O scurta istorie

Cu putina vreme inaintea datei de 1 martie 2005 au inceput lucrarile de demolare la hala industriala situata pe strada Libertatii, aflata in proprietatea firmei Rombat si folosita ca si centru de depozitare si distribuire a bateriilor pentru autoturisme.

Cladirea trebuia demolata pentru a face loc unui show-room Volkswagen ce urmeaza a fi construit de catre societatea comerciala Rombat Automobile SRL, societate constituita de catre Rombat SA, Ioan Repede, directorul general al Rombat SA si Ioan Prigoana, cel care a devenit si administratorul noii firme.

Lucrarile s-au desfasurat in graba si in lipsa autorizatiilor necesare de la primarie si de la Agentia Judeteana pentru Protectia Mediului.

La acea data directorul Directiei Tehnice din Primaria Bistrita, Alexandru Rus, ne declara ca in ziua de 25 februarie 2005 s-a primit la primarie o cerere de eliberare a certificatului de urbanism necesar pentru demolarea halei industriale.

Potrivit aceluiasi functionar, autorizatia nu a fost eliberata in momentul in care lucrarile de demolare au fost demarate.

In urma investigatiilor realizate la fata locului de catre o comisie a serviciului de urbanism s-a concluzionat ca se efectueaza lucrari fara a fi indeplinite conditiile legale, urmand a fi luate masurile care se impun. In aceste conditii, serviciul tehnic al primariei a amendat conducerea Rombat Automobile SRL cu 10 milioane de lei.

Pe de alta parte, pentru efectuarea lucrarilor era necesara si obtinerea unui acord de mediu de la Agentia Judeteana pentru Protectia Mediului, lipsa acestui act fiind sesizata la Garda de Mediu de GAZETA de Bistrita.

Comisia de ancheta de la Garda de Mediu condusa de Elena Nistor a verificat situatia si a ajuns la concluzia ca demolarea s-a facut in mod ilegal, motiv pentru care l-au amendat cu 5 milioane de lei pe administratorul Rombat Automobile SRL, Ioan Prigoana.

Cu ocazia aceluiasi control s-a descoperit faptul ca statia Rombat de colectare a acumulatorilor uzati avea autorizatia de mediu expirata de ceva vreme, astfel ca administratorul punctului de colectare a fost amendat cu 15 milioane de lei.

Valoarea sanctiunilor aplicate este rusinos de mica, mai ales ca saptamanalul GAZETA de Bistrita a prezentat intr-un material imagini care evidentiau nesimtirea Rombat: moloz rezultat din demolarea cladirii din strada Libertatii si aruncat la voia intamplarii la marginea Bistritei. Ca sa nu mai vorbim de poluarea din ograda Rombat SA.

Graba care bate la ochi

Graba in care s-au desfasurat actiunile de construire ale show-room-ului a ridicat multe semne de intrebare.

Unul dintre actionarii Rombat, care a vrut sa ramana anonim de tema unor repercusiuni, a sustinut intr-o convorbire telefonica faptul ca demolarea fara autorizatii nu ar fi nici pe departe inceputul ilegalitatilor, ci modul in care a fost constituita societatea comerciala Rombat Automobile SRL.

Potrivit acestuia, directorul general Ioan Repede, ar fi propus actionarilor schimbarea destinatiei depozitului de pe strada Libertatii. Aceasta propunere ar fi fost acceptata in conditiile in care grupul actionarilor Rombat ar fi devenit actionari si la Rombat Automobile SRL.

Aceeasi sursa sustine ca, la cateva saptamani distanta, Repde ar fi adunat in graba consiliul director si le-ar fi impus decizia sa unilaterala ca la constituirea Rombat Automobile SRL sa participe alaturi de el numai Rombat SA si Ioan Prigoana.

Mai mult decat atat, sursa noastra sustine ca Ioan Repede face absolut ce vrea in firma si ca membrii consiliului director care nu au participat la sedinta ad-hoc ar fi fost anuntati ulterior de decizia luata.

Pe de alta parte, directorul general al Rombat SA sustine ca in Adunarea Generala a Actionarilor din 16 decembrie 2004 s-ar fi luat decizia ca societatea Rombat Automobile SRL sa aiba asociati pe langa Rombat SA, pe Ioan Repede si pe Ioan Prigoana, capitalul nou infiintatei firme urmand sa ajunga la aproximativ 120.000 de euro.

Alte detalii interesante

Pe parcursul documentarii pentru anchetele precedente referitoare la activitatea societatilor Rombat SA si Rombat Automobile SRL au aparut mai multe informatii despre presupusele ilegalitati din curtea directorului general Ioan Repede.

Principalele informatii se refereau la diferite firme care ar "capusa" prin preajma principalului producator de acumulatori pentru autoturisme din Romania. Una dintre informatii se referea la faptul ca una dintre firmele la care Ioan Repede este actionar ar fi efectuat transporturi pentru Rombat SA.

Aceasta informatie a fost confirmata de directorul general, considerand ca "pentru a fi furnizor de servicii de transport pentru Rombat se face o selectie conform unei proceduri, in care un rol important il are tariful".

Pentru a dovedi faptul ca firma Finic-Dim Com SRL a fost aleasa corect, Ioan Repede ne-a prezentat o comparatie intre preturile oferite de firma sa si Moisan Trans Com SRL diferenta de pret fiind in favoarea sa in mediu cu cinci sute de lei pentru un kilometru.

Consideram ca dovada astfel prezentata ar fi avut relevanta numai in conditiile in care ar fi fost luat in calcul cel mai mic pret de pe piata.

O alta informatie care ne-a parvenit se refera la faptul ca majoritatea angajatilor Rombat SA si-ar fi incheiat asigurari la firma Nederlanden si ca sotia lui Repede ar fi fost cea care a incasat comisionul, informatie neconfirmata de directorul general.

O ultima informatie a fost legata de faptul ca Repede ar fi obligat dealerii de acumulatori din Transilvania sa incheie contracte cu firma fratelui sau, dar directorul general a considerat ca firma "a respectat toate politicile comerciale ale Rombat-ului".

Repede mai sustine si ca "firma fratelui meu a pierdut clienti din Transilvania, care au devenit dealeri Rombat SA si care la ora actuala, unii din ei, au volume de vanzari mai mari". Din pacate, acest lucru nu poate fi verificat de un simplu ziarist.