Adesea, cetatenii din mediul rural, nemultumiti de calitatea drumurilor pe care circula ii injura mai ales pe primari. Ii fac cu ou si cu otet, spunindu-le ca nu-s gospodari, ca nu dau atentie sesizarilor venite de la cetateni si cite altele.

Se cuvine subliniat faptul ca, in functie de categorie, drumurile sint: de interes local, administrate de consiliile locale (pentru care banii necesari reparatiilor trebuie sa-i asigure bugetele locale), de interes judetean - administrate de Consiliul Judetean (banii necesari intretinerii si repararii drumurilor din aceasta categorie se asigura de Consiliul Judetean) si drumuri de interes national (banii fiind repartizati direct de Compania Nationala din Bucuresti, prin directiile regionale). Judetul Satu Mare apartine de Directia Regionala - Cluj.

Judetul Satu Mare are 267 de kilometri de sosea nationala

Despre situatia drumurilor nationale din judet ne-a vorbit Petru Ardelean, directorul Sectiei Satu Mare. Pentru inceput, directorul Ardelean a facut citeva precizari privind mecanismul sistemului. Sectia din Satu Mare, subordonata Directiei Regionale - Cluj, prezinta un program de reparatii si intretineri care, pe cale ierarhica se transmite la Compania Nationala.

La acest for se impart banii pentru reparatii si intretineri. Potrivit celor spuse de interlocutor, in judet sint 267 de kilometri de drumuri nationale. Cel mai afectat de timp si de vreme este tronsonul Carei-Satu Mare, care are o lungime de aproape 35 de kilometri.

Pentru acest an au fost alocati banii necesari aplicarii a 60.000 metri patrati de drumuri, cu mult sub necesitati

Directorul Ardelean ne-a spus ca Sectia Satu Mare nu dispune de utilajele necesare repararii drumurilor. Sectia are doar citiva angajati. In cazul executarii lucrarilor de reparatii, regionala organizeaza licitatii. Asa s-a intimplat si in acest an, cind s-au facut reparatii de aproximativ 60.000 de metri patrati de drum, inclusiv tronsonul Carei - Satu Mare.

Pe acest segment de drum, spunea interlocutorul, urmeaza sa se aplice un tratament bituminos, lucru care-l va face mai bine circulabil. Vor fi acoperite plombarile facute pina acum. La nivel de judet doar 56 de kilometri de drum national au fost reabilitati. Este vorba despre tronsonul Satu Mare spre Zalau, ceea ce reprezinta aproximativ 20% din totalul drumurilor nationale ale judetului.

Pentru ca drumurile sa se incadreze in standardele Uniunii Europene, mai toate drumurile ar trebui reabilitate. Capacitatea portanta a actualelor drumuri nationale nu mai poate suporta traficul greu existent. Folosind termeni mai putin consacrati in materie, directorul Ardelean spunea ca se tot peticeste o haina veche in speranta ca se mai poate folosi.

Bitumul existent pe majoritatea soselelor din judet si-a pierdut proprietatea de liant, s-a faiantat. Situatia este oarecum identica si in judetul vecin - Bihor.

Pina la sfirsitul saptaminii, drumul DN 19 Piscolt - Oradea va fi plombat

Din surse ale Sectiei de Drumuri Nationale Bihor am aflat ca se depun eforturi pentru a valorifica vremea buna. Mai sint de executat lucrari de plombari pe DN 19, in apropierea localitatii Sacuieni. In rest s-au terminat plombarile acolo unde s-a impus. Cu banii si bihorenii stau la fel ca satmarenii, sistemul de subordonare si repartizare este identic cu cel descris mai sus.

Sumele alocate nu ajung pentru a se face toate reparatiile. Tratamente bituminoase se vor efectua pe soseaua Oradea-Arad.