitatii, ISO 9001. Secundo, comisia de licitatie condusa de gen. maior Marin Maciuca a permis Ardaf modificarea ofertei dupa deschiderea licitatiei.



CSA: Nu ne amestecam



Seful serviciului mass-media al CSA, Mirela Antohi, motiveaza decizia de neimplicare a forului prin faptul ca in acest caz contractul MApN a fost incheiat cu Ardaf nu doar pentru asigurarile obligatorii auto, ci si pentru asigurari facultative, caz in care majoritatea clauzelor contractuale sunt negociate intre parti.



„Stiu ca pare socant la prima vedere, dar daca firma a considerat ca poate ajunge la acest procent, poate sa o faca", a declarat Antohi referindu-se la facilitatile de o mie de procente ofertate de Ardaf pentru parcul auto al MApN.



De altfel, inclusiv in cazul asigurarilor RCA, unde reducerile sunt limitate prin lege si unde Antohi sustine ca „lucrurile sunt foarte clare, trebuie facute in spiritul legii", facilitatile de 30, 40 de procente sau chiar mai mult sunt des folosite de companiile de asigurari pentru a atrage clientii cu parcuri auto semnificative.



Reducerile nu sunt stipulate in contract, ci se ruleaza „la mica intelegere", potrivit unor surse bine informate din piata afacerilor. Biroul de presa al ministerului a admis intr-o informare remisa redactiei ca ofertele Astra si Ardaf au fost egale, respectiv cele stabilite de lege.



Comisia de licitatie a inregistrat pana la inchiderea editiei cel putin trei contestatii privind modul de atribuire a contractului catre firma Ardaf. Nici una dintre contestatii nu a fost solutionata favorabil, iar Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a refuzat, cel putin deocamdata, sa faca o investigatie in acest caz.



Facilitati ilegale



Normele privind aplicarea Legii Asigurarilor de raspundere civila auto pentru pagubele produse tertilor, aprobate prin ordinul comisiei de supraveghere a Asigurarilor nr. 3108 din 10 decembrie nu permite facilitati de 1000 de procente sub nici o forma la asigurarile obligatorii auto.



In aceste conditii, Ardaf a procedat la un artificiu prin care in contractul cu Ministerul Apararii Nationale au fost introduse asigurari facultative. Aici reducerile nu mai sunt controlate strict.



La prima vedere comisia de licitatie a MApN pare de buna credinta, avand in vedere ca oferta Ardaf a fost intr-adevar cea mai buna de la licitatia deschisa organizata in 20 decembrie anul trecut.



Cu toate acestea, remarcabil este ca in caietul de sarcini MApN a inclus o serie de asigurari, cum sunt cele pentru riscuri de razboi, pe care la aceasta data nici o societate de asigurari nu este autorizata sa le incheie. Nici macar Ardaf, dar se pare ca acest detaliu a fost lipsit de importanta.



In plus, anexa legii 15 din 9 ianuarie 1998 republicata in aprilie 2001 privind asigurarile facultative de bunuri, persoane si raspundere civila din MApN, MI, MJ, SPP, SIE, SRI si STS nu prevede acest tip de asigurari pentru persoanele si bunurile din subordinea si respectiv patrimoniul acestor institutii.



Contestatii inutile



Este prima data cand Ardaf incheie politele RCA pentru parcul auto al MApN, si de altfel prima data in acest an cand MApN solicita in caietul de licitatie un certificat de asigurare a calitatii, dupa ce in 2003 licitatia a fost castigata de Omniasig si de Asirom iar anul trecut de Astra.



Ca o coincidenta, bineinteles, Ardaf a devenit preferata ministerului condus de Mircea Pascu abia dupa ce a fost preluata de controversatul Ovidiu Tender. Asa cum se va vedea mai jos, Ardaf a fost preferata dupa 2003 si pentru alte tipuri de asigurari.



Pentru anul 2005, valoarea contractului de asigurari facultative si RCA a fost de 67,7 miliarde lei, bani inclusi in bugetul MApN pe anul 2004, pentru 13.436 de autovehicule si pentru o parte din personalul angajat al MApN.



Contractul 235/29 decembrie 2004, semnat cu firma ARDAF, prevede ca firma de asigurari va oferi MApN facilitati de pana la 1000% daca rata daunei este de pana la 80 de procente din prima incasata.



Nu este de mirare ca firma Astra, care a fost preferata initial in calitate de castigator al licitatiei, a depus o contestatie, insa termenul de solutionare al acesteia a expirat doar acum exact o saptamana.



In acest timp, Ardaf a incheiat deja asigurarile RCA pentru intreg parcul auto al MApN, facand intre timp demersuri pentru a incheia si asigurari pe care doar angajatii ministerului ca indivizi le puteau incheia.



Astfel, in ce priveste asigurarile facultative pentru personalul MApN, Ardaf a oferit o reducere de 50 la suta la polita Caminul pentru locuintele personale.



Ardaf, preferata militarilor



Ardaf a fost preferata anterior de fosrtul ministru Mircea Pascu si pentru asigurarile de viata ale militarilor dislocati in Afghanistan, pentru care ministerul a incheiat cu Ardaf asigurari de viata in valoare de 20.000 de euro fiecare.



Totodata, TAB-urile trimise in Afghanistan au fost asigurate la aceeasi companie de asigurari patronata de Tender.



La licitatia din 2003 cand asiguratorul principal al MApN a fost desemnat Asirom, compania de asigurari a facut reduceri de 51 la suta din valoarea politelor de asigurare, atat pentru RCA cat si pentru celelalte tipuri de asigurari cum ar fi cele pentru cadrele militare.



Marin Maciuca, la acea data general de brigada iar acum seful departamentului logistica al MApN, a fost cel care a incheiat, in ambele cazuri, contractele cu Ardaf. Un contract de asigurare a vehiculelor si efectivelor militare trimise in misiuni externe, cu nr. 113 din 28 mai 2003, a fost semnat cu presedintele Asirom Angela Toncescu.



Cu toate acestea, unele unitati militare au incheiat propriile contracte de asigurari platite din bani publici pentru aceleasi efective militare si pentru aceleasi autovehicule. Este cazul UM 01331 Bistrita, care a incheiat asigurari pentru patru vehicule militare cu firma Ardaf, sucursala Baia Mare, desi acestea erau deja asigurate la Asirom.



Prejudiciul total a depasit 115 milioane de lei doar pentru cele patru autovehicule.



Actionarul principal al Ardaf, Ovidiu Tender, are un conglomerat de firme in domenii de activitate din cele mai diverse. Tender detine monopolul in sectorul prospectiunilor geologice, dupa ce a achizitionat pachetul majoritar de actiuni la Compania de Prospectiuni Geologice, transformata ulterior in Prospectiuni SA.



In Ardaf, Tender detine o majoritate covarsitoare a actiunilor, in afara de Eurombank care detine aproape zece la suta din actiuni, restul proprietarilor detin cumulat mai putin de 20 de procente din Ardaf.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















105 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by