Consiliului Judetean Hunedoara ii place sa faca drumuri. Atat de mult, incat s-a imprumutat o caruta de bani pentru modernizarea unei importante artere judetene, dar nu despre asta e vorba aici, ci despre drumurile din Valea Jiului.

Intr-o conferinta de presa sustinuta nu demult la Petrosani, presedintele Consiliului Judetean Hunedoara a declarat ca unul dintre obiectivele pe care le vrea realizate in Valea Jiului se leaga de drumurile ce duc spre statiunile din munti, cautate de turistii care nu baga in seama infrastructura inexistenta.

Convins ca turismul e calea de a scoate din balegar Valea, Molot a promis ca va baga bani in drumurile spre Parang, Straja si Pasul Valcan, insa pana acum a avut alte prioritati.

Cand zici Petrosani, zici Parang, si de cand s-au tot intamplat disponibilizari in Valea Jiului, n-a fost administratie locala sa nu viseze la batalioane de turisti care sa ia cu asalt muntele, lasandu-si banii la investitorii de aici, care sa creeze astfel noi locuri de munca si asa mai departe.

Pana una-alta, Parangul n-are apa curenta, canalizare sau macar un hotel omologat, dar nici cu un drum mai acatarii nu se poate lauda. Calea de acces spre statia de imbarcare a telescaunului, aflata la vreo noua kilometri de Petrosani, e in sarcina primariei pana la intersectia ce duce spre Voineasa, iar de aici drumul e trecut in acte ca drum judetean.

Daca pana la telescaun si mai sus, spre cabana Rusu, drumul mai e cum mai e, calea de acces spre Parang, care ar trebui sa te duca pana in poienita de la 1.600 metri altitudine, e un fel de carare mai lata, pe care numai soferii cu spirit de aventura se pot incumeta.

Am reusit cu greu sa urcam muntele, in urma cu vreo doua saptamani, cu o masina 4x4, asa ca va puteti imagina cam cum e drumul asta iarna, cand e foarte util schiorilor care fac tura lunga.

Singurele lucrari pe acest drum judetean sunt niste scurmaturi de excavator, care au largit otara drumul, si o amenajare pentru un parau care trece pe sub drum, loc dotat cu doi parapeti de beton vopsiti foarte misto, cu dungi.

Pentru autoritatile locale din Petrosani, drumul de acces spre statiunea turistica Parang a fost intotdeauna o problema, mai ales pe timp de iarna, cand utilajele societatii locale de gospodarie, si asa insuficiente, trebuiau sa ia si drumul muntelui, repet, pana la intersectia spre Voineasa.

In rest, turistii stiu mai bine cum e sa mergi iarna in Parang, cam cum se circula pe drumul asta si cati kilometri are la sfarsit de saptamana coada de masini, pentru ca nici parcare nu e la telescaun.

Primarul Petrosaniului, Carol Schreter, a fost foarte transant in legatura cu problema acestui drum: "Pana la telescaun, drumul a fost amenajat de primarie, urmand ca drumul judetean pana in Parang sa fie amenajat de cei de la judet si speram ca se vor lua masuri cat mai repede, pentru ca timpul este foarte scurt pana la venirea iernii.

Cu parcarea de la telescaun e alta problema, dar totusi vom incerca sa imbunatatim acest lucru si avem un investitor particular care a cumparat teren in zona si va face acolo o parcare".

Lupeni - Straja. Viitor drum

Poate ati auzit de Straja ca fiind cea mai cautata statiune din Valea Jiului, unde iarna, la sfarsit de saptamana, vin sa schieze peste 2.000 de turisti. Cabanierii de aici si autoritatile locale au facut ce-au facut si au reusit sa obtina statutul de statiune de interes local, dupa conformarea cu cerintele impuse de Ministerul Turismului.

Straja are mai multe instalatii de teleschi, permanenta Salvamont, ba chiar si o fosa septica pentru colectarea deseurilor, dar, evident, n-are drum.

In afara de transportul pe cablu, in statiune se mai poate ajunge doar pe Calea Braii, un drum care nu e nici macar pietruit, dar care a devenit celebru in lume dupa ce Emil Parau, un om de afaceri din zona, a organizat aici procesiunea numita Drumul Crucii.

Cei zece kilometri de drum au fost inclusi intr-un proiect de finantare depus in urma cu doi ani la Agentia de Dezvoltare V Vest, care a considerat oportuna realizarea acestui drum la standarde, vorba aia, europene, drept pentru care a fost aprobata o finantare de peste un milion de euro, la care aveau sa contribuie, cu ceva maruntis, Consiliul Local Lupeni si Consiliul Judetean Hunedoara.

Asa cum le place astora de la Uniunea Europeana, proiectul avea un termen de executie bine stabilit, care zicea ca, pe vremea asta, ar trebui sa ne plimbam gagicile cu Dacia pana-n varful muntelui. N-a fost sa fie.

Potrivit celor declarate de Cornel Resmerita, primarul din Lupeni, drumul nu numai ca nu-i gata, dar nici macar nu s-au inceput lucrarile.

Si asta numai pentru ca Ministerul Integrarii Europene si Consiliul Judetean Hunedoara nu au intocmit documentatiile necesare in vederea efectuarii licitatiei pentru atribuirea lucrarilor, asa ca banii pot fi pierduti, ba chiar vor trebui achitate penalitati de catre beneficiari. "Nici nu vreau sa ma gandesc ce ar insemna sa pierdem acesti bani.

Cred ca, daca s-ar intampla acest lucru, toate proiectele depuse de-acum incolo de judetul nostru vor fi privite cu neincredere", a declarat Cornel Resmerita. Dupa nenumarate discutii purtate la judet, primarul din Lupeni a ajuns la concluzia ca doar culoarea politica ar putea fi obstacolul din calea drumului, el fiind membru PSD.

Mircea Molot, presedintele CJ Hunedoara, a declarat: "Politica nu are nici o legatura cu problema aceasta si e absurd daca cineva afirma asa ceva. Problema cu drumul spre Straja e ca mai trebuiau facute unele formalitati cerute de finantator, iar sarcina organizarii licitatiei nu e a noastra, ci a Ministerului Integrarii Europene.

Noi nu numai ca am sustinut acest proiect, dar chiar am suplimentat fondurile pentru cofinantare, pentru ca intelegem importanta infrastructurii".

Pana una-alta, vine iarna si licitatia tot nu a fost organizata, iar turistii care merg in Straja altfel decat cu masini de teren vor face iarasi coada la telescaun, daca si asta va mai primi autorizatie de functionare.