Gara cu cel mai lung termen de renovare din Ardeal, cea din Cluj Napoca, a carei renovare a inceput de mai bine de cinci ani si nu s-a incheiat nici pana la aceasta data, va fi renovata si modernizata pentru a doua oara.

Banii care vor fi investiti in reconstructia cladirii vin dintr-un imprumut al Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare care vizeaza modernizarea a cinci gari din tara, respectiv Timisoara, Iasi, Constanta, Craiova si Cluj.

Contractele cu cei cinci constructori au fost deja semnate cu BERD de ministrul transporturilor, Gheorghe Dobre, si insumeaza un cuantum de de 24 de milioane de euro. Suma va fi restituita de minister prin CFR Infrastructura.

CFR mai are doua credite

Acordul a fost semnat la Bucuresti, la 4 aprilie 2003, iar creditul este destinat Companiei Nationale de Cai Ferate, CFR S.A.

CFR mai are doua credite externe in derulare si la aceasta data, respectiv cel contractat cu Banca Nationala a Greciei, din care numai in 2003 au fost decontate 131 de milioane de dolari, si cel cu Credit Suisse BV, din care anul trecut era prevauit un decont de 24,6 milioane de dolari.

Ambele credite sunt destinate reabilitarii unor statii de cale ferata si au fost aprobate prin Hotararea de Guvern 870/2003. Din suma de 24 de milioane de euro, aproape doua milioane au fost alocate pentru supervizarea lucrarilor de modernizare la cele cinci gari.

Consultantul desemnat de ministerul Transporturilor, la 19 iunie, anul trecut, in mandatul fostului ministru Miron Mitrea, este Euro Immo Star – Transurb Consult, din Belgia. Imprumutul BERD mai are doua componente in afara modernizarii, este vorba de dezvoltarea institutionala si de administrarea acordului de imprumut.

Lucrari de doua ori

La Cluj, gara va fi reamenajata, a doua oara deci, de firma Diekat din Grecia. Pentru banii primiti, Diekat va reamenaja si moderniza grupurile sanitare, dupa ce acestea au fost deja modernizate, interiorul si exteriorul constructiei va fi la randul sau reamenajat dupa ce lucrarile la reamenajare abia au fost incheiate de trei luni.

Casele de bilete si galeriile vor fi la randul lor modernizate, dupa ce deja s-au bagat sume considerabile in reamenajarea lor. Singura lucrare care nu a mai fost facuta si pe care Diekat s-a angajat prin contract sa o efectueze, este demolarea cladirii „Posta Veche", din imediata vecinatate a garii.

De asemenea, va fi amenajat un spatiu verde, sau mai probabil o parcare, in spatele institutiei.

Alte prioritati

Fostul deputat PRM Gheorghe Dinu, fost sef al Regionalei CFR Brasov, sustine ca prioritatile CFR ar trebui sa fie altele. „Am lucrat 30 de ani la instalatii de cablaje, sunt toate coapte, oricand pot lua foc si atunci CFR nu va mai putea lua credit cu resursele pe care le are. Sunt gari care se prabusesc pe calatori, acelea trebuie modernizate", ne-a declarat Dinu.

In schimb, fostul director al CFR Infrastructura, Gheorghe Suciu, care din 16 mai a devenit consilier al directorului, sustine ca Clujul a fost inclus pe lista renovarilor pentru ca e un oras mare.

„Acestea sunt eurogari. Era logic. Sa ramana Clujul pe dinafara si sa fie banii pentru alte gari, mai mici?", a explicat Suciu. Consilierul cunoaste situatia din gara CFR Cluj. Pana in aprilie, Suciu a ocupat postul de director al Regiei Autonome a Domeniului Public Cluj.

In schimb, varianta oficiala a ministerului care explica motivele pentru care Clujul a fost inclus in program se refera la faptul ca acesta este un nod feroviar. Nimic mai fals. Noduri feroviare, in apropiere, sunt Dej (jud. Cluj) si Jibou (jud. Salaj), care insa nu au primit bani.

Contracte dubioase

Veniturile suplimentare ale CFR, create de vanzarea la fier vechi a 15.000 de vagoane care au apartinut Societatii de Administrare a Activelor Feroviare, nu se regasesc nicaieri.

Cotidianul nostru a informat recent despre ingineriile financiare ale fostului director general al CFR, Mihai Necolaiciuc si despre destinatia unei parti din aceasta suma. Acesta a fost anchetat de Oficiul European Anti-Frauda (OLAF) si a fost demis ulterior de fostul ministru Miron Mitrea.

Ultimul tun al fostului regim este un contract de salubrizare a vagoanelor incheiat de CFR Calatori cu o firma privata pentru nu mai putin de 30 de milioane de euro.

Contractul a fost incheiat la 27 decembrie anul trecut, si se refera la salubrizarea vagoanelor de calatori la Revizia Bucuresti Grivita, Basarab si Automotoare Bucuresti.

L-am sunat pe ministrul Dobre pentru a explica cuantumul urias al contractului insa acesta a refuzat sa raspunda intrebarilor pe motiv ca este „la greva". O solicitare oficiala de informatii zace si la biroul de presa al ministerului, fara a fi fost formulat un raspuns.