Cotidianul „Replica de Constanta" a publicat, in editia de ieri, un articol de investigatii referitor la faptul ca de aproape trei ani complexul de poduri CF si rutiere, destinate traversarii Dunarii si a bratului Borcea, sunt lipsite de paza militarizata.

Aceasta situatie care dateaza din 15 iulie 2002 se datoreaza in exclusivitate faptului ca SN CFR nu a achitat in acea perioada contravaloarea prestatiilor de paza efectuate de organele specializate ale Jandarmeriei, aspect care a condus la sistarea pazei militarizate la aceste obiective de maxima importanta strategica pentru statul roman.

Chiar si dupa reglarea conturilor intre MAI si CFR, aceasta din urma societate nationala, aflata in subordinea Ministerului Transporturilor, a gasit de cuviinta sa nu reinoiasca contractul cu Jandameria privind paza militarizata a complexului de poduri dunarene.

Din cauza acestei situatii, in ultimii trei ani s-au inregistrat mai multe cazuri de furturi din componentele metalice ale podurilor (in special a celor istorice construite dupa proiectele lui Anghel Saligny).

Tinta usoara pentru teroristi

De asemenea, din discutiile purtate cu reprezentantii Jandarmeriei a reiesit faptul - evident de altfel-ca acest important obiectiv strategic poate deveni foarte usor tinta unui atac terorist, pus la cale chiar si de neprofesionisti.

Un astfel de atentat ar putea avea un succes deplin, avand in vedere ca protectia podurilor dunarene este asigurata in prezent doar sporadic de catre personalul nespecializat al CFR.

Tinand cont de cele aratate mai sus, le-am solicitat sa-si exprime punctul de vedere asupra situatiei securitatii podurilor dunarene - in contextul in care aceasta problema este fara echivoc una de siguranta nationala- sefilor unor institutii si servicii deconcentrate ale statului din judetul Constanta, care detin responsabilitati concrete in domeniul sigurantei nationale.

Prefectul Culetu dispune o ancheta asupra situatiei podurilor

Contactat la biroul lui din sediul Prefecturii Constanta, Dan Culetu, reprezentantul Guvernului in teritoriu, s-a aratat la inceput neincrezator fata de realitatea situatiei privind lipsa totala de protectie reala a podurilor dunarene, afirmand : „Trebuie sa existe planuri concrete atat la organele de politie, cat si a celor de jandarmi de urmarire a securitatii acestor obiective foarte importante".

Dupa ce i-am aratat faptul ca reporterii „Replica", deplasand-se in miezul zilei de-a lungul complexului de poduri, nu au intalnit nici macar un mecanic de intretinere de la CFR care sa supravegheze obiectivele strategice, precum si posibilitatea practica a respectivilor jurnalisti de a amplasa fara nici un impediment -in cazul in care ar fi fost teroristi - cel putin o duzina de

masinarii infernale in punctele cheie ale podurilor, prefectul Culetu, extrem de contrariat ne-a declarat: „Voi verifica cine are responsabilitati pentru a asigura paza podurilor. M-am sesizat asupra acestei probleme si voi dispune efectuarea unei mici anchete in acest sens. De asemenea, voi informa si organismele guvernamentale competente asupra acestei situatii".

Ministrul Transporturilor, instiintat de pericolul existent la Cernavoda

Totodata, reprezentantul Guvernului in teritoriu a semnat ieri o adresa catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului prin care aduce la cunostinta ministrului de Resort si atentioneaza despre lipsa pazei corespunzatoare a podurilor dunarene, ce a fost constatata in urma verificarilor dispuse de prefect ca raspuns la semnalul publicat in ziarul nostru, adresa care va ajunge in

cursul zilei de astazi pe masa de lucru a ministrului Gheorghe Dobre. In plus, prefectul Dan Culetu a mai precizat ca are in vedere si posibilitatea initierii unei Hotarari de Guvern care sa prevada obligativitatea asigurarii pazei corespunzatoare a complexului de poduri dunarene.

Fostul prefect al Constantei cunostea situatia lipsei de paza la poduri

Daca noului prefect al judetului Constanta, poate datorita intervalului de timp relativ scurt care s-a scurs de cand a fost numit in aceasta functie, nu ii era cunoscuta situatia securitatii complexului de poduri dunarene, in schimb, se pare ca fostului reprezentant al Guvernului in teritoriu, Gheorghe Martin, nu ii era deloc straina aceasta problema.

Conform spuselor colonelului Nicolae Coman, seful Inspectoratului Judetean de Protectie Civila, acesta a informat in cursul anului trecut autoritatile constantene, cu prilejul unei sedinte a Comisiei Judetene de Aparare Impotriva Dezastrelor, asupra starii de insecuritate in care se afla complexul de poduri dunarene.

„Una este sa pui doi ceferisti, ce dispun de mijloace limitate in aceasta privinta, sa pazeasca podurile si alta este sa pui un jandarm care are un consemn particular foarte concret in cadrul misiunii de paza", este de parere col. Coman.

Potrivit sefului IJPC Constanta, complexul de poduri Fetesti-Cernavoda reprezinta un punct obligatoriu de trecere a fluviului si din acest motiv el trebuie supravegheat in permanenta de efective specializate in domeniul pazei militarizate. „Riscurile sunt mari pentru ca terorismul nu a fost eradicat si nu traim vremuri de liniste.

Daca ne imaginam ca in perioada sezonului estival o garnitura de tren plina cu pasageri sau un transport feroviar de substante periculoase pot deveni tintele unei minti bolnave, ne putem face o idee asupra riscurilor enorme existente", sustine in mod justificat col. Nicolae Coman.

Reinstituirea pazei militarizate, la mana SN CFR

Avand in vedere ca detin responsabilitati referitoare la siguranta nationala pe teritoriul judetului nostru, am incercat in cursul zilei de ieri sa aflam si punctele de vedere ale conducerilor IPJ Constanta si SRI, insa nici unul din sefii acestor institutii nu a fost de gasit.

Din nefericire, asa cum am aratat si in articolul anterior, decizia reinstituirii pazei militarizate se afla, deocamdata, numai la latitudinea conducerii centrale a SN CFR. Insa ea ar trebui sa priveasca si autoritatile guvernamentale, in contextul in care asigurarea protectie militare a acestui obiectiv de maxima importanta strategica constituie o problema de siguranta nationala.

De aceea, asteptam in continuare un punct de vedere argumentat si masuri concrete referitoare la problema podurilor dunarene din partea autoritatilor guvernamentale si in special din partea lui Gheorghe Dobre, ministrul Transporturilor, caruia i-am adresat si noi o solicitare oficiala in acest sens.